Har nyligen införskaffat mig en begagnad Balma luftkompressor med 270-liters tank och 10-hästars motor.
Den drivs med hjälp av en Y/D-start.
Den sitter just nu i ett trefasuttag där den gruppen har en egen JFB (25A, 30mA, Typ A) och när den växlar upp i D-läge så löser JFB:en ut.
Ibland genast och ibland kan den tuffa på en stund innan JFB löser.
Säkringen (D16) löser inte ut.
Nollan (kabeln från trefas-handsken) ligger isolerad (vit eltejp) och oinkopplad i Y/D-skåpet (se bild).
Anläggningen är drygt ett år gammal (Hager, utom D16 som är EATON) och JFB:n har aldrig löst ut tidigare.
Vad kan vara fel?
Den drivs med hjälp av en Y/D-start.
Den sitter just nu i ett trefasuttag där den gruppen har en egen JFB (25A, 30mA, Typ A) och när den växlar upp i D-läge så löser JFB:en ut.
Ibland genast och ibland kan den tuffa på en stund innan JFB löser.
Säkringen (D16) löser inte ut.
Nollan (kabeln från trefas-handsken) ligger isolerad (vit eltejp) och oinkopplad i Y/D-skåpet (se bild).
Anläggningen är drygt ett år gammal (Hager, utom D16 som är EATON) och JFB:n har aldrig löst ut tidigare.
Vad kan vara fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 068 inlägg
Det enda jag kan komma på i hastigheten är tyvärr ett isolationsfel i motorn.J jim_b skrev:
Att det endast löser JFBn vid D-drift kan bero på att felet ligger nära mittpunkten vid Y-drift.
Så, en mätning av isolationsresistans eller läckström vore på sin plats.
Moderator
· Stockholm
· 51 976 inlägg
På transformatorn går det in en gröngul på samma anslutning som en röd. Kan det vara så att man "fulnollat" för att driva något med 230V. Transformatorn har gröngul jordning vid fästskruven.
Fast det skulle kunna vara för att låta chassit ha 0 potential på sekundärsidan av trafon. Så det behöver inte vara fel.
Fast det skulle kunna vara för att låta chassit ha 0 potential på sekundärsidan av trafon. Så det behöver inte vara fel.
Det är inget fel där bara normal jordning av ena polen för 24 VAC sidan på manöverspänningen från trafon.H hempularen skrev:På transformatorn går det in en gröngul på samma anslutning som en röd. Kan det vara så att man "fulnollat" för att driva något med 230V. Transformatorn har gröngul jordning vid fästskruven.
Fast det skulle kunna vara för att låta chassit ha 0 potential på sekundärsidan av trafon. Så det behöver inte vara fel.
Det som stör mig är att den kan köra på i D-drift olika länge. Oklart varför. Kanske relaterat till hur hårt kompressorn får jobba.Bo.Siltberg skrev:
Den gamla anslutningssladden (som var klippt) hade en nolla som inte var ansluten. Så de hade inte behövt ful-nolla något.H hempularen skrev:På transformatorn går det in en gröngul på samma anslutning som en röd. Kan det vara så att man "fulnollat" för att driva något med 230V. Transformatorn har gröngul jordning vid fästskruven.
Fast det skulle kunna vara för att låta chassit ha 0 potential på sekundärsidan av trafon. Så det behöver inte vara fel.
Men jag vet inte.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 068 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden