Behövs det scannas en massa buntar med dokument då och då är maskinen jag länkade helt klockren. Scannat ca 2k A4 med den senaste året, tar 50-buntar dubbelsidigt, scannar typiskt på 300 dpi det går snabbt och blir bra. Samt skrivit ut ca 7k A4 dubbel/enkelsidigt. Imponerande liten maskin, inte minst detta att det är 0 (verkligen noll) trassel.

Jag kör av princip enbart med Brothers egna toners, högvolym. Testat billiga ersättningstoners på en annan HP-skrivare men det var verkligen ingen hit... luktade fan och dessutom att utskriften blev helt paj. Gör inte om det misstaget, min tid är värd mer.
 
C
C Civilpolisen skrev:
Brother HL-L2350DW

Precis som flera har skrivit! Denna verkar som ett attraktivt val! Förutom att den inte finns att köpa längre...!
Känner ni till alternativ?
HL-L2400DW verkar vara den aktuella modellen i samma serie. Har själv en närmast identisk 2340 sen rätt många år tillbaka och den funkar bra. Detta är deras budgetserie, så den är väldigt enkel med en minimal enraders display och bara ett fåtal knappar, så lite pyssligt att knappa in WiFi-lösenordet + att den saknar fysisk på/av-knapp.
Men annars är den till synes "välbyggd". Den har även duplex som efterfrågades.

Har en Brother MFC (multifunktionsskrivare) också, och då och då saknar man skanningsfunktionen på den lilla skrivaren. Det kan vara en rätt användbar funktion i en förening tänker jag mig.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
"Giftig ozon" är definitivt inte en parameter värd att beakta! Jag har aldrig hört talas om det i dessa sammanhang!
Ozon från laserskrivare är ett känt fenomen:

ucop.edu: HP LaserJet and HP Color LaserJet Series Printers - Information about Ozone Emissions
"The ozone generated by some laser printers and photocopiers is a by-product of the electro-photographic process and is generated when the corona assemblies place charges onto photo-conductive materials. In the case of HP Color LaserJet and LaserJet series printers, this ozone is generated only while printing (while the coronas are energized)"
(partsinlaga från HP dock!)
scientificamerican.com: Is your printer polluting the air you breathe? (2007-08-01)
"Be advised: researchers from the Queensland University of Technology in Brisbane, Australia, have discovered that certain laser printers emit high concentrations of tiny particles into the air. "People could be exposed to dangerous levels of ultrafine particles emitted by printers if they are in an environment that is poorly ventilated and the printer operation is frequent or continuous," says Lidia Morawska, a physicist and co-author of the study, which appears in this month's online issue of the American Chemical Society's Environmental Science & Technology."
"Among those, 17 (27 percent) were "high emitters" (including HP LaserJet and HP Color LaserJet models, and one Toshiba Studio model),"
"The majority of particles were ultrafine, or less than 0.1 micrometer in diameter."
""a very high probability for these particles to deposit in the deepest alveoli in the lung…; from there they can enter the bloodstream,""

nih.gov: Emission of ozone and organic volatiles from a selection of laser printers and photocopiers (2000)
"The laser printers equipped with traditional technology emitted significant amounts of ozone and formaldehyde. Lesser amounts of other volatile aldehydes were emitted during printing. The photocopier emitted mainly ozone."
"emissions in the immediate vicinity of the printers exceeded recommendations, the authors recommend that laser printers equipped with the traditional corona rods not be placed beside or immediately at the working site of office personnel."

newscientist.com: Safety body may strengthen ozone controls for offices (1990-04-07)
"in particular desktop printers and plain paper copiers – that release ozone, a toxic gas, into workplaces."
"It is generally acknowledged that printers and copiers, especially when old or used in a small room, can release potentially dangerous amounts of ozone. Yet the firms making and selling the equipment frequently know little about these effects, provide no advice on how to avoid them unless asked,"
"Ozone, O3, is an unstable form of oxygen, produced by high voltages and electrical discharges."
"recommends an exposure limit of 0.1 parts per million averaged over an 8-hour day, with no 15-minute peak greater than 0.3 ppm. Even at 0.1 ppm, premature ageing may result and, in the short term, 0.1 ppm can cause irritation to the eyes, nose and throat. At 0.55 ppm nausea and headaches may occur. Exposure for 2 hours at 1.5 ppm typically results in coughs and excess production of sputum. At 50 ppm, a 30-minute exposure may be fatal."
"All HP printers produce very low levels of ozone, well under the 0.1 ppm limit. But HP acknowledges that this is for factory-fresh machines, that the level will rise if the filter clogs, and that a dusty environment shortens filter life."

sciencedirect.com: Emission rates of indoor ozone emission devices: A literature review (2019)
"disinfectors, air purifiers, and printing devices are the primary source of indoor ozone."
"The average OERs of in-duct air cleaners, ozone generators, room air purifiers, photocopiers, laser printers, and other small household devices are 62.8, 76.3, 4.6, 3.3, 0.8, and 0.4 mg/h,"
"The World Health Organization stipulates that the 8 h average of the ozone concentration should not exceed 0.1 mg/m3"
"the ozone concentration is highly correlated with respiratory-related morbidity, cardiovascular morbidity, and premature mortality"

Så ozon är en riskfaktor men det är inte värre än att man har lite avstånd (nätverkssladd) och ventilation. Hade dock glömt bort detta med partiklar som avges av tonern, men det är givetvis också en del i hälsoaspekten.
 
