Jag har en uteplats med gjuten betongplatta. Jag tänkte ev. lägga trall direkt på den för att inte bygga på höjden, t.ex 22x120.

Men jag tänker att det kanske behövs avrinning under. Kan man bara fräsa spår och knacka bort så man får rännor eller kommer den råa betongen som blir i spåren att inte fungera som avrinning? Den blir ju inte så slät som den nuvarande ytskiktet?
 
Varför inte klä den med skiffer, uteklinkers eller annan sten?
 
Lutar inte betongen utåt?
 
D Dublin skrev:
Varför inte klä den med skiffer, uteklinkers eller annan sten?
Vi ska bygga trallaltan utanför och vill inte ha för många olika material för att det ska se enhetligt ut.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Lutar inte betongen utåt?
Jodå. Du tänker att det som rinner ner mellan trallen också rinner utåt i det mellanrummet? Ja, det kan ju tänkas att det räcker. Men det kanske var min egentliga fråga ;-) "Behöver man extra avrinning?"
 
Har lite svårt att se hur du tänker bygga, ska du inte ha några reglar alls? Dvs skruva trallen direkt i betongen?
 
D Dublin skrev:
Har lite svårt att se hur du tänker bygga, ska du inte ha några reglar alls? Dvs skruva trallen direkt i betongen?
Vi har ett uterum på en del av betongplattan, den bygger ungefär 25mm (golvyta). Resten av plattan var tidigare täckt med klinker men efter tio-tolv vintrar började den släppa, så de har vi tagit bort.

Så därför är min "plan"/fundering att lägga trallen direkt på betongen, ja. Några reglar får ju inte plats. Det har diskuterats i andra trådar som en metod att "göra om" en betongtrappa till trätrappa. Borr, plugg, skruv med trallen/trät direkt mot betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.