Hej!

Är en student som kommer ha ca 700 000 i besparingar när jag är färdigexaminerad från universitet. Är rätt trött på att bo i storstaden och planerar på att bygga eget hus på landet i framtiden, men skulle vilja göra det i etapper för att kunna ta så litet huslån som möjligt. Tänker först köpa obebyggd tomtmark och anlita arkitekt för att rita mitt hus + söka om bygglov, samtidigt som jag fortsätter bo kvar hos mina föräldrar och jobbar. Kommer sedan jobba kvar hemma tills jag sparat ihop 1-2 miljoner. Är rätt oerfaren och då kommer mina frågor:

1) Kan man göra så här? Finns det några regler emot att köpa en tomt och fixa bygglov men först bygga huset många år senare? Några praktiska tips jag behöver tänka på?

2) Hade det annars varit billigast att köpa ett nyckelfärdigt hus eller kan man få det till att bli ännu billigare via en arkitekt? Tex fyrkantig ”skolåda” med minimalt med komplexa motiv (som jag dock kan investera i att förbättra/ förfina i framtiden efter huset är klart).

3) Har läst att det är rätt vanligt med fuktskador i nybyggda hus, får man automatiskt kompensation om man upptäcker detta eller behöver man själv inkludera det i kontraktet vid byggandet av huset? Tänker även att man kan läsa reviews om olika byggföretag innan man går och anställer någon men har ni några andra bra tips på att skydda sig från fuktskador och annat byggfusk?

4) Om jag vill ha hästar (som mitt användarnamn kanske hintar lite om), finns det några särskilda regler jag behöver tänka på när jag ansöker om bygglovet t.ex. gällande anläggning av stall/hage? Bör nämna att jag inte kommer bygga stallet i samband med att jag bygger själva huset, utan får bli senare och med en separat besparing, kommer dock bygga hagen och ha hästarna på lösdrift den första tiden.

5) Finns det några andra saker jag bör tänka på?

Stort tack på förhand för alla svar!
 
BirgitS
1) När man får bygglov måste man börja bygga inom 2 år och bygget ska vara klart inom 5 år. Följer man inte det förfaller bygglovet och det är inte längre säkert att man kan få bygglov.

4) Det finns krav på minsta avstånd till andra hus när man har hästar pga. lukt och allergier.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.