Håller på och bygger ett uthus och har nu en gul plastslang med en draglina i som sticker upp ur backen ca 20 cm under det kommande golvbjälklaget. När jag sedan ska dra elen har jag tänkt att dra denna via en flexibel slang (16 mm) först genom asfaboard och isolering och sedan vidare genom golvspån och genom det undre hammarbandet i en blivande innevägg där jag ska ha en liten elcentral i väggen. Är detta rätt sätt att göra det på? Något speciellt att tänka på? Tacksam för tips!
 
  • En gul flexibel plastslang sticker upp ca 20 cm ur marken genom grus under ett golvbjälklag under konstruktion. Träramarna och byggmaterial syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
surris
Låter bra
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
surris surris skrev:
Låter bra
Tackartackar! Då är jag inte helt fel ute alltså🔨👍
 
Även om du bara ska ner med en tunn kabel hade jag lagt ett 20 eller 25 mm rör. Täta sedan runt kabeln nere i grunden så att varken möss eller fukt kan komma upp.
Man kan ju även lägga ner ett extra tomrör för framtida behov, även det tätat i neränden.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
surris
M Mats Andersson2982 skrev:
Tackartackar! Då är jag inte helt fel ute alltså🔨👍
Ja förutom att det heter syll och inte undre hammarband 😉 se bara till så det blir bra tätt i genomföringen av trossbottenskivan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Flexslangen på 16 mm kan vara lite klen om du skall få igenom en kabel där.
 
surris
Kanske missuppfattade men du borde gå vidare med 50mm kabelskyddsröret upp i innerväggen. Räcker den inte nu så är det bara att skarva på en längd.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att aldrig snåla vad gäller tomrör och ha alltid en dragtråd i.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Min erfarenhet är att aldrig snåla vad gäller tomrör och ha alltid en dragtråd i.
Toppentips, jag tackar och bockar 👍
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Tomture61
Som ngn påpekade förut , dra röret i väggen , du ska vell ha en central i uthuset .
 
Ja, jag ska ha en liten elcentral i väggen och jag kommer att dra det gula plaströret ända upp i innerväggen. Stort tack till er alla för era superbra tips!/Mats
 
  • Gult plaströr installeras i väggstomme för elinstallation, med isoleringsmaterial och träreglar synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
M Mats Andersson2982 skrev:
Ja, jag ska ha en liten elcentral i väggen och jag kommer att dra det gula plaströret ända upp i innerväggen. Stort tack till er alla för era superbra tips!/Mats
Du behöver reglar närmast ytterväggar för golvspånet , kortlingar .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.