Hej,

Vad jag har förstått på en del målare så vill de av någon anledning sätta silikonfogar i alla vinklar och hörn, dvs vägg-mot-tak, vägg-mot-vägg, och vägg-mot-golvlister. Av vilken anledning vill man sätta silikonfogar där? Vilka för- och nackdelar finns det med att göra det?

Tack!
 
jag antar att dom vill göra det för att slippa återkomma stup i kvarten , då latex kan spricka upp igen.i nybyggda trähus är rörelsen stor de första åren innan huset har satt sig.
Nackdelar är att den mej veterligen ej har bra vidhäftningsförmåga för framtida övermålning.
 
Förlåt, det var latexfogar jag menade och inte silikonfogar. Så frågorna kvarstår alltså, fast för latexfogar då.
 
latex är målarens bäste vän..
Helt enkelt för att få ett snyggt slutresultat.Har du tex bredspacklat två väggar så kan man med fördel lägga det i hörnan för att få en jämn övergång till nästa vägg.
Om du tex gipsat två väggar så vill man ju inte ha en spricka utan färg i hörnan.
Nackdelar:Vissa överskattar dess förmåga och använder det på ställen där det ej hör hemma.
 
"Nackdelar:Vissa överskattar dess förmåga och använder det på ställen där det ej hör hemma."

Har du några exempel på ställen där man bör undvika att använda det?
 
NyfikenVit skrev:
"Nackdelar:Vissa överskattar dess förmåga och använder det på ställen där det ej hör hemma."

Har du några exempel på ställen där man bör undvika att använda det?
större håligheter....golvlister, yttre hörn på slarvigt gerade lister ....
 
Varför bör man inte använda latexfog vig golvlister?

Och hur bör man göra vid golvlister om man inte ska anända latexfog? Det kan ju vara så att man vill att golvlisterna ska sitta kvar, men det kanske är ett hålrum på ett par millimeter mellan vägg och golvlist. Bör man spackla ut väggen istället då (så att hålrummet försvinner) eller hur gör man?
 
Har skrivit om det i ett par andra trådar när det gäller Latexfogar att det måste finnas utrymme för en tillräckligt bred fog som kan röra sig. Vet man redan från början att man tänker använda mjukfog för att det finns vissa rörelser så var inte för noggran utan låt det gärna bli en springa på 5-10mm (lite beroende vart det är). Om jag minns rätt har en latexfog ett flex på 10-15% och med en fog på 2-3mm blir det i princip inget.
 
Man vill väl inte ha en springa på 5-10 mm som täcks med latexfog! Det ser väl inte snyggt ut?

Och om det är som du säger, att om man bara använder latexfog på 2-3 mm så hjälper det inte för att förhindra sprickor, kan man inte lika gärna spackla igen de 2-3 millimetrarna?
 
Det beror vad du tänker göra med latexfogen. En skarv mellan tak och vägg som du fyller med latex och sedan målar kan du inte se, även om den är mellan 5-10mm från normalt betraktningsavstånd. Om du väljer spackel eller latex vid smala fogar är också beroende av hur det ser ut, är det en plan yta så kör jag med spackel men i en vinkel så är det enklare med latex och du kan lägga fogen lite skålformat. Det blir att välja metod där den passar bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.