För ultrafina partiklar finns denna artikel som beskriver det:
wiley.com: Review of the characteristics and possible health effects of particles emitted from laser printing devices (2020-01-15)
"Vast majority ˂ 50 nm with PSD mode at ~ 15 nm"
"Bello et al24 reported the mean PM0.1 (particulate matter with an aerodynamic diameter of up to 0.1 µm, referred to as ultrafine particle fraction) and PM0.1-2.5 (particulate matter with aerodynamic diameter between 0.1 and 2.5 µm) concentrations of 5 and 7.1 µg/m3, respectively, in a university photocopy center."

(Ultrafina partiklar är definitivt något som berör all 3D skrivare av plast)
 
C
I anslutning till ett pannrum finns det nog värre luftföroreningar att oroa sig för än de som kommer från laserskrivaren 😂
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I anslutning till ett pannrum finns det nog värre luftföroreningar att oroa sig för än de som kommer från laserskrivaren 😂
Rummet verkar avskilt och luftströmmar spelar stor roll. Dessutom så är partikelstorleken avgörande. UFP är en riktigt ful fisk.
 
Visst kan det dofta litet åskväder när man haft stora utskriftsvolymer men man får helt enkelt vädra, vara utanför rummet om det stör. Tar typiskt bara några minuter även för stora dokument att skriva ut.
 
tensiden tensiden skrev:
Har aldrig varit med om en BRF som "behöver" en skrivare.
Det finns föreningar med över tusen lägenheter. Tror du inte deras "kansli" behöver en, eller kanske flera, skrivare?
 
Vår förening köpte en begagnad äldre HP färglaserskrivare som även kunde scanna dubbel-sidigt. Billiga ersättningstoner finns i massor och scannern är bra att ha ibland.

Nya skrivare brukar bara ha massor med begränsningar eller dåligt drivrutinsstöd.
 
https://www.proshop.se/Skrivare/Canon-i-SENSYS-LBP673Cdw-Laserskrivare-Faerg-Laser/3082271 - Canon i-SENSYS LBP673Cdw Laserskrivare - Färg - Laser
Pris 3490 SEK
"färg, Duplex, laser, A4/Legal, 1200 x 1200 dpi, upp till 33 sidor/minut (mono)/ upp till 33 sidor/minut (färg), kapacitet: 300 ark, USB 2.0, Gigabit LAN, Wi-Fi(n), USB-värd"

https://www.proshop.se/Skrivartillb...069-5094C002-Black-Tonerkassett-Svart/3116065
2100 utskrifter - 922 SEK (0.44 SEK/utskrift)

https://www.proshop.se/Skrivartillb...098C002-High-Black-Tonerkassett-Svart/3116067
7600 utskrifter - 1773 SEK (0.23 SEK/utskrift)
(per ISO/IEC 19798)

Sedan har ju Canon .. gjort knepiga saker.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns föreningar med över tusen lägenheter. Tror du inte deras "kansli" behöver en, eller kanske flera, skrivare?
Absolut inte flera.

TS skriver "skriva ut dagordningen och några dokument". Jag är så pass radikal att jag utmanar tanken att en dagordning måste vara på papper och istället låta styrelsemedlemmarna ha dagordningen på sin laptop/ipad. I föreningen där jag satt som sekreterare för typ 15(!) år sedan gick det utmärkt. Även med ledamöter som var i pensionsåldern. Nödvändiga protokoll, dokument etc. mailades ut till medlemmar och berörda.

Hade jag då varit av åsikten att det "måste" vara på papper, så hade jag säkert krävt både skrivare och annat. Istället anammade jag det digitala och se, det fungerade alldeles utmärkt. Något jag dyker på i mitt arbete dagligen är en oförmåga att våga tänka nytt och utmana det som "man alltid gjort"/"det är så det är".

Men visst, du ställer en rimlig fråga: hur många medlemmar har föreningen?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nödvändiga protokoll, dokument etc. mailades ut till medlemmar och berörda.
Hur löste ni signering/justering om ni inte använde pappersprotokoll. Idag finns det säkert digitala tekniker men för 15 år sedan?

Sen finns det exempelvis diverse anslag, kallelser med mera som enklast hanteras med papper. Hur ersätter man exempelvis en lapp på ytterdörren med texten ”Akut hisservice imorgon torsdag” med en digital lösning?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Att det finns ett pappersspår insatt i pärm när datorn blivit hackad, hårddisken kraschat och molntjänsten fått "nya ägare" är inte så dumt. I synnerhet för sådant som behöver finns för att fastslå juridiska förhållanden.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur löste ni signering/justering om ni inte använde pappersprotokoll. Idag finns det säkert digitala tekniker men för 15 år sedan?

Sen finns det exempelvis diverse anslag, kallelser med mera som enklast hanteras med papper. Hur ersätter man exempelvis en lapp på ytterdörren med texten ”Akut hisservice imorgon torsdag” med en digital lösning?
Nån i styrelsen hade skrivare och skrev ut/skrev ut på jobbet/skrev ut på biblioteket.

Penna+papper?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.