Hej!

Jag bor i ett radhus med ytterfasad i tegel från 1987.
Jag funderar på att riva rödmarkerade vägg mellan ett sovrum och förråd och ersätta den med lättvägg så att jag får ett litet kontor.
Det enda som jag har än så länge är arkitektritningen, se bilagan.

Väggmaterial: Något form av betongmaterial, lättbetong? Den har ett ihåligt ljud när jag knackar.
Tjocklek: 100 mm.
Innertak: Verkar vara betong. Har ett stumt ljud när jag knackar.

Såhär resonerar jag just (läs gissar):
Avståndet mellan ytterväggarna i sovrummet/förrådet är c:a 5 m. Om bjälklaget ligger i den riktningen (se pilen i bilagan) borde avståndet vara så kort att det inte krävs bärande väggar. Det vore konstigt om bjälklaget vilar på förrådsväggen eftersom bjälklagen inte blir lika långa. Det finns ingen motsvarande vägg på bottenplan.
Jag har inte tittat om det finns en takstol längs med väggen.

Kan ni hjälpa mig att spekulera vidare? 😅
 
  • Arkitektritning av radhus från 1987 med planritningar för bottenplan och första våning. Röda markeringar visar väggen mellan sovrum och förråd i plan 1 TR.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om det finns bärande väggar i hus från den tiden brukar det vara en vägg som står ungefär under taknocken. Det normala är alltså att den väggen, som du vill riva, inte är bärande.

Vanlig väggkonstruktion i villor och radhus från den tiden är trä-regelkonstruktion med gipsskivor på. Det låter ihåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.