Freddan

Är du nöjd med fräsen?
Har beställt en exakt likadan och går i väntans tider.
 
  • Gilla
Bj68 och 1 till
  • Laddar…
Hejsan Tigger,
Den är helt ok. Dock är det den enda fräsen jag haft och testat. Jag har beställt en 19 mm rakt frässtål, bosch, från amazon (mycket billigare än på t ex bauhaus) som funkar fint.
Jag har mest kört den för att plana ek plankor med. Vid vissa tillfällen har stålet huggit, nästan som om den varit lite pajj. Jag köpte den på Hornbach (100% säker på det) online, men när jag ville utnyttja garantin hittade de inte ett spår av mitt köp. (Jag själv tror jag kastat bort mailet med kvittot)
Men en kamrat förklarade för mig att det inte är fel på maskinen alls. Med ek ska man tydligen inte köra på maxfart, det är tydligen dumt. Man ska tydligen ha lite lägre fart. Att den huggit lite iibland beror på att man måste spänna ordentligt och efterspänna stålet lite ibland. I synnerhet då man kör länge och på hårt trä.
Men i stort sett är jag riktigt nöjd.
Ska bli kul att höra vad du tycker.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hejsan Tigger,
Den är helt ok. Dock är det den enda fräsen jag haft och testat. Jag har beställt en 19 mm rakt frässtål, bosch, från amazon (mycket billigare än på t ex bauhaus) som funkar fint.
Jag har mest kört den för att plana ek plankor med. Vid vissa tillfällen har stålet huggit, nästan som om den varit lite pajj. Jag köpte den på Hornbach (100% säker på det) online, men när jag ville utnyttja garantin hittade de inte ett spår av mitt köp. (Jag själv tror jag kastat bort mailet med kvittot)
Men en kamrat förklarade för mig att det inte är fel på maskinen alls. Med ek ska man tydligen inte köra på maxfart, det är tydligen dumt. Man ska tydligen ha lite lägre fart. Att den huggit lite iibland beror på att man måste spänna ordentligt och efterspänna stålet lite ibland. I synnerhet då man kör länge och på hårt trä.
Men i stort sett är jag riktigt nöjd.
Ska bli kul att höra vad du tycker.
Mvh
Fredrik
Hej Fredrik,

Tack för snabbt och informativt svar!
Jag har själv aldrig haft en överhandsfräs men har hört bra om dem. Efter lite letande på nätet så bestämde jag mig för en Bosch 1400 och får hem den nu i veckan är det tänkt. Ska börja med att fräsa en kant på ett massivt ekbord så ska vara lite extra uppmärksam på ”hugg” och varvtal. 👍

Lägger upp en liten recension när jag testat den. Har inte köpt mig stål än så läser för fulla muggar nu kring det. Har just nu siktet inställt på den större satsen som Bosch har (30 st olika) efter att ha läst inlägg som förespråkar kvalitet, men också kvantitet, för att få ut den fulla potentialen ut maskinen.

Får se vad det landar i. Har hittat bra priser på Amazon.

/T
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Cheesen
T Tigger skrev:
Hej Fredrik,

Tack för snabbt och informativt svar!
Jag har själv aldrig haft en överhandsfräs men har hört bra om dem. Efter lite letande på nätet så bestämde jag mig för en Bosch 1400 och får hem den nu i veckan är det tänkt. Ska börja med att fräsa en kant på ett massivt ekbord så ska vara lite extra uppmärksam på ”hugg” och varvtal. 👍

Lägger upp en liten recension när jag testat den. Har inte köpt mig stål än så läser för fulla muggar nu kring det. Har just nu siktet inställt på den större satsen som Bosch har (30 st olika) efter att ha läst inlägg som förespråkar kvalitet, men också kvantitet, för att få ut den fulla potentialen ut maskinen.

Får se vad det landar i. Har hittat bra priser på Amazon.

/T
Man behöver inte så många stål från början.. satsa hellre på några få med bra kvalite... köp sedan profiler efter behov.
 
  • Gilla
JFrisk och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Man behöver inte så många stål från början.. satsa hellre på några få med bra kvalite... köp sedan profiler efter behov.
Hmmm… 🤔

Tänkte såhär…

På Jula kostar en frässtålssats med 6st skär från Bosch 549kr. På amazon.se finns en likadan (kvalitetsmässigt) frässtålssats från Bosch fast med 30st skär för 1560kr.

Och på detta, har jag läst ett flertal kommentarer som säger ”vänta inte med att skaffa fler skär från start, du kommer spendera pengarna ändå, och mer därtill, genom att köpa till enstyck…”

Så där har vi funderingen… 😅
 
T Tigger skrev:
Hmmm… 🤔

Tänkte såhär…

På Jula kostar en frässtålssats med 6st skär från Bosch 549kr. På amazon.se finns en likadan (kvalitetsmässigt) frässtålssats från Bosch fast med 30st skär för 1560kr.

