Vi har hittat en tomt vi vill bygga på men tyvärr är den lite smal så vi får lite svårt att få plats med huset vi vill bygga.

Detaljplanen säger följande: ".....Största byggnadsarea per tomt för komplementsbyggnad är 40 m2, dock högst 30 m2 vid sammanbyggnad i tomtgräns eller vis sammanbyggnad med huvudbyggnad....." och sen så står det "Huvudbyggnad ska placeras minst 4,5 m från gata och minst 4 m från gräns mot granntomt. Komplementsbyggnad skall placeras minst 6,0 m från gata och minst 1,5 m från annan tomtgräns. Fristående komplementsbyggnad får sammabyggas i tomtgräns."

Min fråga är, gäller 1,5 m mellan tomtgräns och komplementsbyggnad även om den är sammabyggd med huvudbyggnaden eller är det 4.0 m som gäller då. Jag vet att jag kan fråga kommunen men jag har redan ringt och frågat en massa frågor flera gånger och varje gång så kommer jag på nya frågor när jag lagt på.

En annan fråga. Är komplementsbyggnad == garage? Ett tag verkade det som att det bara var car-port när jag pratade med kommunen häromdagen.
 
Det är 4m som gäller.

Komplementsbyggnad kan vara i stort sett vad som helst utom bostadshus. Alltså du får inte använda utrymmet som sovrum eller dylikt. Förråd, hobbyrum eller liknande går bra.
 
Finns det något som säger hur stort avstånd det minst bör vara mellan huset och garaget då om man bygger det fristående? Om man har ett 4 meter brett garage och måste ha 1,5 meter till tomtgränsen och vill ha 2 meter mellan huset och garaget så blir det ju mindre än om man bygger samman hus och garage och måste ha 4 meter till gränsen.
 
Om garaget är ihopbyggt med huset kan du, utan att söka lov, inreda garaget till sovrum istället. Ingen kan hindra dig från detta. Ett fristående garage är en byggnad som man inte befinner sig i stadigvarande (=sover). Dessutom ska väggarna mellan hus och garage vara brandklassade. Det handlar om att rädda liv i slutänden. Garaget ska kunna brinna en stund innan huset börjar brinna.

Avståndet mellan hus och fristående garage bör vara så långt att du utan problem kan underhålla fasaden.
 
jimata skrev:
Om garaget är ihopbyggt med huset kan du, utan att söka lov, inreda garaget till sovrum istället. Ingen kan hindra dig från detta. Ett fristående garage är en byggnad som man inte befinner sig i stadigvarande (=sover). Dessutom ska väggarna mellan hus och garage vara brandklassade. Det handlar om att rädda liv i slutänden. Garaget ska kunna brinna en stund innan huset börjar brinna.

Avståndet mellan hus och fristående garage bör vara så långt att du utan problem kan underhålla fasaden.
Det stämmer inte, man måste alltid ansöka om bygglov för ändrad användning om man skall inreda bostadsdel i garage.

Tobiasp:
Planbestämmelserna är väldigt svårttolkade, kontakta kommunen och fråga men jag tycker att du borde få placera en komplementsbyggnad som är sammanbyggde med huvudbyggnaden 1,5 m från tomtgräns. (Det står ju enligt dig i planbestämmelserna att "Största byggnadsarea per tomt för komplementsbyggnad är 40 m2, dock högst 30 m2 vid sammanbyggnad i tomtgräns eller vis sammanbyggnad med huvudbyggnad", således borde kommunen tillämpa komplemnetsbyggnadsreglerna(1,5 m till tomtgräns) även fast den är sammanbygd med huvudbyggnaden)
 
Grannarna tisslar och tasslar runt garageknuten -

- Di SÔVER därinne! Har dom lôv te dä !?!?!?!
 
Eftersom jag själv har en liknande fråga - som jag ventilerat i annan tråd - stjäler jag den här tråden i hopp om att få lite input.

Jimata, du tycks väldigt säker på vad som gäller. Om vi nu bortser från det hemska i att man i lönndom och utan att kunna kölhalas för detta kan smuggla in en säng i garaget etc, finns det någon bestämmelse i PBL eller annorstädes som definierar komplementbyggnad som fristående? (det enda jag har hittat är "uthus" som inte kan vara sammanbyggt och fortfarande betraktas som uthus, men tack och lov finns ju numera oftast vattenklosetter att tillgå!).

