X xxargs skrev:
om du kan tillåta dig att få tanken trycklös - försöka få sprickan någotsånär torr rejält lager med epoxylim och på det just suddgumit eller annat platta med styvhet och lagd så att du får runt en spännband som trycker det hela mot sprickan med kraft - låta det härda med marginal och sedan trycksätta försiktigt - på det sättet kanske köper dig tid att hitta en ny hydropress.

har du koll på om rosten är bara en bit runt eller hela vägen - verkar tanken (efter att du gjort den trycklös!!...) stadig när du rycker fram och tillbaka eller rivs sprickan upp ?? - ha inte huvudet eller händerna ovanpå tanken i 'skjutriktning' oavsett när det är trycksatt...

det är bättre att upptäcka sådan nu än att vattenlarmet kommer igång igen efter en stor smäll och en buckla i taket...

om diametern på rost-rännan är 15 cm vid infästningen så är dragkraften uppåt ca 282 kg vid 6 bar - du vill inte ha huvudet mellan tanken och taket när det släpper...
Det jag sett är vad ni sett på bilderna, jag körde in mobilen bakom hydropressen för att kunna få en uppfattning om hur det ser ut. Spegel har jag provat med också men svårare att se. Är nog troligt att detta rosthål bara är början på ett större rostangrepp runt hela flänsen så det är verkligen hög tid att byta dessa prylar.

Jag har också tänkt på epoxylim men problemet är att det är nästan omöjligt att få det torrt här, det droppar litet hela tiden trots att det är noll tryck i kranarna och avstängd vattenpump.
 
  • Gilla
Ring
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det jag sett är vad ni sett på bilderna, jag körde in mobilen bakom hydropressen för att kunna få en uppfattning om hur det ser ut. Spegel har jag provat med också men svårare att se. Är nog troligt att detta rosthål bara är början på ett större rostangrepp runt hela flänsen så det är verkligen hög tid att byta dessa prylar.

Jag har också tänkt på epoxylim men problemet är att det är nästan omöjligt att få det torrt här, det droppar litet hela tiden trots att det är noll tryck i kranarna och avstängd vattenpump.
Byt hydropress i morgon, det är ingen ide att spilla tid på lagningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Byt hydropress i morgon, det är ingen ide att spilla tid på lagningar.
Bra idé bara det att jag inte hittat något ställe där man kan köpa dylika i morgon lördag 17 aug i Växjö. Möjligt att jag är kass på att leta. Ska ha en 60 liters stående hydropress som bör vara specad till 10 Bar maxtryck.
 
Ok, fixat en rejäl klutt byggsilikon nu med, tror den kan härda till någorlunda tills spännbandsoperationen imorrn, med den adderade grejen av en en smältlimsskiva som man värmer upp litet innan appliicering typ varmt vatten. Bör kunna bli hyfsat tätt med spännband runt hela tanken. Vi har riktigt bra spännband kan jag säga, typen med hävarm osv.

Får säga att jag blev litet besviken att inte kunna hitta några nya hydropress tryckkärl lokalt i den lilla byn Växjö, med Bauhaus, Beijer, Byggmax, Jula , Biltema, Jem&Fix, Bolist i direkt närhet. Vi har inte Hornbach doch... vet inte om det skulle gjort skillnad.
 
En rejäl skruv med bricka packning rakt in i hålet kan lösa det temporärt.
Smältlim är ingen dålig ide som packning.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
tommib
Varför ska du ha just 60 l stående tank?

Köp en mindre tank nu och rätt tank senare om du måste. Jula har både 24 och 50 l tankar.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...attenpumpar/vattentankar/hydrofortank-017411/

Själva rörjobbet är normalt enkelt och kräver bara att du har muskler och lagom stora rörtänger/skiftnycklar. Hydropressen kan sitta lite var som helst i systemet, den måste inte monteras exakt där den gamla sitter. Du kan också använda en flexslang för att koppla på en tillfällig tank.

I värsta fall kan du proppa anslutningen och köra helt utan hydropress men det kommer slita på pumpen.

Detta är antaget att det är för dricksvatten, men det är implicerat i dina inlägg.

Kristianstad och dess Hornbach är för övrigt bara ca 13 mil bort och kör du lite till kommer du till Rinkaby rör. På något av de ställena borde du kunna få fram vad du behöver.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 5 till
  • Laddar…
@tommib beskriver ju frågan rätt.
Du kan ju utan att behöva lösa det 100 procent just nu, helt enkelt se det som en prepperhelg, tanka vatten i alla kärl du har, hinkar, dunkar ..allt.
 
Det blev torrt under natten så nu testar vi epoxilim mot hålet, och mothåll med spännband och gummipackning. Vill ogärna skruva i de gamla rörkopplingarna nu under helgen för vi måste ha vatten 100% säkert över helgen och måndag.

Annars ingen dum ide att skruva dit något annat men då kan man ge sig f*n på att det saknas någon rördel eller adapter... även väldigt litet plats för något annat än en stående tank där nere.

