C cpalm skrev:
Har du inget utrymme alls mellan stenen och markytan?
Man skall vara lite försiktig med att mecka för mycket med dessa stenar då de är en del av grundmuren.
Nej tyvärr. Ja det är det jag är lite orolig för också. Där var redan en relativt stor sten innan (där nya röret sitter nu, man ser till och med stenen) som jag plockat bort.

R Räknenisse skrev:
Jag hade satt dit samma sorts krök som man använder vid överdelen av stupröret för att svänga ut från väggen till hängrännans läge. Den borde kunna sitta kvar av att den vilar på markröret och med skruv e.dyl. som dras igenom nederdelen av stupröret. (vet inte riktigt vad som är gängse metod att fästa dessa i varandra, på mitt hus är de nitade, men jag rekommenderar något om går att plocka isär vid behov.)

Stor sten under hörnet på ett gammalt hus ska du anta är en del av grundläggningen som huset står på.
Nu vet jag inte hur gammalt du menar med gammalt, eller hur detta hus är byggt. Men tills du har bevis för motsatsen så bila inte där. Det kan även finnas stenpackning i marken runt hörnet som är bärande, om så är fallet bör man vara restriktiv med att peta i den också.
Ja så är det nu, huset är från 1900 och det är stengrund. Bra ide att fästa mot markröret med skruv. Det blir det eller förlänga markröret på mark och dölja med något fint.

Tack för svaren! 🙏
 
C
Oscar Linde Oscar Linde skrev:
Nej tyvärr. Ja det är det jag är lite orolig för också. Där var redan en relativt stor sten innan (där nya röret sitter nu, man ser till och med stenen) som jag plockat bort.
Ett alternativ är att såga ut ett uttag med en stenklinga. Det är det som minst riskerar att störa stenens läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.