R
B Burusu skrev:
En liten uppdatering. Jag träffade en besiktningsman vid huset idag och pratade om bland annat fasaden. Enligt honom måste fasaden rivas och ersättas med en ny så snart som möjligt. Han sade också att teglet inte är bärande i det här fallet så det är i alla fall goda nyheter.

När jag frågade om risken för skador på konstruktionen bakom sade han att det inte går att utesluta men att det inte borde röra sig om några större pengar om man ändå river fasaden. Vad tror ni? Vad är ett rimligt scenario om det har trängt in fukt bakom teglet under en längre tid?

Här kommer i alla fall nya bilder. Som ni ser på bilderna har frostsprängningarna fortsatt även efter att de målade huset för några månader sedan.
Utöver det sackar teglet ovanför fönstret som någon här också påpekade.
Ja det allra bästa är att riva det och regla ut och isolera och få ett nytt vindskydd längre ut, för då kommer du åt att besiktiga stommen bakom ifall denna har tagit skada…
Ser ut att vara den gul gröna borstade stenen som vissa tillverkare hade kvalitetsproblem med…
 
R Rejäl skrev:
Ja det allra bästa är att riva det och regla ut och isolera och få ett nytt vindskydd längre ut, för då kommer du åt att besiktiga stommen bakom ifall denna har tagit skada…
Ser ut att vara den gul gröna borstade stenen som vissa tillverkare hade kvalitetsproblem med…
Har du någon uppfattning om vad det kan innebära om stommen har tagit skada? Vi har som sagt köpt huset men besiktnigsklausulen gäller fortfarande. Så vi kan dra oss ur om vi vill. Är inte så pigg på att köpa huset om det finns risk att vi kommer behöva lägga flera hundra tusen på att fixa en fuktskadad stomme..
 
R
B Burusu skrev:
Har du någon uppfattning om vad det kan innebära om stommen har tagit skada? Vi har som sagt köpt huset men besiktnigsklausulen gäller fortfarande. Så vi kan dra oss ur om vi vill. Är inte så pigg på att köpa huset om det finns risk att vi kommer behöva lägga flera hundra tusen på att fixa en fuktskadad stomme..
Det kan man omöjligt veta, oftast är det inte så allvarligt med stommen..
Gillar ni huset så ska ni köpa det kostnad för rivning och ny fasad kanske ni kan pruta med?
 
R Rejäl skrev:
Det kan man omöjligt veta, oftast är det inte så allvarligt med stommen..
Gillar ni huset så ska ni köpa det kostnad för rivning och ny fasad kanske ni kan pruta med?
Det är ett bra tips! Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ser även ut att det läckt in vattenpåslag i övre högra hörnet på fönstret och letat sig ner lite diagonalt i fasaden. Blir nog svårt att reparera som en del säger.
 
Det är så klart omöjligt att veta innan fasaden är riven men risken för skador på trästommen skulle jag säga är mindre. Samtidigt är det ju så att ni nu är uppmärksammade på det vilket gör att ni tar risken för en eventuell skada. Dvs. ni kan inte komma till säljarna i efterhand.

Vad gäller att pruta så får man vara lite taktisk för det var ju rätt uppenbart redan vid en visning att fasaden behövde åtgärdas och något ni borde haft med i beräkningen när ni lade buden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nu har vi tagit ut en murare som kollade på fasaden och lämnade en ungefärlig offert.
Han sade, som många här, att vi måste byta fasaden. Våra alternativ är att antingen byta till en träpanel eller att mura upp med nytt tegel. Han trodde inte att det finns några skador på stommen (men kunde såklart inte garantera något).

Det som chokade mig var offerten han lämnade.
Han vill ha 100k för att tilläggsisolera och byta till träfasad och 150k för att tilläggsisolera och mura med nytt tegel. Det skulle gälla den skadade fasaden (25 kvm) och en av de angränsade väggarna (8 kvm). När vi frågade om enbart den skadade fasaden sade han att det knappt skulle göra någon skillnad på priset. Om vi skulle göra rivningsarbetet själva sade han att det skulle bli typ 8-10k billigare. Alla kostnader är innan ROT.

Han uppsakttade att det skulle ta ungefär två veckor att utföra arbetet.

Är det här en rimlig offert? När jag har läst om tilläggsisolering och fasadbyte här och på diverse andra sidor står det att man får räkna med 1.5-2.5k per kvadratmeter. I vårt fall skulle det motsvara någostans mellan 50 och 83 tusen.

Försöker han blåsa oss eller är det ett rimligt pris?
 
Rimligt är det inte men det är nog där någonstans man kan förvänta sig.

Bara arbetskostnaden är närmare 60 tkr och byggnadsställningen kostar rejält. Därtill kommer allt material.

Men ta in fler offerter och jämför.
 
