Skulle vilja få lite råd kring den ominstallation av min laddbox som utfördes igår. Tidigare hade jag en Easee Home (laddar upp till 32A) men fick nu en Easee Lite (laddar upp till 16A) på garanti. Easee stod för elektriker.

Easee har haft det tufft med Elsäkerhetsverket så numera gäller att det installeras en JFB för bara boxen. Praxis verkar dock vara att man istället byter ut befintliga säkringar mot en PSA vilket även gjordes i mitt fall.

Jag hade tidigare 3x20A i skåpet och nu ser jag att elektrikern satt dit en PSA på 16A och tagit med sig mina gamla säkringar. Ingen stor sak i och med att nya boxen inte klarar mer än 16A, men problemet är att Easee-appen inte rekommenderar att gå över 80% av vad kretsen klarar. Alltså är nu min laddning begränsad till 12A vilket är en viss skillnad mot 20A som jag hade tidigare. Jag kan inte ändra denna inställning själv utan måste göras av elektriker.

Så min fråga innan jag börjar dra i detta. Är det generellt så att man inte ska nyttja en säkring/PSA konstant med vad den max klarar av? Om så är fallet vill jag få min PSA utbytt mot 20A så jag kan nyttja boxens maxkapacitet.
 
A
Elinstallationsreglerna tillåter belastning upp till och med säkringens (psa) märkström. Ledningen dimensioneras därför så att den klarar kontinuerlig belastning för det också utan att bli för varm.

Jag är inte så insatt i elbilar men det kanske är en försiktighetsrekommendation från tillverkaren av någon anledning?

Finns det en dålig anslutning någonstans ökar risken för brand ju högre strömmen är.

Det är ju ingen dålig rekommendation av tillverkaren men det viktiga är ju att du får något som fungerar för dig. Om 12A är för låg laddström för dina behov så har det ju blivit en miss i kommunikationen någonstans.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kan du visa oss en bild eller annan info som beskriver denna gräns på 80 %
Jag har aldrig hört talas om detta krav tidigare.
Kan det möjligen ha förväxlats med att inte ladda batteriet till mer än 80 %?
 
Freddan101 Freddan101 skrev:
Skulle vilja få lite råd kring den ominstallation av min laddbox som utfördes igår. Tidigare hade jag en Easee Home (laddar upp till 32A) men fick nu en Easee Lite (laddar upp till 16A) på garanti. Easee stod för elektriker.

Easee har haft det tufft med Elsäkerhetsverket så numera gäller att det installeras en JFB för bara boxen. Praxis verkar dock vara att man istället byter ut befintliga säkringar mot en PSA vilket även gjordes i mitt fall.

Jag hade tidigare 3x20A i skåpet och nu ser jag att elektrikern satt dit en PSA på 16A och tagit med sig mina gamla säkringar. Ingen stor sak i och med att nya boxen inte klarar mer än 16A, men problemet är att Easee-appen inte rekommenderar att gå över 80% av vad kretsen klarar. Alltså är nu min laddning begränsad till 12A vilket är en viss skillnad mot 20A som jag hade tidigare. Jag kan inte ändra denna inställning själv utan måste göras av elektriker.

Så min fråga innan jag börjar dra i detta. Är det generellt så att man inte ska nyttja en säkring/PSA konstant med vad den max klarar av? Om så är fallet vill jag få min PSA utbytt mot 20A så jag kan nyttja boxens maxkapacitet.
Men det handlar väl inte om vad PSA tål utan är det inte boxen, PSA ska ju skydda ledningen fram till boxen. Man använder inte säkringar/PSA till att begränsa apparaters strömförbrukning.
Så om ledningen är grov nog kan du säkra med 20 A eller mer oavsett vad boxen drar men du kan belasta en 16A PSA med 16A samt lite överlast.
I ditt fall borde dom satt in en 20A PSA (om ledningen är grov nog). Montören kanske inte hade med sig större PSA.
 
