Hej
Jag behöver lösa min obefintliga förvaring i verkstaden. Man samlar på sig en del saker. Jag tycker ändå att jag har användning för det mesta av det bös som ligger där. Nån gång behöver man ett dolt gångjärn, gamla beslag till fönster och dörrar, handtag, hyvlar i behov av renovering osv osv.
Utöver böset så är det många handverktyg, maskiner, färg, bilvård, bilmek, poolkenikalier, Vvs, el osv osv.

Jag hade tänkt att bygga ett bord till kapsågarna och fräsen och ha förvaring under.
Jag tänker att lådor är smidigare än hyllor.
jag var inne på att hitta nåt Bortskänkes kök att utgå från men folk har slutat skänka bort dem nu för tiden. Och att betala 5k för ett kök som ändå inte riktigt passar känns inte så attraktivt.

Min nästa budgetidé är att hitta någon form av plastlåda och bygga fungerande stommar till den. Färdiga skenor hade ju varit lyx men jag tycker det är för dyrt.

Gavlarna hade jag tänkt bygga av furu i lämpliga dimensioner. De får byggas i en fixtur för att snabba på det hela samt garantera acceptabel symmetri.
Jag hade tänkt ha tre stående läkt/brädor
Och sedan x antal tvärgående läkt/brädor som agerar glidlister för lådorna. Visst skulle det vara snyggare, enklare och mer rationellt med att bygga detta i skivmaterial men jag vill som sagt hålla nere kostnaderna. Bifogar en slarvig skiss.

Gavlarna vilar på en fast sockel av byggreglar och kommer ha en bräda i fronten och en ryggbräda.

Bänkens höjd kommer linjera med bordssågen för att kunna agera extra stöd vid sågning av skivmaterial och annat.
Längden kommer kan vara upp till 6 meter.

Nu önskar jag lite input från er som känner er träffade. Är lådor en bra förvaring för allt man har i denna typ av snickeri/verkstad?
Vad tror ni om att köpa plastbackar modell grövre (600x400 mm) och använda dem som lådor? I så fall kommer de förses med front eller så får stommarna luckor. Detta för att försöka hålla det hela på en något sånär rimlig nivå rent estetiskt.

Som topp tänkte jag kolla lite vad det finns för laminerade bänkskivor på Ikea. Alternativt så tillverkar jag limfogar av furu.

Furu har jag en del i bättre kvalité så jag får ihop tio gavlar på den. Har hittat plastbackar för 25 spänn st som känns ok. 30 st sådana går på 750 kr. Utöver det tillkommer då kostnad för toppskivor men det borde gå att få för under 2k.
Så nånstans runt 3k för 6 meter arbetsbänk.
En tredjedel om jag gör toppskivan själv. Men tid är pengar osv osv.

Jag skulle nog verkligen behöva korrekturläsa detta men det får bli imorgon.
 
  • Handritad skiss som visar en arbetsbänk med hyllor och facken där lådor kan placeras. Fickan stödjs av gavlar på sidorna och en fast sockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön plastback med handtag stående på ett rutigt underlag bredvid en svart plastback.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tänkt några vändor under dagen och landar väl i att jag kör en prototyp. Skippar nog plastbacken och gör egna lådor istället, det får ta den tid det tar. Känns inte så kul att hålla på med massa halvlösningar.
Återkommer med uppdatering när jag får en lucka med fritid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.