Hej
Köpt en gammal lampa och skulle behöva hjälp med hur jag ska koppla in den! Det va en gammal lampkontakt som inte passar i taket, så den måste jag byta ut.

Nu är det så att från lampan är där en blå och två vita sladdar.
I lampkontakten från Ikea en brun och en blå!
Kan man på något sätt koppla detta så det fungerar?
 
  • Gammal lampa på ett bord, med blå och vita sladdar som hänger från en mässingsfärgad hållare, omgiven av glaslampor och möbler i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit sladd med en vit och blå ledare, kopplad till en kontakt med två guldfärgade stift, placerad på en beige och brun matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Nja...

Detta är ett vanligt problem. Troligen har du där en gammal klass 0 armatur, dvs den är enkelisolerad och inte gjord för att användas i utrymmen med jordpotential. Den får bara användas i isolerade rum, på samma sätt som de gamla runda stickpropparna. Har du en bild på den gamla stickproppen?

Att bygga om en sådan här armatur kan vara enkelt men det kan också vara i det närmaste omöjligt. Det finns en bra beskrivning gjord av Bo Siltberg kring ämnet, sök på forumet så dyker den nog upp.

Principiellt kan du få lampan att fungera som den är men jag avråder starkt ifrån det då det sannolikt kan skapa en potentiellt farlig situation.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Okej! Ska söka och se om det hjälper mig. Skickar med en bild på den gamla stickkontakten, den passade ju inte i taket i vår kontakt där……
 
  • Gammal stickkontakt hänger från en metallisk lampskärm på ett träbord med två glaskupor, glödlampor och brev i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Nej, det där är just en gammal klassisk kronkontakt för ojordade uttag. Det är inte för att jävlas som den inte passar i ditt takuttag, det är en medveten tanke med det.

Kolla som sagt på guiden som finns här. Det är i princip inte så svårt men har man ingen erfarenhet av el eller något praktiskt handlag är det förstås en väldigt hög tröskel att komma över. Då kan det vara bättre att be någon om hjälp på plats.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tack! Kontakten i taket ser ut såhär 🤣
Ja jag ska kolla men annars får någon med mer kunskap hjälpa mig.
Tänkte om det va så enkelt som att tex i en sockerbit koppa blå till blå och de två vita eller den ena till den bruna. 🫡
 
  • Elektrisk kontakt med synliga kabelhål i taket för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Principiellt så är det så enkelt men problemet är att lampan är utförd på ett sätt som inte får kopplas in i cdet där uttaget. Dock svårt att se på bilden.

Har du jordade uttag i resten av rummet? Finns det jordstift i det där uttaget?
 
Vet inte där är bara tre hål i taket
 
Det var en fruktansvärt suddig bild! Går det inte att få den bättre så att man kan se vad det föreställer?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib
Aha, ok. Då kanske du skulle kunna använda lampan som den är. Hur ser resten av uttagen ut? Är de skyddsjordade?
 
Ny bild
 
  • Närbild av en elektrisk dosa monterad i en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din propp passar i det uttaget, det är bara så att uttaget är fullt med färg.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
D
H Hallonkatt skrev:
Ny bild
Passar verkligen inte kronkontakten i kronuttaget?
 
Det gjorde inte det i köket, den är liksom för stor för att komma in i själva röret
 
D
H Hallonkatt skrev:
Det gjorde inte det i köket, den är liksom för stor för att komma in i själva röret
Som Fotografen skrev, är det inte färgkladd i vägen?
 
Jag får helt enkelt prova igen och kanske fila ner färgen 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.