Google berättar att man bör ha 80 cm bredd tillgängligt för en toalettstol om den t.ex. står mellan två väggar.

Ritning av en toalettstol monterad mellan två väggar med 38-45 cm avstånd till varje vägg från mitten av toalettstolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni som har ca. 80 cm, tycker ni att det är fullt tillräckligt eller känns det trångt när man t.ex. torkar sig?
 
Ta en stol, mät ut 40 cm mot en vägg och "simulera" att du ska torka dig osv...känns det trångt eller inte? Lätt att testa hemma.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Japp, lite trångt är det om man är lite större och äldre men en lite högre toastolen underlättar.
Vi har en sån smal sen 30 år tb och det har funkat. Även att kunna hjälpa ungarna när de var små.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Google berättar att man bör ha 80 cm bredd tillgängligt för en toalettstol om den t.ex. står mellan två väggar.

[bild]

Ni som har ca. 80 cm, tycker ni att det är fullt tillräckligt eller känns det trångt när man t.ex. torkar sig?
80 cm är gott om plats.

Vi har 60cm, pga val av handfat, lite offset dock. Och det funkar ok, men är ngt trångt på ena sidan, även om det går att sitta utan problem. Hade vi haft 70 hade vi inte haft några problem.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Testat nu. 😀 Sliten vit pall i hörn av rum med trägolv, intill plastlådor fyllda med kläder eller textilier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


80 cm känns som ganska gott om plats för mig (180 cm, 85 kg).

Väggen där dusch och wc ska samsas är 170 cm så då blir det nog 90 dusch och 80 wc. Eller kanske 85/85 då duschen kan göras 120 cm+ åt andra hållet.
 
  • Gilla
David__11 och 1 till
  • Laddar…
T
P Peter321 skrev:
Testat nu. 😀[bild]

80 cm känns som ganska gott om plats för mig (180 cm, 85 kg).

Väggen där dusch och wc ska samsas är 170 cm så då blir det nog 90 dusch och 80 wc. Eller kanske 85/85 då duschen kan göras 120 cm+ åt andra hållet.
Hellre 90 i duschen och 80 för toaletten än 85/85 även om duschen kan göras bredare på andra ledden.
80 cm för toaletten är inga problem, men jag skulle inte vilja snåla på duschutrymmet.

Vi har en 100x100 dusch och den är bra storlek, funkar även för två. 🤪
 
  • Gilla
Peter321 och 2 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Hellre 90 i duschen och 80 för toaletten än 85/85 även om duschen kan göras bredare på andra ledden.
80 cm för toaletten är inga problem, men jag skulle inte vilja snåla på duschutrymmet.

Vi har en 100x100 dusch och den är bra storlek, funkar även för två. 🤪
Tänkte att när jag kan göra den så bred så kanske det inte gör så mycket om duschdjupet går från 90->85 men kanske är dumt…

En fällbar duschhörna skulle ju göra detta till en ickefråga och möjliggöra t.ex. 100-djup men känns lockande med en fast glasvägg - enklare konstruktion, inget vatten under, snyggare (?), billigare.

Duschhörna med dubbla glasväggar i hörnet av ett rum, ena sidan är markerad med en cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller kanske att den ena duschväggen är välvd som jag skissat i denna bild, men har inte sett någon sådan duschhörna.

Skiss av ett badrum med en välvd duschvägg, rak duschvägg, toalett och handdukar upphängda på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Peter321 skrev:
Testat nu. 😀[bild]

80 cm känns som ganska gott om plats för mig (180 cm, 85 kg).

Väggen där dusch och wc ska samsas är 170 cm så då blir det nog 90 dusch och 80 wc. Eller kanske 85/85 då duschen kan göras 120 cm+ åt andra hållet.
Duschdraperi mellan dusch och wc.
 
BirgitS
På gästtoaletten är det en 75 cm bredd nisch, och toaletten är osymmetriskt placerad så det är 35 cm åt ena sidan. Sambon har inga problem alls och ingen gäst har påtalat det. Enda problemet är väl att det är lite trångt att komma åt att städa på korta sidan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Duschdraperi mellan dusch och wc.
Ett bra alternativ men sambon känner starkt för glas… och sen skulle det ju kunna rinna vatten under/bredvid det in till toaletten tänker jag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På gästtoaletten är det en 75 cm bredd nisch, och toaletten är osymmetriskt placerad så det är 35 cm åt ena sidan. Sambon har inga problem alls och ingen gäst har påtalat det. Enda problemet är väl att det är lite trångt att komma åt att städa på korta sidan.
Intressant. Tror du att den placerades osymmetriskt för att det är att föredra att ha en ”rymlig” sida snarare än två sidor som är ”ok”?
 
Enklast är väl en traditionell duschhörna där väggarna viks in när man duschat klart?

//Krille
 
P Peter321 skrev:
Ett bra alternativ men sambon känner starkt för glas… och sen skulle det ju kunna rinna vatten under/bredvid det in till toaletten tänker jag.
Vi har duschdraperi längs tre sidor på vår dusch. Det är sällan det kommer vatten längre ut på golvet än någon cm utanför draperiet.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
BirgitS
P Peter321 skrev:
Intressant. Tror du att den placerades osymmetriskt för att det är att föredra att ha en ”rymlig” sida snarare än två sidor som är ”ok”?
I det här fallet tror jag att det är för att man ville lämna mer utrymme till handfatet, som är på den "bredare" sidan (dock utanför nischen så där är rummet 25 cm bredare).
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.