I tobiasp:s kommun anser de uppenbarligen inte detta, eftersom just en komplementbyggnad kan byggas ihop med huvudbyggnaden. Dessutom - åtminstone läst tillsammans med regeln om att komplementbyggnad får sammanbyggas - innebär formuleringen "Komplementsbyggnad skall placeras minst 6,0 m från gata och minst 1,5 m från annan tomtgräns. Fristående komplementsbyggnad får sammabyggas i tomtgräns." vid en s k motsatsvis tolkning att sammanbyggda komplementbyggnader får läggas 1,5 m från tomtgräns (men inte sammanbyggas i tomtgräns).

Alltså: Är det någon som VET vad lagstiftningen säger och dessutom kan hänvisa till denna lagstiftning?
 
Grodis är nog den som har den rimligast tolkningen av planbestämmelserna.

Utgångsläget är att huvudbyggnaden och komplementbyggnaden är två från varandra fristående byggnader. Dessa skall då förläggas på vissa olika avstånd från gräns mot gata och annan fastighet. Därefter har man gjord det möjligt att sammanbygga komplementbyggnaden med huvudbyggnaden. Det är svårt att pricka in varje tänkbart fall i en plan eftersom denna skall gälla under olika tidsepoker och olika smaker. Egentligen kanske det inte är korrekt att benämna en del av huvudbyggnaden (som skulle utgöra komplementbyggnad ifall den uppfördes fristående) för komplementbyggnad men å andra sidan visar det sig vara en fördel i visst avseende, annars hade hela byggnaden fått ligga på ett längre avstånd från grannen. Dessvärre blir det då så att avståndet till gata ökar men kanske kan man helt fräckt hävda att den del av huvudbyggnaden som egentligen är en komplementbyggnad skall ses som sådan när det gäller avstånd mot granne men utgöra en del av huvudbyggnaden när det gäller avstånd till gata.

Komplementbyggnad som sammanbyggs i tomtgräns är när grannarna bygger ihop sina byggnader.
 
hej familjen Bygg, tack för svar. Jag har inga problem att förstå att sammanbyggt i tomtgräns betyder just vad du/ni nämner. Dessutom gav jag - om än uttryckt på ett lite omständligare sätt - uttryck för samma uppfattning som Grodis; enligt min ödmjuka uppfattning är detta den enda juridiskt rimliga tolkningen av den text som citerades.

Saken är ju bara den att texten är oförenlig med "sanningen" att en komplementbyggnad alltid ligger för sig själv, (liksom Jimatas slutsats att det är "4 meter som gäller") . Det kanske helt enkelt som du antyder är svårigheten att formulera en detaljplan på ett helt korrekt, och samtidigt begripligt, sätt som förklarar uttryckssättet. Alternativet är kanske att det inte är någon sanning att komplementbyggnad är fristående. Jag har fortfarande inte hittat något lagstöd för vad som egentligen gäller. Ytterligare ett alternativ är förstås att plan- och bygglagstiftningen som jag inte är särskilt bekant med tillåter myndighetsutövning baserad på allmänt tyckande och troende, inte bara i typiska smak- och lämplighetsfrågor.

Ber om ursäkt för min ettrighet, men som snar nybyggare med vidlyftiga komplementbyggnadsplaner känner jag ett visst behov av att gå till botten med detta.
 
Jag har varit i kontakt med några olika kommuner vad det gäller detaljplaner och det finns MÅNGA olika tolkningar på PBL, och övriga bygglagar i kommunerna. Många detaljplaner är dessutom krångligt formulerade och många olika tolkningar kan göras utifrån bygglagarna.

Så mitt råd är att du får ta ett snack med kommunen och höra hur de tolkar lagarna.

Lycka till!
 
Noglas skrev:
Ber om ursäkt för min ettrighet, men som snar nybyggare med vidlyftiga komplementbyggnadsplaner känner jag ett visst behov av att gå till botten med detta.
Finns ingen anledning att be om ursäkt. Tar någon på forumet illa upp av att någon annan frågar och vill gå till botten med saker och ting, kan den förstnämnde strunta i att svara om denne inte vill. Vi andra hjälper varandra och självklart skall man inte sluta fråga ifall man inte förstått. Som de säger på TV-programmet Hjärnkontoret. "om man inte frågar får man inga svar".
 
Familjen_Bygg skrev:
Finns ingen anledning att be om ursäkt. Tar någon på forumet illa upp av att någon annan frågar och vill gå till botten med saker och ting, kan den förstnämnde strunta i att svara om denne inte vill. Vi andra hjälper varandra och självklart skall man inte sluta fråga ifall man inte förstått. Som de säger på TV-programmet Hjärnkontoret. "om man inte frågar får man inga svar".
En gammal god vän och arbetskollega sa en gång till mig att om man frågar är man dum i 5 minuter, om man inte frågar alls, är man dum i hela livet.
 
  • Gilla
Wahli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.