Hej.
Undrar hur jag kopplar in en svart, brun, blå och gröngul som kommer ifrån elcentralen.
De har suttit där förut men jag kommer inte ihåg hur.
Se bild.
Ledning nerifrån går till strömbrytare.
Ledning från vänster går till utebelysningen.
Och från höger ska den från elcentralen komma.
 
  • Elektrisk kopplingsdosa med svart, brun, blå och gröngul kabelkoppling, inklusive kablar löpande från elcentral, strömbrytare och utebelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att avgöra bara baserat på bilden och de angivna färgerna.

Färgvalet i dosan ser lite skumt ut. Man behöver se hur det är kopplat i lampan.

Du har 4 trådar från centralen. Borde bara vara 3 till den här dosan. Man behöver undersöka hur de trådarna är kopplade i centralen. Antingen genom att öppna centralen och titta/plåta. Eller genom att mäta på trådarna. Finns det jordfelsbrytarei centralen? Finns det inte så går det inta att mäta korrekt. Man måste öppna och titta.

Man kan gissa att brun från centralen är en fas (matar ström från centralen), att svart är en annan fas (i så fall 400V mellan dem). Att blå är neutral (ström tillbaka till centralen), och gröngul skyddjsord. Men är gissningen fel, så blir det livsfarligt (höljen på apparater blir strömförande om skyddsjord kopplas fel).

Så gissningen måste verifieras!

Observera att blå i dosan är absolut inte neutral! Men blå färg skall användas till neutral, man får dock inte lita på det.
 
H hempularen skrev:
Det går inte att avgöra bara baserat på bilden och de angivna färgerna.

Färgvalet i dosan ser lite skumt ut. Man behöver se hur det är kopplat i lampan.

Du har 4 trådar från centralen. Borde bara vara 3 till den här dosan. Man behöver undersöka hur de trådarna är kopplade i centralen. Antingen genom att öppna centralen och titta/plåta. Eller genom att mäta på trådarna. Finns det jordfelsbrytarei centralen? Finns det inte så går det inta att mäta korrekt. Man måste öppna och titta.

Man kan gissa att brun från centralen är en fas (matar ström från centralen), att svart är en annan fas (i så fall 400V mellan dem). Att blå är neutral (ström tillbaka till centralen), och gröngul skyddjsord. Men är gissningen fel, så blir det livsfarligt (höljen på apparater blir strömförande om skyddsjord kopplas fel).

Så gissningen måste verifieras!

Observera att blå i dosan är absolut inte neutral! Men blå färg skall användas till neutral, man får dock inte lita på det.
OK tack ska du ha, blir att kalla på elektriker.
Du kanske har vägarna förbi Kristinehamn.
 
Jag är inte elektriker.
 
Totte_S
Från centralen ska fas ner på svart till strömbrytaren, Den går genom brytaren, blir blå upp till dosan. Sen hade jag nog hytt plats på färgerna till lampan, så att den blå från knappen ( tändtråd) blir svart ut till lampan. Då återstår blå tillbaka från lampan som skall ihop med blå neutralledare från centralen.
Färgbytet jag vill göra är för att det normala är att inte använda blå som tändtråd om det går att undvika. Mer naturligt att det kommer matande spänning i en svart än i en blå.
När man använder treledarekabel så är det ofta praxis att använda blå som tändtråd från brytaren för att slippa använda fyrledare som är dyrare, större, och det behövs ju bara två ledare till en brytare.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Från centralen ska fas ner på svart till strömbrytaren, Den går genom brytaren, blir blå upp till dosan. Sen hade jag nog hytt plats på färgerna till lampan, så att den blå från knappen ( tändtråd) blir svart ut till lampan. Då återstår blå tillbaka från lampan som skall ihop med blå neutralledare från centralen.
Färgbytet jag vill göra är för att det normala är att inte använda blå som tändtråd om det går att undvika. Mer naturligt att det kommer matande spänning i en svart än i en blå.
När man använder treledarekabel så är det ofta praxis att använda blå som tändtråd från brytaren för att slippa använda fyrledare som är dyrare, större, och det behövs ju bara två ledare till en brytare.
Tack men varför är det 4 kablar.
 
Totte_S
T tonytony skrev:
Tack men varför är det 4 kablar.
Förstår inte vad du menar.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Förstår inte vad du menar.
Kommer ju en ledning med 4 kablar i och som har suttit i den dosan förut
 
Totte_S
Är det kabeln från centralen alltså som har fyra ledare? I så fall måste du veta hur de är anslutna i centralen för att veta vad som är vad.
 
A
Kabeln ner till strömställaren behöver bytas. Man får inte använda blå som tändtråd om förväxlingsrisk finns. Det finns redan en blå nolla där i dosan.

Om den fjärde ledaren i kabeln från centralen inte behövs så kan den parkeras på en tom plint i dosan. Det gör inget att man dragit en kabel med en extra ledare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Kabeln ner till strömställaren behöver bytas. Man får inte använda blå som tändtråd om förväxlingsrisk finns.
Kan man inte bara trä på och krympa en krympslang i någon käck färg, typ vit?
 
A avh67f skrev:
Kabeln ner till strömställaren behöver bytas. Man får inte använda blå som tändtråd om förväxlingsrisk finns. Det finns redan en blå nolla där i dosan.
Där tror jag du har fel. Är det en kabel är det ok med blå som tändtråd om det kniper. Dock inte tillåtet med blå tändtråd om det är FK/FQ. Jag skriver tror eftersom jag inte kan backa upp mitt påstående men jag har lärt mig det sen tidigare utan att komma på var. 🙃
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Relaterat till den här artikeln så är det i det aktuella fallet i tråden ok att använda blå.
Värt att citera ett stycke:

”Men i Sverige har vi gjort bedömningen att kompetensen hos våra elektriker är högre än förväxlingsrisken, och därmed har du grönt ljus till att använda blå ledare som tändtråd. Så svaret på din fråga är Ja!”

https://www.elinstallatoren.se/2020/03/far-jag-anvanda-bla-ledare-som-tandtrad/


Det är som sagt meningen att det är elektriker som skall vara i dosan och koppla 😉
 
  • Älska
Müssli
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Relaterat till den här artikeln så är det i det aktuella fallet i tråden ok att använda blå.
Värt att citera ett stycke:

”Men i Sverige har vi gjort bedömningen att kompetensen hos våra elektriker är högre än förväxlingsrisken, och därmed har du grönt ljus till att använda blå ledare som tändtråd. Så svaret på din fråga är Ja!”

[länk]


Det är som sagt meningen att det är elektriker som skall vara i dosan och koppla 😉
Det gäller utanpåliggande installation och inte infälld. Är det utanpåliggande så är det ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.