K
Jag håller på att så smått göra i ordning ett allrum på övervåningen i mitt torp. Övervåningen hade inget färdigt golv när jag flyttade in, utan endast golvspånskivor. Övervåningen har ett snedtak där man byggt en vägg cirka 40-50 cm från där taket möter husväggen. När jag nu sågat upp och lyft golvspånen närmast väggen har jag noterat väldigt stor variation i avstånd mellan bjälkarna i golvet. På sina ställen är det 600, men som i bildexemplet är det strax över 1000.

Min tanke är att i detta rum lägga ett plankgolv (som olyckligtvis redan är inhandlat så ett grövre golv är inte ett alternativ) men jag är osäker på hur jag bör tackla detta för att minimera svikt i golvet. Att addera ytterligare reglar hade inte varit ett problem, om inte innerväggen fanns och var i vägen (se min "otroliga" skiss som förhoppningsivs förmedlar vad jag menar), så att jag haft någon att fästa reglarna i.

Kan det finnas någon lämplig, eller åtminstone acceptabel lösning på min problematik som inte kräver att jag river ut väggen?
 
  • Bild på övervåningens golv med uppsågad golvspånskiva som visar träbjälkar och isoleringsmaterial. Avståndet mellan bjälkarna är över 1000 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skiss av övervåningen i ett hus med snedtak, innervägg och bjälklag markerade. Skissen illustrerar en vägg nära ytterväggen på övervåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Hur lång spännvidd har du på bjälkarna? Vilar dom bara på yttervägg eller finns det en bärande vägg nånstans på mitten?

Det går oftast att fälla i fler reglar i golvet, men du kan ju skippa den delen som är på kattvinden för att inte krångla till det. För att göra detta så sätter du först i kortlingar i dom breda facken, alltså en tvärgående golvregel som i ditt exempel blir ca 1000mm lång. När dessa är på plats har du något att fästa nya golvbjälkarna i. Är du med på hur jag menar?
 
  • Gilla
kristoffer.nilsson och 1 till
  • Laddar…
K
A Albans doktor skrev:
Hur lång spännvidd har du på bjälkarna? Vilar dom bara på yttervägg eller finns det en bärande vägg nånstans på mitten?

Det går oftast att fälla i fler reglar i golvet, men du kan ju skippa den delen som är på kattvinden för att inte krångla till det. För att göra detta så sätter du först i kortlingar i dom breda facken, alltså en tvärgående golvregel som i ditt exempel blir ca 1000mm lång. När dessa är på plats har du något att fästa nya golvbjälkarna i. Är du med på hur jag menar?
Den totala spännvidden (yttervägg till yttervägg) är ungefär 6000 mm. På den första våningen finns det en vägg som sitter ungefär 1/3 in på bjälkarna.

Jag förstår hur du menar och det låter ju fullkomligt logiskt. Jag förmodar att kortlingarna samt reglarna bör vara fästa med balkskor?
 
K kristoffer.nilsson skrev:
Den totala spännvidden (yttervägg till yttervägg) är ungefär 6000 mm. På den första våningen finns det en vägg som sitter ungefär 1/3 in på bjälkarna.

Jag förstår hur du menar och det låter ju fullkomligt logiskt. Jag förmodar att kortlingarna samt reglarna bör vara fästa med balkskor?
Ja smidigast blir att köra med balkskor, men det går även att använda spik/skruv av grövre modell där man kommer åt, om man så vill.
 
  • Gilla
kristoffer.nilsson och 1 till
  • Laddar…
R
Vanliga byggvinklar med ankarskruv fungerar med..
 
  • Gilla
kristoffer.nilsson
  • Laddar…
K
A Albans doktor skrev:
Ja smidigast blir att köra med balkskor, men det går även att använda spik/skruv av grövre modell där man kommer åt, om man så vill.
Det låter toppen. Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.