Halloj, ska installera kamin där rörspis tidigare har stått. Tänker göra ett schakt av lättbetongplattor 75 mm genom bjälklaget och ha ett oisolerat rökrör upp till övervåningen och fortsätta med schakten avluftat upp till yttertaket. Sedan upp genom taket med oisolerat rökrör i en skorstenshuv, eller bara som det är. Det ska sticka upp en meter cirkus ovanför yttertaket. Skorstenen blir 4-5 meter ungefär. Kommer jag få problem med kondens och tjärbildning? Eller nåt annat djävulskap jag inte tänkt på?
 
Boverket kräver isolerad rökkanal genom tak. Enklast är väl att bygga ett shakt med stålreglar och gipsskiva eller minerit. Lägg på en stenullmatta på 50mm runt rökröret. En sida på shaktet bör kunna tas bort för inspektion. Isolering måste gå förbi bjälklaget. 50 mm luftspalt i shakt om Jag minns rätt.
 
  • Gilla
Jstaahl
  • Laddar…
Värt att tänka på när man isolerar kanaler där det finns brandrisk, är att man ser över vilken ei-klassning man behöver. Dvs tiden konstruktionen ska hålla mot en brand. Ei60 kan vara en bra idé.
Tänk också på avståndet som krävs från brännbart material om kanalen inte är isolerad.
 
H Håbbe01 skrev:
Boverket kräver isolerad rökkanal genom tak. Enklast är väl att bygga ett shakt med stålreglar och gipsskiva eller minerit. Lägg på en stenullmatta på 50mm runt rökröret. En sida på shaktet bör kunna tas bort för inspektion. Isolering måste gå förbi bjälklaget. 50 mm luftspalt i shakt om Jag minns rätt.
Jag tänker att med schakt av lättbetong behövs inte någon isolering genom bjälklaget. Utsidan av lättbetongen kommer inte upp i 85 grader. Då kan jag genom avluftningen få ut lite värme på övervåningen, där det ibland vistas folk på vintern. Men det är kanske inte så mkt värme att tala om. 50 mms avstånd i schaktet är jag medveten om.
 
J Jstaahl skrev:
Värt att tänka på när man isolerar kanaler där det finns brandrisk, är att man ser över vilken ei-klassning man behöver. Dvs tiden konstruktionen ska hålla mot en brand. Ei60 kan vara en bra idé.
Tänk också på avståndet som krävs från brännbart material om kanalen inte är isolerad.
Jag tänker att isoleringen blir lättbetongblocken. Dom är 75 mm tjocka och kommer inte att uppnå 85 grader på utsidan. Det jag vill uppnå är att genom avluftningen få ut varmluft på övervåningen där det ibland vistas folk vintertid.
 
  • Gilla
Jstaahl
  • Laddar…
Det är väl sotaren som godkänner kaminen för eldning så det är väl vettigast att stämma av med honom innan du bygger något som inte helt säkert är godkänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.