Jag hade en elektriker hemma hos mig i veckan som bland annat fixade en strömbrytare. Han drog ner kablar från dosan ner till brytaren och när han skulle installera strömbrytaren så insåg han att han inte behövde nollan. Då vek han bara in den i röret igen utan att isolera den på något sätt. Kabeln var dock inte skalad men koppartråden är ju exponerad längst fram ändå tänker jag som inte kan något om el. Hans kommentar var att den kanske kommer till användning någon gång och att den inte kan strömföra något. Jag tyckte det kändes lite olustigt. Är det okej att den veks tillbaka in i röret på det sättet?
 
Det är noll problem med en sådan oskalad kabel lös.
Sluta noja över icke problem 😇
 
tommib
Om det var ett plaströr ser jag inget större problem med det. Hade varit lite snyggare att avsluta med en toppklämma av något slag men det kommer inte orsaka problem.

Jag brukar använda ubåt till oskalade ledare eftersom de går att montera utan att skala. Har jag inga skalar jag lite och petar på en wago 221.

Det är klokt att spara nollan tillgänglig för framtida bruk och det var bra att elektrikern drog fram den.
 
tommib tommib skrev:
Det är klokt att spara nollan tillgänglig för framtida bruk och det var bra att elektrikern drog fram den.
Precis, när dimmerpucken ska in blir TS glad att kabeln redan är dragen 😃
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Tack hörni! Ni stillade min ångesthjärna 😅
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.