Har nyligen införskaffat mig en begagnad Balma luftkompressor med 270-liters tank och 10-hästars motor.

Den drivs med hjälp av en Y/D-start.

Den sitter just nu i ett trefasuttag där den gruppen har en egen JFB (25A, 30mA, Typ A) och när den växlar upp i D-läge så löser JFB:en ut.

Ibland genast och ibland kan den tuffa på en stund innan JFB löser.

Säkringen (D16) löser inte ut.

Nollan (kabeln från trefas-handsken) ligger isolerad (vit eltejp) och oinkopplad i Y/D-skåpet (se bild).

Anläggningen är drygt ett år gammal (Hager, utom D16 som är EATON) och JFB:n har aldrig löst ut tidigare.

Vad kan vara fel?

Elektriskt skåp med flera anslutna kablar, kontaktorer och kretsbrytare, varav en av är vittejpad och oinkopplad, samt en vit jordfelsbrytare (JFB).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typplåt på en trefas induktionsmotor med specifikationer som 7.5 kW, 10 HP, frekvens 50/60 Hz, märkspänning 400/700 V, från Kunming Electric Works.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en säkringscentral som visar två säkringar, en Hager och en Eaton, samt en JFB (jordfelsbrytare). Märkning inkluderar xClear CLS6-D16/3 och 400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordfelsbrytare i elcentral med en märkning på 25A/0.03A och modellnummer CDS 425R från Hager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jim_b skrev:
Ibland genast och ibland kan den tuffa på en stund innan JFB löser.
Det enda jag kan komma på i hastigheten är tyvärr ett isolationsfel i motorn.

Att det endast löser JFBn vid D-drift kan bero på att felet ligger nära mittpunkten vid Y-drift.

Så, en mätning av isolationsresistans eller läckström vore på sin plats.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
På transformatorn går det in en gröngul på samma anslutning som en röd. Kan det vara så att man "fulnollat" för att driva något med 230V. Transformatorn har gröngul jordning vid fästskruven.

Fast det skulle kunna vara för att låta chassit ha 0 potential på sekundärsidan av trafon. Så det behöver inte vara fel.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
H hempularen skrev:
På transformatorn går det in en gröngul på samma anslutning som en röd. Kan det vara så att man "fulnollat" för att driva något med 230V. Transformatorn har gröngul jordning vid fästskruven.

Fast det skulle kunna vara för att låta chassit ha 0 potential på sekundärsidan av trafon. Så det behöver inte vara fel.
Det är inget fel där bara normal jordning av ena polen för 24 VAC sidan på manöverspänningen från trafon.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det enda jag kan komma på i hastigheten är tyvärr ett isolationsfel i motorn.

Att det endast löser JFBn vid D-drift kan bero på att felet ligger nära mittpunkten vid Y-drift.

Så, en mätning av isolationsresistans eller läckström vore på sin plats.
Det som stör mig är att den kan köra på i D-drift olika länge. Oklart varför. Kanske relaterat till hur hårt kompressorn får jobba.
 
H hempularen skrev:
På transformatorn går det in en gröngul på samma anslutning som en röd. Kan det vara så att man "fulnollat" för att driva något med 230V. Transformatorn har gröngul jordning vid fästskruven.

Fast det skulle kunna vara för att låta chassit ha 0 potential på sekundärsidan av trafon. Så det behöver inte vara fel.
Den gamla anslutningssladden (som var klippt) hade en nolla som inte var ansluten. Så de hade inte behövt ful-nolla något.

Men jag vet inte.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är inget fel där bara normal jordning av ena polen för 24 VAC sidan på manöverspänningen från trafon.
Förlåt, jag förstår inte.
 
J jim_b skrev:
Det som stör mig är att den kan köra på i D-drift olika länge. Oklart varför. Kanske relaterat till hur hårt kompressorn får jobba.
Värme är en faktor som kan spela in. Ser du nån skillnad på kallstarten på morgonen och under dagen när den går i täta cykler?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.