Jag ska renovera badrummet som ligger på andra våningen inom något år. Stammen går ner två plan till källaren och ut. Så här ser det ut i källaren:

Plastbelagt avloppsrör i källare bredvid en rostfri diskbänk, hylla med några saker, och ett fönster med dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsidan på röret är i plast och jag gissar att det kanske byggdes tidigt 90-tal i samband med att badrummet byggdes till i en takkupa.

Bör jag fundera på att byta hela stammen också i samband med renoveringen av badrummet? Jag kommer byta plats på golvbrunnen i badrummet.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Första generationens plaströr från tidigt 70-tal bör bytas, anledningen är att de är sköra, de kallas för äggskalsrör.

Men eftersom dina rör är från 80-/90-talet så ska de inte behöva bytas på många år.
Däremot skulle jag troligen dra om det diagonala röret eftersom det är felaktig lutning.
 
Du vinner ju inget på att göra det nu eftersom du bara renoverar badrummet. Hade du renoverat runt där avloppet går fram så kanske det kunde motiveras, men nu finns det väl ingen anledning att göra det. När det gäller avlopp så är det ofta i de delar som ligger horisontellt det bli problem först så det är rejält osannolikt att dina nedåtriktade rör skulle behövas byta. Mina avlopp är också från 90-talet och jag misstänker att de säkert kan hålla minst 30 år till så att börja byta dem nu skulle jag aldrig ens fundera på. Enormt resursslöseri att byta fullt fungerande saker.
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Tack, vad skönt att de antagligen inte behöver bytas då. 👍

Går det att se/känna på dem om de är såna där äggskalrör som bör bytas eller är det bara åldern som avgör om det är såna?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Första generationens plaströr från tidigt 70-tal bör bytas, anledningen är att de är sköra, de kallas för äggskalsrör.

Men eftersom dina rör är från 80-/90-talet så ska de inte behöva bytas på många år.
Däremot skulle jag troligen dra om det diagonala röret eftersom det är felaktig lutning.
Vad borde lutningen vara och vad är konsekvensen av fel lutning..? Har inte haft något stopp eller nått på de 8 år vi bott här.
 
När jag kikar i huspärmen så inser jag att de där rören skulle kunna vara äldre än jag trodde.

Jag tänker att man ändå låter dem vara men ser till att alla rören i golvet i badrummet blir nya så att man vid behov kan byta stammen utan att behöva riva det nya badrummet. Låter det klokt?
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som äldre rör med pålimmade muffar. Skrapa bort lite färg. Är de ljusgråbeigeaktiga är det de spröda rören. Isåfall bör de bytas samtidigt.
Fallet på bild är inget som helst problem annat än att det ser för djä.. mindre bra ut, menar jag.
Det där med för mycket fall, är en svårutrotad skröna.
 
  • Gilla
Peter321 och 1 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Det ser ut som äldre rör med pålimmade muffar. Skrapa bort lite färg. Är de ljusgråbeigeaktiga är det de spröda rören. Isåfall bör de bytas samtidigt.
Fallet på bild är inget som helst problem annat än att det ser för djä.. mindre bra ut, menar jag.
Det där med för mycket fall, är en svårutrotad skröna.
De är ljusgrå, ljusare än de nya rören som är påkopplade. Ljusgrå plasrör, ljusare än de nytillkopplade rören, fästa mot en ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljusgrått plastavloppsrör som är kopplat till ett mörkgrått rör och några andra ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det entydigt dålig plast i dessa då?
 
Japp
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
De är ljusgrå, ljusare än de nya rören som är påkopplade.[bild]

[bild]

Är det entydigt dålig plast i dessa då?
De skall närmast vara åt det vita hållet.
Mitt antagande kommer ifrån att det ser ut som om dina muffar har halvrunda uttag för gummipackningarna. De senare sorterna hade så vitt jag vet alltid mer eller mindre kantiga diton.

Tag en närbild på muffen.
 
I Intet skrev:
De skall närmast vara åt det vita hållet.
Mitt antagande kommer ifrån att det ser ut som om dina muffar har halvrunda uttag för gummipackningarna. De senare sorterna hade så vitt jag vet alltid mer eller mindre kantiga diton.

Tag en närbild på muffen.
Bild av nära upp av rörsystem täckt med vit isolering, synlig rörkoppling som böjer sig, tydlig struktur på ytan och ljusrummet syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målad vit rörledning med synlig fog och ett kopparrör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Peter321 skrev:
[bild][bild]
Gamla äggskal.
 
  • Gilla
Peter321 och 1 till
  • Laddar…
KÖp en engångsoverall och halvmask och byt dom så snart du kan.
 
W whak skrev:
KÖp en engångsoverall och halvmask och byt dom så snart du kan.
Varför det?
 
W whak skrev:
KÖp en engångsoverall och halvmask och byt dom så snart du kan.
Behövs ingen overall eller halvmask.

Om man är rädd för lite gammalt skit så kan man spola avloppet med högtrycksslang innan man böjar demontera avloppsrören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.