Vattenlarmet i källaren började pipa för en timme sedan, visade sig att hydropressen sprungit läck.

Läckan är vid pilen, verkar ha rostat hål.

Är en Zilmet ca 20 år gammal, 60 liters som klarar max 10 bar, har alltid kört den upp till max 6 bar.

Extremt typiskt att det händer just en fredag eftermiddag... frågan är om det kan finnas någon provisorisk snabbfix tills jag kan kontakta en rörmokare på måndag.

Vet inte om jag har kompetens nog att fixa en ny hydropress och installera så det blir tätt, rörkopplingarna ser rätt jobbiga ut. Har någon några bra råd? Vore kul att ha vatten i helgen...

Rostig hydropress med ett läckage vid fog som pekas ut av pil i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju bara 1 rör, som ska kopplas in, så det fixar du själv om det går att skruva bort utan att förstöra gängorna. Köp ny hydropress, som passar storleksmässigt och använd gängtejp.
Temporärt så kan du möjligen linda någon form av gummiband hårt över läckaget .
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det är ju bara 1 rör, som ska kopplas in, så det fixar du själv om det går att skruva bort utan att förstöra gängorna. Köp ny hydropress, som passar storleksmässigt och använd gängtejp.
Temporärt så kan du möjligen linda någon form av gummiband hårt över läckaget .
Tänk tryckförband för stoppa stora blödningar - typ stort suddgummi och sedan spännband som dras till rätt hårt. 6 bar är lite tryck så det går inte att vela här med en pålimmad gummilapp för en cykelslang liksom...

Om det bara droppar lite - en stor hink under och titta till den då och då och ev tömma tills du kan ringa en röris på måndag...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Köp ny hydropress, som passar storleksmässigt och använd gängtejp.
Använd lin och pasta, det är bättre än gängtejp eftersom det går att justera och blir tätt.

Till TS: Hydropress, lin och pasta bör finnas hemma på närmsta Jula eller Bauhaus varuhus jag skulle tro att du både hinner handla och byta hydropressen själv nu i kväll.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 2 till
  • Laddar…
Bra förslag från er båda, tack!

Åkte iväg och köpte en lagom stor slangklämma (röret/gängan ca 33,5 mm diameter), sedan litet tuggummi direkt mot rosthålet, med tryck från en tillklippt remsa 2mm tjock mjuk pvc-duk jag hittade i kåken.

Problemet är att det är så förbannat svårt att se, läckan ligger ju undertill och mot bakvägg så fick försöka passa in med spegel för hamna någorlunda. Fixen höll för trycket i ca 3 minuter, sedan började det läcka mer och mer och det gick inte längre. Gissar läckaget är ca 1 dl per minut just nu efter den misslyckade "MacGyver"-fixen...

Själaglad att jag var såpass förutseende att jag satte ett litet billigt vattenlarm i dessa regioner, annars hade vi knappast upptäckt det i någorlunda tid. Nu hann det bara läcka ett par liter innan jag kunde stänga av och börja åtgärda.

Ska göra ett nytt försök litet senare, försöka få dit "tryckförbandet" litet bättre jag ser att det hamnade litet snett.

Närbild av en läckande rörkoppling med en slangklämma, omgiven av rostiga bultar, och ett provisoriskt reparationsförsök med plastduk och tuggummi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tuggummi är nog inte det bästa materialet....
Hårdare och vattenbeständigare gummi, typ slang , skosula , nitrilhandske...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
det där kommer inte att fungera - som du redan har märkt, du behöver en spännband som trycker på ordentligt på tätningskudden rätt över där sprickan är - så fort det blir minsta lilla blåsa vatten mellan sprickan och tätklossen så kommer presstrycket på klossen bli större och större med en allt större yta som kan trycka bort tätningen.

