Hej
Håller på att stöka runt i min källare. Knackat ber gammal puts och vidare ska jag isolera med cellulosa har jag tänkt. Funkar det att köra cellulosan ut mot syllen oxå? Lite tveksam om den kommer nå in dit. Idag är utrymmet fyllt med medelstora stenar.
Hur hade ni gjort?
 
  • Närbild på en del av husgrund där gammalt puts har knackats bort, och utrymmet är fyllt med medelstora stenar, träsyll syns upptill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Bättre att fylla med stenar så det är luftigt så syllen kan torka.
 
  • Gilla
Kreacon
  • Laddar…
surris surris skrev:
Bättre att fylla med stenar så det är luftigt så syllen kan torka.
Ok! Tänkte täta mer lerbruk för att stänga ute möss. Men det blir ju ännu tätare än bara isolering.
 
surris
K Kreacon skrev:
Ok! Tänkte täta mer lerbruk för att stänga ute möss. Men det blir ju ännu tätare än bara isolering.
Lera har en konserverande effekt mot trä så det funkar.
 
surris surris skrev:
Lera har en konserverande effekt mot trä så det funkar.
Tack för svar. Har tillgång till silt, funkar det att anvönda till lerbruk tror du?
 
surris
K Kreacon skrev:
Tack för svar. Har tillgång till silt, funkar det att anvönda till lerbruk tror du?
Du kan nog inte ersätta leran med silt om det är vad du menar: Men jag vet inte.
 
  • Gilla
Kreacon
  • Laddar…
surris surris skrev:
Du kan nog inte ersätta leran med silt om det är vad du menar: Men jag vet inte.
Nej jag vet inte heller. Jag kan ju prova men frågan är hur det ska utvärderas.” Funkar det då funkar det” känns lite som en chansning.
 
surris
För att tillverka lermjöl ska man väl gräva upp leran innan vintern och sedan låta det frysa sönder under vintern innan man kan få lermjöl för att blanda lerbruk. Om man kan använda silt istället så är det ju inget som man slänger ihop på en eftermiddag.

Har du bara det hålet att fixa så låter det lättare att köpa en säck med färdigblandat lerbruk , bara att tillsätta vatten.
 
  • Gilla
Kreacon
  • Laddar…
surris surris skrev:
För att tillverka lermjöl ska man väl gräva upp leran innan vintern och sedan låta det frysa sönder under vintern innan man kan få lermjöl för att blanda lerbruk. Om man kan använda silt istället så är det ju inget som man slänger ihop på en eftermiddag.

Har du bara det hålet att fixa så låter det lättare att köpa en säck med färdigblandat lerbruk , bara att tillsätta vatten.
Jag har läst nånstans att man kan skynda på processen men vi får se, kan prova om silten binder öht. De är en hel del som ska tätas. Men en säck kan väl blandas ut med sand och gödsel oxå så det åtgången är ju inte så stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.