Och en följdfråga, klarar man att göra det själv om man inte har någon större erfarenhet av liknande arbeten? När jag kollar på diverse guider och på youtube så ser det inte så svårt ut, men det gör det å andra sidan aldrig när duktiga människor gör saker de kan :)
 
Ja, så länge man har viljan och inte har tummen mitt i handen, tar god tid på sig och läser på samt planerar så är det inga konstigheter. Det finns mycket hjälp att få här på forumet också.

Tänk dock på att det är lite höjder att hantera.
 
  • Älska
Burusu
  • Laddar…
N
B Burusu skrev:
Nu har vi tagit ut en murare som kollade på fasaden och lämnade en ungefärlig offert.
Han sade, som många här, att vi måste byta fasaden. Våra alternativ är att antingen byta till en träpanel eller att mura upp med nytt tegel. Han trodde inte att det finns några skador på stommen (men kunde såklart inte garantera något).

Det som chokade mig var offerten han lämnade.
Han vill ha 100k för att tilläggsisolera och byta till träfasad och 150k för att tilläggsisolera och mura med nytt tegel. Det skulle gälla den skadade fasaden (25 kvm) och en av de angränsade väggarna (8 kvm). När vi frågade om enbart den skadade fasaden sade han att det knappt skulle göra någon skillnad på priset. Om vi skulle göra rivningsarbetet själva sade han att det skulle bli typ 8-10k billigare. Alla kostnader är innan ROT.

Han uppsakttade att det skulle ta ungefär två veckor att utföra arbetet.

Är det här en rimlig offert? När jag har läst om tilläggsisolering och fasadbyte här och på diverse andra sidor står det att man får räkna med 1.5-2.5k per kvadratmeter. I vårt fall skulle det motsvara någostans mellan 50 och 83 tusen.

Försöker han blåsa oss eller är det ett rimligt pris?
Om priserna är ink material, så anser jag att dom inte är orealistiska.
Men har inte räknat själv, men byggmaterial har blivit väldigt dyrt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Fullt rimliga priser måst jag säga. Ja, man ser ju på de nya bilderna att det är gult mexitegel. Både billigare, snyggare och lättare att underhålla i längden än nuvarande fasad. Men kontrollera först med kommunen om det är tillåtet att byta! Om hela området har tegelhuset kan det finnas ett gestaltningsprogram eller liknande som säger att det ska vara tegel. Har ni otur står det till och med gult tegel, isåfall måste färgen bort, eller målas gult istället. Så är det tex på Gustavsberg i Karlstad.

Det som hänt är är troligen att man målat utan att fasaden varit torr, eller med en färg som inte släpper ut fukt som kommer in. Kan ju till och med vara kondensfukt inifrån bostaden. Annars hade det inte fortsatt att frostspränga på det här viset.

Om ni väljer träfasad kan ni utan att vara jättehändiga göra mycket av arbetet själva. Köra bort skräpet är ju enkelt, och det är gratis för er men kostar för anlitade snickare. Dubbel vinst på det alltså. Sedan är det enkelt att måla, och att sätta upp lite brädor klarar ju vem som helst. Här gjorde vi så att maken hjälpte till att såga, och skruvade upp brädorna på bottenvåningen medan snickarna mätte och spikade upp brädorna på övervåningen och jag skötte all målning.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fullt rimliga priser måst jag säga. Ja, man ser ju på de nya bilderna att det är gult mexitegel. Både billigare, snyggare och lättare att underhålla i längden än nuvarande fasad. Men kontrollera först med kommunen om det är tillåtet att byta! Om hela området har tegelhuset kan det finnas ett gestaltningsprogram eller liknande som säger att det ska vara tegel. Har ni otur står det till och med gult tegel, isåfall måste färgen bort, eller målas gult istället. Så är det tex på Gustavsberg i Karlstad.

Det som hänt är är troligen att man målat utan att fasaden varit torr, eller med en färg som inte släpper ut fukt som kommer in. Kan ju till och med vara kondensfukt inifrån bostaden. Annars hade det inte fortsatt att frostspränga på det här viset.

Om ni väljer träfasad kan ni utan att vara jättehändiga göra mycket av arbetet själva. Köra bort skräpet är ju enkelt, och det är gratis för er men kostar för anlitade snickare. Dubbel vinst på det alltså. Sedan är det enkelt att måla, och att sätta upp lite brädor klarar ju vem som helst. Här gjorde vi så att maken hjälpte till att såga, och skruvade upp brädorna på bottenvåningen medan snickarna mätte och spikade upp brädorna på övervåningen och jag skötte all målning.
Tack för utförligt svar! Vi kommer nog försöka oss på en stor del av arbetet själva. Rivning av nuvarande tegel och uppsättningen av en träpanel tror jag vi klarar.

Jag är mest osäker på tilläggsisoleringen. Det känns som att det är viktigt att det blir rätt så vi inte får några otrevliga överraskningar i framtiden. Men det kanske är värt ett försök i alla fall. Vi kommer säkert att be om råd här när det väl blir dags.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hur slutade det?
 
N
Tilläggsisolering är den lättaste biten, det klarar alla.
Alltså själva isoleringen, bara stapla som tegel och infästning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.