Hur ska jag regla mot denna vägg? Vill sätta upp en OSB skiva och därefter en gipsskiva. På väggen kommer sedan väggskåp monteras.

Tegelvägg under renovering med vit fog, en svart hink på golvet och synliga kablar. En fråga om hur man reglar för OSB- och gipsskiva inför montering av väggskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Totte_S
Det ser inte ut att vara något problem att regla upp där, kan du förtydliga dina funderingar lite?
 
Totte_S Totte_S skrev:
Det ser inte ut att vara något problem att regla upp där, kan du förtydliga dina funderingar lite?
Jag var lite fundersam till om man kunde regla med trä, men jag bestämde mig för att regla upp med stålreglar då jag läste att det var bäst i och med brandrisk.
Stålreglar uppsatta mot en murad vägg i ett rum under renovering med träreglar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du hänga väggskåp hade jag nog förstärkt osb skivan lite. Ex skruva fast playwood eller annat stycke i baksidan av osb där skruv hamnar. Så att försärkning hamnar på baksidan och mellan reglarna.
 
G g.kraft skrev:
Ska du hänga väggskåp hade jag nog förstärkt osb skivan lite. Ex skruva fast playwood eller annat stycke i baksidan av osb där skruv hamnar. Så att försärkning hamnar på baksidan och mellan reglarna.
Ingen dum idé, ska ta och göra så!
 
BirgitS
Jag vet inte men att sätta trä mellan reglarna är väl ungefär lika bra/dåligt som att ha reglar i trä?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte men att sätta trä mellan reglarna är väl ungefär lika bra/dåligt som att ha reglar i trä?
Det stämmer ganska bra det =)

Det går ju undvika trä helt om man vill. Kör med plåtreglar och fermacell som skivmaterial. Men nu är allting annat som ligger mot murstocken i trä, så vilken vinning man har med att köra väggen fri från virke vet jag inte.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte men att sätta trä mellan reglarna är väl ungefär lika bra/dåligt som att ha reglar i trä?
Min tanke är inte att de ska ligga an mot teglet utan enbart vara en förstärkning av osb. Så det ska fortfarande vara en glipa mellan tegel och trä. Skillnaden mellan 45 eller 33mm glipa är nog inte avgörande. Annars får man sätta gips-osb-gips.
 
Hade nog ringt sotaren innan. Drygt att riva sen vid ev brandskyddskontroll. Är det inte bättre att putsa på?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.