Jag kan för mitt inre se en massa gubbar som skrattar samtidigt som de ljudligt härmar de gamla uppringningsmodemen ... Och runt dem en massa yngre som frågande tittar på varandra.
 
  • Gilla
  • Haha
Emmish och 2 till
  • Laddar…
För modern, det ska vara utanpåliggande eller den runda infällda,;)
Modern utanpåliggande vit eluttag mot ljus bakgrund.
Rund, infälld, beige eluttag i retrostil på en vägg.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
A AndersS skrev:
För modern, det ska vara utanpåliggande eller den runda infällda,;)
[bild]
[bild]
Mvh AndersS, sur gubbe som gillar att sitta hemma, dricka en Pripps och fundera över varför allt blivit så mycket sämre.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Mvh AndersS, sur gubbe som gillar att sitta hemma, dricka en Pripps och fundera över varför allt blivit så mycket sämre.
Och undrar vad jag gjort med livet när jag -83 fick denna titeln från Ericsson och de inte visste vad som skulle skrivas, så jag blev först med "Service/Systemansvarig för större datorbaserat radiokommunikationssystem".:cry:;)
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Hej!

Jag vill också ta bort den pga min sänggavel. Är dock rädd för elshock. Kan man elektrokutera sig eller är inte samma kablar som i ett eluttag?
 
sandu seress sandu seress skrev:
Kan man elektrokutera sig eller är inte samma kablar som i ett eluttag?
Nej, det är helt ofarligt. Möjligen kan det bli obehagligt om du har kablarna i munnen samtidigt som någon ringer till dig.
 
  • Haha
  • Gilla
Emmish och 4 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Nej, det är helt ofarligt. Möjligen kan det bli obehagligt om du har kablarna i munnen samtidigt som någon ringer till dig.
Det kan jag av egen erfarenhet bekräfta :sweat:
 
  • Haha
  • Gilla
Davince och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det kan jag av egen erfarenhet bekräfta :sweat:
Jag också, när jag i min ungdom byggde en grej som gjorde så att alla samtal bara kostade 1 ”markering” (det gällde att hålla nere modemkostnaden så att inte föräldrarna fattade att man satt uppe hela natten vid datorn). Jag var för lat för att hämta farsans skaltång i verkstaden utan skalade telefonkablarna med tänderna. Då ringde det :oops:
 
  • Gilla
Frank3d och 5 till
  • Laddar…
D
R RoAd skrev:
Det kan jag av egen erfarenhet bekräfta :sweat:
Jag också. Precis när jag kopplade ur ett telefonjack ringde min bror och jag fick en riktigt smärtsam stöt. Det beredde honom stort nöje.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
50 volt, det kittlar lite i munnen, även jag har provat det, stående högt upp på en stege där luftledningen gick in i huset på gavelspetsen.
Ledarna var av där det var en spricka i isoleringen, så jag skalade med tänderna för att vira ihop och se om det funkade.....och då ringde nån.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Ringspänningen uppgår till ca 90V om jag inte missminner mig och mer på de äldre stationerna. 48V ligger som tomspänning och känner av om man lyfter luren.
Och ja en påringning känns. Själv stått uppe i stolpe en svettig vårdag och råkat få en avsliten kabel liggande mot överarmen när någon ringde. Tog ett tag för armen att bli sig själv igen.
Men ingen fara att lämna trådar från telefon hängande.
 
namnbyte
Är det inte hyresrätt och du inte använder kopparnätet så är det bara att skruva bort, klippa och rycka tills allt är borta om det är vad du vill. Är ingen fara, har gjort det själv här hemma då områdets kopparnät ändå släcks ner inom ett år.

Tidigare Skanova-anställd
 
useless useless skrev:
Nej, det är helt ofarligt. Möjligen kan det bli obehagligt om du har kablarna i munnen samtidigt som någon ringer till dig.
Första gången jag skrattade högt på ett forum om husbygge. Tack för den 😂
 
Emmish Emmish skrev:
Första gången jag skrattade högt på ett forum om husbygge.
Hur många är du med i? Men välkommen hit i alla fall!
 
namnbyte namnbyte skrev:
Är det inte hyresrätt och du inte använder kopparnätet så är det bara att skruva bort, klippa och rycka
I bostadsrättsföreningar kan det finnas regler som kräver att man får "ok" från styrelsen eller liknande med grova böter osv om man inte gör det. Så vad man får göra beror på ägarförhållandena.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Ringspänningen uppgår till ca 90V om jag inte missminner mig och mer på de äldre stationerna. 48V ligger som tomspänning
Obelastad spänning är -48 V DC (stationstyp A-204 och nyare). För äldre stationstyp STD-41 används -36 V DC. Och kilometerlånga ledningar ger lägre spänningar.
Ringsignal 110 V 25 Hz.
Kortslutning ger 10 - 50 mA och -25 V relativt jord.
Avlyft lur 5 - 10 V och cirka 10 - 50 mA.
Företagsväxlar kan ge 32 V med ett spann på 24 - 36 V.
 
  • Älska
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.