Hejhopp,

Jag har fått en bordsskiva tillsågad av en större överbliven skiva i spån med björkfaner. Nu letar jag efter kantlist i just björkfaner, 19mm bred. Trodde det skulle vara enkelt att hitta på byggvaruhusen, men de verkar bara ha vita kantlister, alternativt väldigt breda, och inte ens då hittade jag någon som stämde överens i färg.

Någon som har tips på var jag kan hitta denna kantlist? IKEA (skivan är från en IKEA-möbel) lär väl knappast ha några på längder större än 1 meter gissar jag? (finns iaf inte på deras webb) Skulle behöva ca 5 meter för att slippa mer än en skarv (Elipsform).

/Egge
 
Köp plastlist i björk som du sätter fast med att "köra" värme på den med strykgärn eller varmluftspistol
 
Det finns riktig faner med smältlim på. Jag har själv köpt från Fredrikssons via en bygghandel där jag bor. Tyvärr hade dom i mitt fall (valnöt) bara 50 meters längder så det blev ganska dyrt. Har dock för mig att det fanns kortare längder i andra träslag. Kolla på http://www.fredricsons.com/Contacts.asp?id=538&nRecordId=113, maila och fråga efter närmaste återförsäljare.

Ett tips är att köpa den kantlist som är 22mm bred och skära/slipa ner den, är man noggrann ser man inte ens att det är en kantlist...
 
Kolla på närmaste snickeri, finns björkfaneerlister med smältlim på baksidan. Sätts dit med strykjärn eller värmepistol.
 
theofils har , faner och melamin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.