Och på detta, har jag läst ett flertal kommentarer som säger ”vänta inte med att skaffa fler skär från start, du kommer spendera pengarna ändå, och mer därtill, genom att köpa till enstyck…”

Så där har vi funderingen… 😅
Den satsen med 30 stål har varit ner mot och även under tusenlappen flera gånger under åren.
Är det inte panik kan du knipa den på lägre nivå än 1560:-. ☝️
 
  • Gilla
Tigger
  • Laddar…
Jag har köpt två satser med billiga frässtål. En Bosch med 12 stål (tror jag) och jag har på åtminstone fem år använt färre än hälften. Jag använder inga av dem till petiga uppgifter eller där det är stor risk att det bränner träet.

Jag fyndade en annan låda med säkert 30 stål för en tusenlapp. Något noname från Kina. Gula var de och finns under diverse olika namn. Jag har sparat några kullager att ha i reserv. Resten kastade jag.

Billiga satser med frässtål är tyvärr inte så billiga som man önskar.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
T Tigger skrev:
Och på detta, har jag läst ett flertal kommentarer som säger ”vänta inte med att skaffa fler skär från start, du kommer spendera pengarna ändå, och mer därtill, genom att köpa till enstyck…”
Var har du läst dessa kommentarer? Standardkommentaren och även min är att köpa de stål man behöver när man behöver dom. I en sats med 30 stål inkl diverse märkliga profilstål är chansen stor att man aldrig kommer använda hälften av dom.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Var har du läst dessa kommentarer? Standardkommentaren och även min är att köpa de stål man behöver när man behöver dom. I en sats med 30 stål inkl diverse märkliga profilstål är chansen stor att man aldrig kommer använda hälften av dom.
Bl.a. här (ngn tråd jag läste här om dagen) och på diverse sidor på nätet.

Jag köper tanken att det kan vara bäst att köpa några enstaka för att komma igång, och sedan bygga på arsenalen.

Trots detta lägger jag ut funderingen, som jag också köper, om att det kanske kan vara bra att ”slå på stort från början”? För att få ut det mesta ur maskinen utan att behöva springa iväg till järnaffären varje gång man får ett infall att fräsa till ett spår eller en profil…

Var nyfiken på vad ni som har använt/äger en överhandsfräs sedan tidigare har för tankar kring det hela. Jag har förmånen att kunna köpa mig satsen på 30st utan att bli ruinerad, men man vill ju inte heller slänga pengar på något som man till slut inte kommer att använda. 🤔

Bland de stål ni köpt, vilket/vilka märken rekommenderar ni? Är på jakt efter kvalitetsstål och Bosch har jag förstått är helt OK. Håller ni med eller rekommenderar ni något annat märke?
 
Jag har haft min Dw 625 i ca 20 år och det första jag gjorde var att köpa ett set med drygt 30 stål för jag trodde att jag skulle behöva dem alla och att det är smidigt att ha dem hemma.

Det var också det rådet jag gav andra, bland annat här på forumet; det har jag slutat med.
Av alla frässtål är mer än hälften oanvända, kvaliteten är rätt kassoch jag fick tidigt börja byta ut de som användes mest frekvent.

Huvuddelen av de fräsjobb jag gjort under de här 20 åren handlar om ”allmän snickeri” om man kan säja så — de stål som oftast används är diverse mall- och pinnfräsar samt avrundnings- och avfasningsfräsar. Någon enstaka gång har det snurrat något stål för att ge en dekorativ kant på något.

Numera är även min rekommendation att börja med en liten sats stål som innehåller de varianter jag nämnde ovan (har två stycken som också innehåller en rundfräs för att till exempel göra en ränna runt en skärbräda samt ett V-stål) och att skaffa nya stål när behovet uppstår. Många nätbutiker levererar inom en till två dagar så med lite planering uppstår inga stillestånd i verkstaden.

De fabrikat jag köper är Cobolt och CMT som jag tycker är ganska likvärdiga men kommer nog att lägga en lite större beställning hos Wealden Tool Company i en nära framtid; ska vara prisvärda stål tydligen.

En annan rekommendation är att skaffa spännhylsor för 12 mm och halvtums skaft utöver åtta mm. Det breddar utbudet och vissa moment vill man köra med kraftigare grejor då det höjer säkerheten och ger mindre vibrationer = bättre ergonomi och resultat.

//Ronnie
 
  • Gilla
Tigger och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en billig sliten dewalt-fräs och till denna Festools låda Box-OF S8 detta är nog i mycket vad Pysslarn nämnde, några avrundningsstål, något fasstål kantfräs med lager etc. Jag tror jag använde i princip allt första året och inte behövt så mycket annat heller. Köpt något nyckelhålsstål och några specifika profiler för olika ändamål, sånt som nog sällan är med i kiten ändå.

Handlade visserligen från Tyskland och när kronan stod sig avsevärt bättre mot euron än idag, såg lite väl saftigt ut i pris nu... Men jag har varit genomgående nöjd med satsen och till stor del allroundstål. Verkar varierat lite vad som ingår över tid.
 
  • Gilla
Tigger och 1 till
  • Laddar…
Tips på en maskin som tar frässtål med 12mm axel?
Ska man köpa en begagnad eller en ny för samma pengar?
 
Jag har många stål men har köpt alla till vrakpris så jag tänker öva med de jag inte tror jag kommer använda för "produktion" och skona resten.
 
Någon som har tips på ställe man kan köpa några fina/bra pleximallar (eller liknande) för att göra lite olika nybörjarprojekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.