Nya boxen ska klara 3x16A enl spec. De tidigare säkringarna var 3x20A och kablage dimensionerat för minst detta (eftersom den gamla boxen i teorin klarade 3x32A).

Bifogar bild hur det ser ut i installationsappen när man lägger till en ny krets (vilket jag inte kan fullfölja för min box utan att vara installatör).

Håller med om att installatören borde satt in 3x20A vilket hade motsvarat mina tidigare säkringar. Då hade detta inte varit ett problem.
 
  • Kretsinställningar i installationsappen, där säkringsvärde är 16A, lastgräns är 12A, och namnet på kretsen är 2. Text om specifika installationskrav för Easee Charge Lite visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men lastgränsen i appen har inget med säkring/PSA att göra den kan du belasta med 16A, det handlar om nått i boxen. Ställer du om säkringsvärde i appen till 20A så borde du få 16A som lastgräns.
ps
boxen har ingen aning om vilken säkring du har, den litar blint på det du skriver.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Kräv att få bli ägare av din egen box, du har väl ändå betalt för hela?
Sen ställ om till 16A
 
Hej du kan ställa om detta själv som kund. Det som står om 80% är för att du inte ska överbelasta dina huvudsäkringar om du inte har lastbalansering. Har många kunder som kör 16A.
 
  • Skärmbild av inställningar för säkring och ström med en pil som pekar mot en kretsgräns på 10A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
M M8745 skrev:
Hej du kan ställa om detta själv som kund. Det som står om 80% är för att du inte ska överbelasta dina huvudsäkringar om du inte har lastbalansering. Har många kunder som kör 16A.
Dessvärre verkar denna inställning vara låst numera. :( Fick även en ny bakplatta så vet inte om det ändrades i och med detta.

I Easee-appen kan jag inte sätta mer än 12A och i installerappen får jag meddelandet på bilden.
 
  • Medskärm i Easee-app visar meddelande att justeringar av kretsens märkström är begränsade till installationsföretag, med en "Läs mer"-knapp i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var synd så har det inte varit tidigare. Jag kommer åt men då måste det bero på att jag är installatör. Ring din leverantör och prata med dom. Då får dom justera det åt dig. Om du har lastbalansering och dom har uppfyllt alla krav för installationen så finns det inga hinder att du laddar med 16A. Skulle du inte ha lastbalansering så skulle inte jag iallafall köra mer än 13A för att ha ”lite kvar” till annat. Det är alltid tråkigt att behöva byte huvudsäkringar. Hoppas det löser sig.
 
  • Gilla
Freddan101 och 1 till
  • Laddar…
M M8745 skrev:
Det var synd så har det inte varit tidigare. Jag kommer åt men då måste det bero på att jag är installatör. Ring din leverantör och prata med dom. Då får dom justera det åt dig. Om du har lastbalansering och dom har uppfyllt alla krav för installationen så finns det inga hinder att du laddar med 16A. Skulle du inte ha lastbalansering så skulle inte jag iallafall köra mer än 13A för att ha ”lite kvar” till annat. Det är alltid tråkigt att behöva byte huvudsäkringar. Hoppas det löser sig.
Tror detta är en ny begränsning som kommer med Easee Lite/ny backplate. Easee verkar ta till allt nu för att inte få påbackning av Elsäkerhetsverket.

Jag ska ringa firman imorgon. Ska be dom att byta till en 20A PSA, vilket jag tycker det är rimligt i och med att det satt 20A säkringar där tidigare (vilka dom tog med sig hem), och justera inställningen i appen så att jag kan ladda med boxens maxkapacitet.

En undran vid sidan av topic. Elektrikern lämnade kvar denna pryl löst i skåpet. Vad är detta? Något som "blivit över" misstänker jag.
 
  • Person håller en kopparskena med märkningen "Hager KDN363A AC 230/400V 10mm²" mot en bakgrund av ljusa plattor och vitt träpanel.
A
En fasfördelnings-skena. Spara den ifall centralen behöver byggas ut/om
 
  • Gilla
M8745 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.