O oliven1 skrev:
va?, det är ju definitionen av ändring?

du tar ett hål, exemplet är till och med upptaget i kurslitteraturen för KA-utbildning i Sverige.
Vad är själva ändringen av konstruktionen att ta upp ytterligare ett hål/golvbrunn om det redan finns rör och golvbrunn i samma platta?
 
O oliven1 skrev:
"bila upp ett hål i plattan"

är väl ganska tydligt att det är en ändring av en bärande konstruktion?
plattan är en bärande konstruktion och man gör en ändring i den.

sedan kan man tycka att det är en liten ändring, men det spelar ingen roll.
Innebär det att alla hål i bärande konstruktioner ska anmälas?
Hur litet får hålet lov att vara, kan jag slå i en spik i en bärande vägg? Det blir ju ett hål av det.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M markustm skrev:
Hej.

Vi kommer installera en bergvärmepump i detta rummet och kommer då sätta in en golvbrunn.

Enligt våran kommun behöver vi skicka in en bygganmälan pga att vi kommer ta ett hål i plattan för att installera golvbrunnen.

Kommunen vill även att vi kontaktar företaget som kommer sätta in Bergvärmepumpen så vi kan ta fram en kontrollplan för just detta med golvbrunnen.

Jag tycker det låter lite konstigt att vi behöver en bygganmälan för att bila upp ett hål i plattan? Eller är det för själva brunnen? Hade mer förstått om vi gjort en större ändring.
Dom vill väl ha in sina 7000:-
 
TS skriver "bila upp ett hål i plattan?"

hur menar du att bila upp ett hål i en platta inte är en ändring av en konstruktion?

platta = bärande konstruktion
nytt hål = ändring

det finns inget i PBL kopplat till hur litet eller hur stor ändringen är.

vad går gränsen annars enligt dig?
Får jag ta upp ett hål alltid, hur stort får det vara? hur många?
kan jag då ta upp ett hål som är 2m i diameter, kan jag ta upp 5 sådana?
eller kan jag för all del ta upp 200 hål som har 100mm i diameter?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är själva ändringen av konstruktionen att ta upp ytterligare ett hål/golvbrunn om det redan finns rör och golvbrunn i samma platta?
 
P
O oliven1 skrev:
"bila upp ett hål i plattan"

är väl ganska tydligt att det är en ändring av en bärande konstruktion?
plattan är en bärande konstruktion och man gör en ändring i den.

sedan kan man tycka att det är en liten ändring, men det spelar ingen roll.
Så att borra ett hål till en plugg i en bärande hjärtvägg kräver också bygglov då, enligt din teori ?
 
O oliven1 skrev:
TS skriver "bila upp ett hål i plattan?"

hur menar du att bila upp ett hål i en platta inte är en ändring av en konstruktion?

platta = bärande konstruktion
nytt hål = ändring

det finns inget i PBL kopplat till hur litet eller hur stor ändringen är.

vad går gränsen annars enligt dig?
Får jag ta upp ett hål alltid, hur stort får det vara? hur många?
kan jag då ta upp ett hål som är 2m i diameter, kan jag ta upp 5 sådana?
eller kan jag för all del ta upp 200 hål som har 100mm i diameter?
Det förändrar EJ konstruktionen eller försämrar hållfastheten, alltså ej anmälningspliktigt!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
TS skriver "bila upp ett hål i plattan?"

hur menar du att bila upp ett hål i en platta inte är en ändring av en konstruktion?

platta = bärande konstruktion
nytt hål = ändring

det finns inget i PBL kopplat till hur litet eller hur stor ändringen är.

vad går gränsen annars enligt dig?
Får jag ta upp ett hål alltid, hur stort får det vara? hur många?
kan jag då ta upp ett hål som är 2m i diameter, kan jag ta upp 5 sådana?
eller kan jag för all del ta upp 200 hål som har 100mm i diameter?
Är du KA?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
vad går gränsen annars enligt dig?
Något som ändrar konstruktionen eller dess laster och därmed kan påverka dess bärighet om det utförs felaktigt.
 
menar du att ett hål på diameter 150mm som man brukar ta för en brunn inte påverkar hållfastheten?
så fall har du aldrig varit på ett bygge, alla den typen av hål kräver godkännande av konstruktör för att det just påverkar hållfastheten.

ett håll på 1cm i diameter kan påverka hållfastheten extremt mycket.

jag är KA-K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du KA?
 
O oliven1 skrev:
menar du att ett hål på diameter 150mm som man brukar ta för en brunn inte påverkar hållfastheten?
så fall har du aldrig varit på ett bygge, alla den typen av hål kräver godkännande av konstruktör för att det just påverkar hållfastheten.

ett håll på 1cm i diameter kan påverka hållfastheten extremt mycket.

jag är KA-K
I din värld skulle många väggar rasa in om folk installerar nya golvbrunnar, inte i min…
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
menar du att ett hål på diameter 150mm som man brukar ta för en brunn inte påverkar hållfastheten?
så fall har du aldrig varit på ett bygge, alla den typen av hål kräver godkännande av konstruktör för att det just påverkar hållfastheten.
I ett småhus?

O oliven1 skrev:
ett håll på 1cm i diameter kan påverka hållfastheten extremt mycket.
Kom igen nu. Så nu ska uppsättning av tv och hyllor också vara anmälningspliktiga. Vill du verkligen dö på denna kulle en fredagskväll?
 
  • Gilla
  • Haha
David__11 och 4 till
  • Laddar…
alltså ett hål?
 
R
O oliven1 skrev:
menar du att ett hål på diameter 150mm som man brukar ta för en brunn inte påverkar hållfastheten?
så fall har du aldrig varit på ett bygge, alla den typen av hål kräver godkännande av konstruktör för att det just påverkar hållfastheten.

ett håll på 1cm i diameter kan påverka hållfastheten extremt mycket.

jag är KA-K
Nu får du sansa dig lite..
Alldrig varit med om att en konstruktör har kontaktats för montering av en brunn eller andra rörgenomförningar upp till 200mm där man Max tar ett hål per m2..
 
  • Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
fast du vet lika väl som jag att man inte skiljer på småvillor eller kontorsbyggnader i dessa regler, eller hur?

men visa gärna vart i pbl det står det ni säger, det är ganska tydligt men att det är alla ändringar.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I ett småhus?


Kom igen nu. Så nu ska uppsättning av tv och hyllor också vara anmälningspliktiga. Vill du verkligen dö på denna kulle en fredagskväll?
 
O oliven1 skrev:
fast du vet lika väl som jag att man inte skiljer på småvillor eller kontorsbyggnader i dessa regler, eller hur?

men visa gärna vart i pbl det står det ni säger, det är ganska tydligt men att det är alla ändringar.
Du får gärna tolka det så i ditt arbete men resten av oss gör tvärtom. Precis som de flesta kommuner om jag får killgisssa.
 
  • Gilla
David__11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.