Vid redan 1 cm² yta på bildade vattenblåsan mellan tätningen och sprickan så kommer det vara 6 kg i tryck som vill trycka bort klossen om trycket i tanken är 6 Bar

Det är därför det inte går att vela med presstrycket mot tätklossen som används och tex tuggummi som 'tätpackning' är för mjuk då det bara trycker upp vattenblåsa och nya gångar genom gummimassan - du måste ha en ganska rigid kloss som ändå kan följa och täta mot den skrovliga ytan och tanken går då till just suddgummi för blyertspennor...
 
  • Gilla
namnbyte och 3 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
som ändå kan följa och täta mot den skrovliga ytan och tanken går då till just suddgummi för blyertspennor...
Eller en lång remsa från en cykelslang, som lindas hårt i många lager.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja din scenariobeskrivning är nog spot on xxargs. Kanske den där flexibla pvc-duken jag hittade funkar bättre just där vid hålet. Men ni ser probkemet, hålet ligger ju dumt till för att kunna få riktigt tryck på det, litet offside från där man kan spänna.

Sedan detta med att skaffa en ny trycktank, kollat Jula och Bauhaus det finns inget vettigt. Ska vara en stående variant 60 liter. Man kunde trott att detta är stapelvaror på byggladorna men så tycks inte vara fallet. Ska kolla runt litet tll i kväll, jem&fix, Bolist, Beijer, Byggmax ev men betvivlar det.
 
Försökt hitta något lämpligt suddgummi, studsboll, vad som helst gummibetonat men finns inget.

Testar en idé nu att göra en rejäl klutt smältlim som får hårdna tills imorron, sedan trycka dit den ev litet uppvärmd med blåslampa med en kloss bakom för att ge moment och tryck, mot ett spännband runt hela tanken. Ger upp idén med slangklämman den kan inte ge tryck på rätt ställe.

Tänkte först byggsilikon men det hinner nte genomhärda tills i morgon bitti när detta måste fixas så "helgen är räddad" någorlunda.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Sänk maxtrycket på tryckströmbrytaren så kanske det inte läcker så mycket, du har ändå vatten men pumpen får jobba lite mer vilket inte är något problem några dagar.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
om du kan tillåta dig att få tanken trycklös - försöka få sprickan någotsånär torr rejält lager med epoxylim och på det just suddgumit eller annat platta med styvhet och lagd så att du får runt en spännband som trycker det hela mot sprickan med kraft - låta det härda med marginal och sedan trycksätta försiktigt - på det sättet kanske köper dig tid att hitta en ny hydropress.

har du koll på om rosten är bara en bit runt eller hela vägen - verkar tanken (efter att du gjort den trycklös!!...) stadig när du rycker fram och tillbaka eller rivs sprickan upp ?? - ha inte huvudet eller händerna ovanpå tanken i 'skjutriktning' oavsett när det är trycksatt...

det är bättre att upptäcka sådan nu än att vattenlarmet kommer igång igen efter en stor smäll och en buckla i taket...

om diametern på rost-rännan är 15 cm vid infästningen så är dragkraften uppåt ca 282 kg vid 6 bar - du vill inte ha huvudet mellan tanken och taket när det släpper...
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Svets är det som gäller om det skall bli tätt. Allt annat är ju löja...Och slöseri med tid. Sedan byter du ut till nytt.
 
Bra idé Dilato, bara det att det är så gamla prylar detta och utan dokumentation, vet inte hur jag åstadkommer detta. Det jag enkelt kan göra är att minska på förtrycket (tom tank) från 1,8 till säg 1 Bar men det ger nog inte avsedd effekt. Jag är generellt ganska dålig på sånt här... ivrig att lära mig mer iofs :)
 
C Cox skrev:
Svets är det som gäller om det skall bli tätt. Allt annat är ju löja...Och slöseri med tid. Sedan byter du ut till nytt.
Har ingen svets men en svetsloppa på hålet skulle ju lösa problemet tillfälligt. Får bli andra quick fixes tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.