Hej, ett par frågor;
1:
Ska köpa totalt 9 radiatorer till huset som föra ägaren tagit bort och slängt. Sitter 12mm koppar rör för vattnet. Är dock osäker vilken klämringskoppling jag ska ha för ändamålet.
Kopplen jag ska köpa är dessa;
https://billigtvvs.se/varme/element...rkoppel/mma-radiatorkoppel-flex-2-ror-600-mm/
2:
Behöver kapa rören då det sitter gamla kopplingar kvar med utvändig gänga och vill ej ha en övergång. Tvivlar på att jag kan använda mig av en ”röravskärare” utan tänkte mig en mindre bågfil, funkar det?
Två kopparrör i en bostad med gamla kopplingar med utvändig gänga, en hand pekar på rören och väggen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3: vad ska jag använda för att täta gängorna med?
 
Krilleman
G Ganescha skrev:
1:
Ska köpa totalt 9 radiatorer till huset som föra ägaren tagit bort och slängt. Sitter 12mm koppar rör för vattnet. Är dock osäker vilken klämringskoppling jag ska ha för ändamålet.
Kopplen jag ska köpa är dessa;
[länk]

Du behöver M22x12 för att sätta på kopplens anslutningar.

https://billigtvvs.se/varme/element...nt/forkromade-radiatorkopplingar-m22-x-12-mm/

G Ganescha skrev:
2:
Behöver kapa rören då det sitter gamla kopplingar kvar med utvändig gänga och vill ej ha en övergång. Tvivlar på att jag kan använda mig av en ”röravskärare” utan tänkte mig en mindre bågfil, funkar det?
Går jättebra att kapa kopparrör med liten bågfil.

G Ganescha skrev:
3: vad ska jag använda för att täta gängorna med?
Inget klämringarna tätar koniskt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du behöver M22x12 för att sätta på kopplens anslutningar.

[länk]



Går jättebra att kapa kopparrör med liten bågfil.



Inget klämringarna tätar koniskt.
Toppen, tack för snabbt svar 👍
 
Efter man renoverade badrummet så tog man bort radiatorn, böjde ner och pluggade rören. Har i dagarna varit nere i krypgrunden och lokaliserat rören för att vara säker på att dom verkligen va pluggade. Detta gjordes innan vi köpte huset så ville få fram dem för att vara helt säker. Kanske svårt att avgöra på bilden men är det korrekt utfört?
Två pluggade rör i en krypgrund, omgivna av isoleringsmaterial och en vit slang med röda och blå ränder i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Behöver jag möjligtvis stödhylsa på dessa rör?
 
G Ganescha skrev:
Behöver jag möjligtvis stödhylsa på dessa rör?
Ja
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
T tergo skrev:
Ja
Går det på något sätt se om de rören på bilden är halvhårda eller hårda? mm på rören t ex?
Kanske bästa att sätta stödhylsa oavsett?
 
det finns inga hårda prisolrör.
 
Om man tittar på min första bild, där rören kommer upp ur golvet, de rören måste väl vara hårda? Sitter ej någon hylsa utan bara en klämring vad jag kan se. Rören som är pluggade är ej isolerade, är dom det så är det en väldigt tunn isolering. Verkar mer som att det är en tunn ”strumpa” runt rören bara.
 
bild 1 är nog raka hårda, bild 4 ser ut som plusprisol och de är mjuka. Sen får man ju undersöka saken mer än så såklart. Vi ser bara bilderna. Annars kan man göra det enkelt för sig och trycka ner stödhylsa i allt....det skadar inte.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
bild 1 är nog raka hårda, bild 4 ser ut som plusprisol och de är mjuka. Sen får man ju undersöka saken mer än så såklart. Vi ser bara bilderna. Annars kan man göra det enkelt för sig och trycka ner stödhylsa i allt....det skadar inte.
Nä, det kommer bli så, stödhylsa i allt. Vill bara försöka lära mig så mycket som möjligt.
 
Har du kunskap om hur rören är dragna? Är det draget för 1-rör eller 2-rörsystem? Är beräkningen av effektbehov per rum och radiator gjord så att du kan välja lämplig storlek för alla radiatorerna?
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Har du kunskap om hur rören är dragna? Är det draget för 1-rör eller 2-rörsystem? Är beräkningen av effektbehov per rum och radiator gjord så att du kan välja lämplig storlek för alla radiatorerna?
Ja, jag har ritningar och storlekar på alla rör som sitter där och radiatorer som suttit där tidigare.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.