Bakgrund:
Vi har grävt om dränering och dagvatten okt/nov 2009 och har isolerade huset på utsidan med isodrän pga fuktproblem. Nu tänker jag göra om ett källarrum till sonen. Jag började med att riva ut de befintliga innerväggarna (byggda mot ytterväggen) som var träregel direkt mot betongvägg och golv, sedan isolering direkt mot betongen och sedan en spånplatta. Bakom fanns givetvis mögel som jag har har mekaniskt avlägsnat efter bästa förmåga samt lagt mögelgift Baracol på.

Planerad åtgärd/byggnation:
Träreglar 45x45 med platonremsa bakom (endast bakom reglarna under marknivå pga isodrän på utsidan) under marknivån och sedan klä väggen med platon på när jag kommer över marknivå och dessutom isolera den delen som är över marknivå med 40 mm cellplast. Ovanpå reglarna en OSB-platta och sedan en 6 mm renoveringsgips.
På betonggolvet tänkte jag lägga en golvplaton på och sedan 22 mm golvspånplatta och sedan ett 14 mm klickgolv.

Tänker jag rätt? Tacksam för tips speciellt när det gäller väggen. Har pratat runt med olika byggvaruhandlare men man får lika många svar som personer man ställer frågan till. Det som jag skrivit in ovan är det som jag har summerat det hela till, men tänker att det är lika bra att kolla med er kloka personer i forumet också.

Tack på förhand!
 
Plåtreglar?
 
Nej. Jag tycker det verkar besvärligt med plåtreglar fast å andra sidan har jag ingen erfarenhet av dem. Jag tänkte att om jag sätter platon bakom träregeln kommer fukten inte åt träregeln. Verkar det galet?
 
Nja besvärligare tycker jag nog inte, dessutom slipper du ju platonmattan då. Träreglar kan binda fukt det kan inte plåtreglar, det känns som skäl nog för mig när jag ska inreda min källare.
 
Jag tänker på att när jag tog bort den gamla innerväggen så var reglarna helt OK förutom den som låg längst ner mot betongplattan. Dessutom var vår dränering täppt vilket syntes på fuktmärkena på väggen. Sedan dess har vi lagt ny dränering och satt isodränisolering. Det borde innebära att om jag använder distansklossar i plast på golvet och platon bakom reglarna kan jag inte fatta hur fukten skulle kunna gå över till reglarna - inte minst med tanke på hur bra reglarna såg ut när det vara odränerat och oisolerat förutom den längst ner som sagt.
 
Tänk på att helst vika upp platonen i golvet mot väggarna och använda ventilerade socklar
 
Tack för tipset!
Så här långt har jag satt platon (fast en gul kopia) på hela väggen, reglat upp ved horisontella reglar samt isolerat med 50mm frigolit på den delen av innerväggen som är över marknivån. Har även haft besök av el- och rörinstallatör. Nästa steg för min del blir att sätta 11mm osb-platta först och sedan 6 mm renoveringsgips för att få en bra yta för måleriet.
 
  • IMG_2356.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför renoveringsgips? Den är både dyrare och jobbigare att arbeta med än vanlig 12mms gips. Är det för att spara utrymme så vill jag bara påpeka att du sparar bara 0.006kvm/m.
 
Ska jag vara helt ärlig så har jag inte funderat på just den aspekten du för fram. Nu har jag gipsen hemma redan så det känns som att det är den som åker upp på väggen. Jag borde förstås kollat priserna bättre.
 
Så här 14 år senare, blev det bra? 😊
 
  • Gilla
Coolman
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Så här 14 år senare, blev det bra? 😊
Senast online
2010-11-17

Hoppas på svar 😄
 
Detta låter som en helt vansinnig konstruktion. Fukten som kondenserar på utsida platon och rinner ner mot golvet - var ska den ta vägen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.