Stående plaströr vid garagevägg, på pekad med orange cirkel, delvis nedsänkt i marken omgiven av stenar och grus, med en kratta och en svarta kruka i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns på baksidan av garaget (vilket kan anses vara högsta punkten på tomt, 3-kammarsbrun finns på lägsta punkten) ungefär halvvägs till platsen där hängrännorna och dagvattnet går i i marken i likande rör. Inget är kopplad till denna däremot. Märkligt ställa att ha sådant för dränering av dagvatten tycker jag. Är det någon slags avluftning av dagvattensystemet?
 
namnbyte
Hur ser det ut längre ner, markör hela vägen och med/utan hål? Tänker om det kan vara för att hålla koll på grundvattennivån
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
Skulle gissa på renslucka för dräneringen, svänger den 90 grader strax under marknivån?
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
Ett grävt hål vid en husvägg visar en vit och orange dräneringsrör som svänger 90 grader under marknivån. Runt röret syns jord och småstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag grävde kring det, ser ut av svänga 90 grader strax under marknivån och det är riktad mot diket som finns i tomtgränsen. Ej riktad mot kammarbrunnen. Jag ser däremot inte något rör som kommer ut i diket (borde jag? kanske igensatt med jord vid utgången?). Jag har inga problem med dräneringen, att veta vad röret är är ren nyfikenhet.

Jag har ingen inspektionskamera att kolla hur den ser ut inuti (hål eller inte).
 
I ilcretzzo skrev:
[bild]
Jag grävde kring det, ser ut av svänga 90 grader strax under marknivån och det är riktad mot diket som finns i tomtgränsen. Ej riktad mot kammarbrunnen. Jag ser däremot inte något rör som kommer ut i diket (borde jag? kanske igensatt med jord vid utgången?). Jag har inga problem med dräneringen, att veta vad röret är är ren nyfikenhet.

Jag har ingen inspektionskamera att kolla hur den ser ut inuti (hål eller inte).
Kör ner högtryckstvätten eller trädgårdslangen å tryck på
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
Högtryckstvätt med långa blå och svarta slangar utlagda på gräsmattan, redo för rensning av avloppsrör på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ibland tänker man inte på enkla lösningar. Tack!
Körde en 15 m lång avloppsslang kopplad till högtryckstvätten. Det gurglar i samtliga markrör där hängrännorna från huset/garaget är kopplade till. Det gurglar även i ett rör som öppnas i ett dike långt bort på motsatt sidan av tomten vid 3-kammarsbrunnen. Däremot ser jag inte vatten komma ut någonstans. Så min slutsats är att det märkliga röret är definitivt del av dräneringssystemet. Men vad har det för funktion? Rensning eller var det tänkt att koppla dagvattnet till men projektet blev aldrig av...(Ena sidan av garaget saknar markrör för hängränna faktiskt).
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.