spikplanka spikplanka skrev:
Att det finns ett pappersspår insatt i pärm när datorn blivit hackad, hårddisken kraschat och molntjänsten fått "nya ägare" är inte så dumt. I synnerhet för sådant som behöver finns för att fastslå juridiska förhållanden.
Att dom tre sakerna inträffar samtidigt är inte troligt. I så fall kan man lägga till "pärmen brinner upp".
 
tensiden tensiden skrev:
Nån i styrelsen hade skrivare
Ja så funkar det nog oftast i mindre föreningar. Jag har säkert skrivit ut för någon tusenlapp genom åren… 😢
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja så funkar det nog oftast i mindre föreningar. Jag har säkert skrivit ut för någon tusenlapp genom åren… 😢
Då ser man till att ta det som utlägg mot föreningen. Går utmärkt att summera ihop på årsbasis.

Min poäng är att det skrivs ut väldigt slentrianmässigt. Finns hur många exempel som helst på människor som fortfarande skriver ut mail för att läsa dom istället för att bara läsa på skärmen. Egentligen samma sak med en dagordning. Behöver du själv ett papper där det står "3. Val av sekreterare" eller går det bra att ordföranden säger "då tar vi punkt tre, val av sekreterare" samt att du kan se det på en digital enhet om du så önskar?

Stämmoprotokoll behöver vara på papper, det håller jag med om. Men det är minst ett, sällan mer än tre protokoll om året.

"Hissen är ur funktion" går lika bra att skriva på en bit tejp. Folk fattar även om det inte är i 72 punkters Arial.
 
tensiden tensiden skrev:
Då ser man till att ta det som utlägg mot föreningen. Går utmärkt att summera ihop på årsbasis.
Självklart gör det det. Själv orkar jag inte bry mig om såna småsummor. Känner mig lite småaktig om jag skulle göra det, vilket egentligen är fel, jag vet…

tensiden tensiden skrev:
Min poäng är att det skrivs ut väldigt slentrianmässigt.
När jag ”författar” något korrekturläser jag det på papper för det fungerar mycket bättre för mig. Hittar fel som jag lätt missar om jag bara läser på skärmen. Och ja, jag använder faktiskt också en röd penna!

tensiden tensiden skrev:
Folk fattar även om det inte är i 72 punkters Arial.
Här anser jag du har helt fel! Jag skulle istället säga att vissa fattar inte om det så är skrivet på barnspråk i 72 punkters Arial. 😉😢
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Då ser man till att ta det som utlägg mot föreningen. Går utmärkt att summera ihop på årsbasis.

Min poäng är att det skrivs ut väldigt slentrianmässigt. Finns hur många exempel som helst på människor som fortfarande skriver ut mail för att läsa dom istället för att bara läsa på skärmen. Egentligen samma sak med en dagordning. Behöver du själv ett papper där det står "3. Val av sekreterare" eller går det bra att ordföranden säger "då tar vi punkt tre, val av sekreterare" samt att du kan se det på en digital enhet om du så önskar?

Stämmoprotokoll behöver vara på papper, det håller jag med om. Men det är minst ett, sällan mer än tre protokoll om året.

"Hissen är ur funktion" går lika bra att skriva på en bit tejp. Folk fattar även om det inte är i 72 punkters Arial.
Givetvis skall man anamma digitala lösningar där de är lämpliga. Men det finns lägen där en analog dito är den bästa lösningen. Sen finns det juridiska lägen där ett fysiskt papper uppfyller mer än en digital kopia.

Jag anser att en laserskrivare+scanner är en kostnadseffektiv kontorsinventarie för en bostadsrättsförening.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Tack för en intressant diskussion och intressanta inlägg!

Folk undrar, jag svarar. Ingen arbetar på vårt kontor. Det är primärt för förvaring av olika saker. Glödlampor, skruv... med mera. I huset finns 50 lägenheter så det finns föreningar som är både större och mindre än våran

Det är bara jag som har laserskrivare hemma. En kvinna skriver ut på laser på arbetet, på kommunala skolan, en kvinna har bläckstråle hemma. De andra har bara telefoner och får skriva ut på bibblan ... säger dom!

För oss är det viktigt med utskrifter då vi har haft stora projekt och olika kontrakt / offerter att ta hänsyn till och så kommer det att vara även i framtiden.

Den Brother verkade jättebra och jättefin och definitivt passa för våra behov! Jättetack!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Har en urgammal fungerande Brother HL-1440 sedan ett par decennier, bara funkar, fixade nätanslutning på den med en HP JetDirectadapter.

Men ville ha möjligheten att scanna buntar med dokument dubbelsidigt, även skriva ut dubbelsidigt. Färg helt oviktigt. Det är troligen i närheten av spec för vad en BRF behöver. Dessutom smidigheten att kunna skriva ut med vad som helst via wifi, eller scanna för den delen.

Landade på Brother MFC L2750DW för ett drygt år sedan, har fúngerat helt fantastiskt bra: [länk]

Extremt låga driftskostnader vad gäller toner, noll trassel.
Om det är denna Brother MFC L2750DW du menar så rekommenderar jag den, eller någon liknande. Vänner på besök kan koppla upp sig enkelt och skriva ut, finns NFC också. Vem som helst kan skriva ut enkelt via mobilen eller vad som helst. Så det är en smidig lösning för fleranvändarsituationer.

Enda funktionen jag aldrig använt är fax, känns en smula obsolet idag men visst kanske kan vara bra för vissa scenarios
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.