Har köpt ett hus från 1910. På ovanvåningen låg ett laminatgolv ovanpå plastmattor (eller annan matta) på 22mm golvspån. Under det finns gammalt undergolv av trä. Målet var att försöka använda träundergolvet men vi har fått ge upp den tanken.

Golvbjälkarna ligger 120cc.

Vi har tagit upp golvspånet i två sovrum. I ett rum sviktade undergolvet så pass att vi behövde ta bort det och rikta och förstärka golvbjälkarna, i det andra sovrummet var det betydligt bättre (svikten, fortfarande ojämnt som tusan). Att ta upp allt och rikta och förstärka golvbjälklaget var ett hästjobb, inser att vi inte kan göra likadant ute i stora "hallen" på ovanvåningen om vi ska överleva renoveringen.

Nu tänker jag att jag vill ha tips på olika metoder för att få till ett "acceptabelt" jämnt golv. Det finns ett problem med takhöjden vilket gör att jag vill jobba så "lågt" som möjligt.

Tanken är att först lyfta upp golvspånet och skruva i allt undergolv (spikat idag) för att minska knarret och för att sen kontrollera höjdskillnaderna. Det är stor hål och springor i undergolvet vilket gör att flytspackling inte är ett alternativ.

De metoder jag klurar på är:

1. Jobba stenhårt med att jämna till undergolvet (bandslip, elhyvel, masonitband, lumppapp, fler metoder?) för att sen skruva massivt trägolv (24 mm eller tjockare) direkt i undergolvet. Denna metod bygger minst på höjden.

2. Jämna till det värsta i undergolvet, sen lägga tillbaka 22 mm golvspån och lägga tunnare massivt golv eller parkettgolv ovanpå.

Väl medveten om att golvet inte blir perfekt om man inte riktar upp det ordentligt. Men inget annat är plant eller vinkelrätt i huset, så kan acceptera lutning av golv men vill helst ha så lite svackor och svaj som möjligt.
 
Hade samma utmaning. Satte en laser och riktade hela golvet. Högt=Hyvla lågt byggde på en regel på resp sida sedan ett 22 mm furugolv. Blev kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.