Strängt taget är det väl bara en ny fläns som behövs till denna gamla Zilmet, R25-gänga borde passa för gängans ytterdiameter är 33 mm: https://www.rinkabyror.se/artikel/flans-f-hydrotank-galv-25r-utv/

Om jag nu ger mig på att byta detta själv, trångt och jäkligt där nere i "maskinrummet" och begränsat med kompetens att övertala 20 år gamla rörkopplingar att släppa utan att det blir katastrof... och sedan få det att hålla tätt efteråt.
 
Sagt och gjort. Loctite Power Epoxy Metal, mot rosthålet rätt generöst. Satte en kaka av härdat byggsilikon utanpå detta, därefter en stelnad litet större kaka smältlim, utanpå det en 2 mm skiva flexibel pvc som tryckfördelare mot en gammal lampkontakt jag hittade som passade bra som mellanlägg för att få moment och spänn mot spännbandet.

Litet tråkiga arbetsställningar där, allt fick göras från baksidan via rakspegel. ja ni vet vänster blir höger, upp blir ner eller hur det nu funkar... men det kom på plats. Blev tätt iaf som nu efter en timme, börjar litet lågt med 2 Bars tryck ser bra ut än så länge.

Har kollat en del på McGyver så det är i den andan... :)

Rörmokare kontaktas på måndag, vill ha en ordentlig genomgång av anläggning som fulinstallerats 20 år sedan.
. Rostlagning bakom en enhet med olika material inklusive Loctite-epoxi, härdat silikon, smältlim, flexibel PVC och en gammal lamphållare, fixerad med ett blått spännband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparation av en metallrörsdel med epoxy, byggsilikon, smältlim och flexibel PVC, hålls ihop med ett blått spännband och en spegel används för att se baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
En grej jag tänker på är att det nog inte går att få tätt genom att göra flera saker som var och en inte är tät men som tillsammans blir täta

Jag gissar att det är en grej som gör det tätt och resten blir onödiga. Jag kanske tänker fel. Bra att du fixade det i alla fall!
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En grej jag tänker på är att det nog inte går att få tätt genom att göra flera saker som var och en inte är tät men som tillsammans blir täta

Jag gissar att det är en grej som gör det tätt och resten blir onödiga. Jag kanske tänker fel. Bra att du fixade det i alla fall!
Säkert har du rätt. Troligen blev första skiktet med en rejäl epoxy-klutt tätt, rosthålet var torrt efter natten. Men jag hade redan förberett de andra skikten, inkl det superstarka spännbandet så det blev hängslen & livrem här. Plus snöre :)
 
Det viktiga är klossen som trycker hårt mot läckan så att det inte läcker i sidled från sprickan och hydrauliskt börja fläka loss tätningsytan av vatten längs efter ytan - för kan det göra det så blir det snart väldigt många kg i tryckkraft som vill trycka bort tätningen
 
X xxargs skrev:
Det viktiga är klossen som trycker hårt mot läckan så att det inte läcker i sidled från sprickan och hydrauliskt börja fläka loss tätningsytan av vatten längs efter ytan - för kan det göra det så blir det snart väldigt många kg i tryckkraft som vill trycka bort tätningen
Jag tror och hoppas att vi uppnådde detta via tryckförbandet och kraftigt press från spännbandet, med en del flexibla material mot den epoxy-tätade läckan. Verkar hålla tätt kanske via en stenhård kant på lampkontakten som används som mellanlägg.

Spännande och kul att testa olika typer av snabbfixar, just denna behöver som sagt inte hålla tätt särskilt länge.

Men vi körde upp trycket nu till 5 bars maxtryck (inte 6 Bar som jag påstod). Verkar hålla tätt.
 
Tittar man på hur "en riktig tätning" är konstruerad som typ en hydrauliktätning som ska tåla flera hundra bar, så är det inga märkvärdiga material. Det är nitrilgummi och mjuka plaster. Hemligheten ligger i att tätningen stängs in i svarvade spår i metall där tätningen inte får något utrymme att smita iväg. Ju tightare glipor man har desto mer tryck tål tätningen.
Det är dessa förutsättningar man får försöka skapa med en sådan här provisorisk lösning.
Bra jobbat!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Kollade till det nu igen, är ju inte 100% tätt utan ca 10 droppar per minut vid 5 Bars tryck. Ingen katastrofläcka, en liten hink under fixar det för nu. Förhoppningsvis håller det sig där till rörmokaren kommer början nästa vecka.

Hade sån tur att jag fick kontakt direkt så här en lördag med regionens absoluta übermeister på VVS som vi har extremt goda erfarenheter av :)

Känns mycket tryggt och bra, vet att han kommer att föreslå en del smarta och kanske drastiska förbättringsåtgärder och bla därför vi anlitar denne superförmåga. Skulle jag göra detta själv blir det att bara försöka jacka in på redan dåliga designbeslut, nu blir det garanterat bombsäkert gjort för att bli mera servicevänligt framöver!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.