Ska dra el till uteköket, har nedgrävd slang så kabeln kommer tids nog bli fast installerad men för stunden så blir den bara att fungera som skarvsladd tills elektrikern kommer.

jag kan ha fel men det är väl lika bra att köpa och dra i den typ av elkabel som sen blir fast installerad. Vad heter lämplig kabel, ca 10 m lång?
 
Det är olika kabeltyper som används för fast installation respektive förlängningssladd. Låt en elektriker göra en fast installation från start.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är olika kabeltyper som används för fast installation respektive förlängningssladd. Låt en elektriker göra en fast installation från start.
Jag är nyfiken och vill lära mig även om jag inte ska göra det själv.

Varför kan jag inte dra i rätt kabel och sätta på en stickpropp hane/hona i båda ändar och använda det som skarvsladd tills han har vägarna förbi?

Vad drar man för kabel i den nedgrävda skyddsrören utomhus?
 
Kablar för fast installation är normalt entrådiga och styva och passar inte med lös förläggning och stickpropp etc. För fast installation i nedgrävt kabelskyddsrör kan man använda EKLK/EQLQ/EXLQ etc eller N1XV etc.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det är olika typer av kabel och installationskabel är varken lämplig eller tillåten att användas som "skarvsladd" med uttag/stickproppar monterade.
En lämplig kabel för förläggning i mark (med eller utan skyddsrör) är N1xv,grovlek beroende på vilken belastning du tänker ha.
Men den är direkt olämplig (och ej tillåten) att sätta uttag/stickpropp på.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är olika typer av kabel och installationskabel är varken lämplig eller tillåten att användas som "skarvsladd" med uttag/stickproppar monterade.
En lämplig kabel för förläggning i mark (med eller utan skyddsrör) är N1xv,grovlek beroende på vilken belastning du tänker ha.
Men den är direkt olämplig (och ej tillåten) att sätta uttag/stickpropp på.
J Josth skrev:
Kablar för fast installation är normalt entrådiga och styva och passar inte med lös förläggning och stickpropp etc. För fast installation i nedgrävt kabelskyddsrör kan man använda EKLK/EQLQ/EXLQ etc eller N1XV etc.
Ok. Om jag ska göra en skarvsladd som får ligga o röret tills vidare, vilken kabel använder jag då och är det ”lämpligt”?
 
Om du lägger upp ett par bilder så man förstår förutsättningarna så får du bättre svar. Det är ju sannolikt inte tillåtet att göra det du frågar efter men man kan ändå hjälpa dig så det inte blir farligt. Allt som är otillåtet är inte farligt.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är olika typer av kabel och installationskabel är varken lämplig eller tillåten att användas som "skarvsladd" med uttag/stickproppar monterade.
En lämplig kabel för förläggning i mark (med eller utan skyddsrör) är N1xv,grovlek beroende på vilken belastning du tänker ha.
Men den är direkt olämplig (och ej tillåten) att sätta uttag/stickpropp på.
Det står på elbutik att det är för "lågspänning", vad räknas som det?
 
Ä Äpplesnö skrev:
Ok. Om jag ska göra en skarvsladd som får ligga o röret tills vidare, vilken kabel använder jag då och är det ”lämpligt”?
Varför behöver du dra den i röret om det enbart är tillsvidare?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Draka ACEFLEX skulle jag välja. Den är godkänd både i rör och som anslutning.

Area beroende på hur stor effekt du tänker ta ut.
 
R Robert-san01 skrev:
Draka ACEFLEX skulle jag välja. Den är godkänd både i rör och som anslutning.

Area beroende på hur stor effekt du tänker ta ut.
Dubbelt så dyrt som elmonts förslag, vad får man för pengarna?🤔
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det står på elbutik att det är för "lågspänning", vad räknas som det?
Under 1000V
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Dubbelt så dyrt som elmonts förslag, vad får man för pengarna?🤔
Beror nog på vart man köper. Jag betalar typ samma för N1xv som ACEFLEX. Dock är PURE versionen ofta billigare nu då den blivit vanligare än den som inte är PURE.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Dubbelt så dyrt som elmonts förslag, vad får man för pengarna?🤔
Kollar jag på Elbutik.se kostar 5G2,5 45 resp 58kr/m ink moms. Vet inte vart du kolla priser.

Den ena får du sätta kontakt på och använda som anslutningskabel. Det får du inte med den andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.