Var tvungen att köra slipmaskinen för att jämna till en tröskel till badrummet, och både tröskel och delar av golvet fick sig därmed en liten slipning. Hur gör jag för att jämna ut resultatet bäst, någon särskild olja som ska användas?

Närbild på slipad tröskel och golv med ojämn yta i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
H hustomte85 skrev:
Var tvungen att köra slipmaskinen för att jämna till en tröskel till badrummet, och både tröskel och delar av golvet fick sig därmed en liten slipning. Hur gör jag för att jämna ut resultatet bäst, någon särskild olja som ska användas?

[bild]
Använd samma som på golvet. Är det oljat, vaxat, lackat? Är det ens trä? Kanske laminat?
 
  • Gilla
hustomte85
  • Laddar…
Hur var det när du slipade? Blev det bara sakta ljusare, eller märktes det en tydlig gräns mellan behandlat och trärent? Kletade ytan på slippapperet igen, eller såg det rent ut när du var klar?
 
  • Gilla
hustomte85 och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Använd samma som på golvet. Är det oljat, vaxat, lackat? Är det ens trä? Kanske laminat?
Ingen aning - gammal trestavsparkett som suttit där länge utan att någon förbarmat sig över den, vi flyttade in för ett år sedan.
 
Hep Hep skrev:
Hur var det när du slipade? Blev det bara sakta ljusare, eller märktes det en tydlig gräns mellan behandlat och trärent? Kletade ytan på slippapperet igen, eller såg det rent ut när du var klar?
Hm...det känns som att det sakta blev ljusare, men jag har verkligen inte slipat mycket, det är verkligen ett minimalt djup som slipades ner. Det blev inte kletigt, bara lite dammigt.
 
Då skulle jag gissat att det inte är något av de jobbiga alternativen; jobbigt hårt lack eller kletig vax. Jag skulle testa med Kährs magiska Lackrefresher och om inte det blev bra nog gnida in någon "parkettolja" med lagom glans.

Observera att jag gissar nu, men å andra sidan har mina gissningar funkat rätt bra på flera av våra slitna golv.
 
  • Gilla
hustomte85
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Då skulle jag gissat att det inte är något av de jobbiga alternativen; jobbigt hårt lack eller kletig vax. Jag skulle testa med Kährs magiska Lackrefresher och om inte det blev bra nog gnida in någon "parkettolja" med lagom glans.

Observera att jag gissar nu, men å andra sidan har mina gissningar funkat rätt bra på flera av våra slitna golv.
Tack!
 
Återkom gärna med hur det går, om du följer mina råd, så att jag vet om jag ska ha guldstjärna eller dumstrut.
 
ytan blev nog bara lite matt av slipningen och därför upplevs ljusare

som redan nämnt, lämplig olja för parkett kommer nog återställa ytan till hur det såg ut innan - gissar att det är en lufthärdande olja¹ även i parkettolja



¹dvs. lin och/eller tung olja eller motsvarande som lufthärdar genom att oxidera oljan...

stå det i instruktionerna att tussar och trasor med indränkt olja skall dränkas i vatten eller eldas upp kontrollerat så är det oxiderande olja
 
Hep Hep skrev:
Återkom gärna med hur det går, om du följer mina råd, så att jag vet om jag ska ha guldstjärna eller dumstrut.
Ska pröva så snart jag får tid. Jag funderar dock på att ta vad som helst som kan få upp glansen lite - det rör sig nog om ganska slitna och gamla golv, och egentligen vill vi ju inte ha dem glansiga, utan skulle tvärtom vilja slipa det eller byta ut det på sikt.

Förra ägarna lade dessutom golvet på hela våningen (nedervåningen) vid olika tider och då blev det också med aning höjdskillnad mellan köksdel och matplats/vardagsrum resp. hall/vardagsrum vilket gjort att det sitter en T-list där.

Träparkettgolv i två angränsande rum med en T-list som markering, varierande slitage och färgnyanser i golvytorna, samt skillnader i höjd mellan rummen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det talar kanske också för ett byte där man gör allt rätt från början, att ha en T-list som går tvärs genom köksdel och matplats/vardagsrum med olika nyanser/skick på golven är inte så kul och T-listen knarrar en hel del.

Eller skulle det vara ett alternativ att försöka jämna till och få en sömnlös övergång, och slipa golven istället för att byta ut dem? Hur vet man om golven duger till att slipa ner?

Ett annat alternativ jag skulle kunna tänka mig vore om man kunde skap en riktig höjdskillnad och göra så att det blir ett trappsteg ned från köksdelen till vardagsrumsdelen - är det oerhört komplicerat? Antar man höjer golvet för att göra det, eftersom det inte går att sänka golvet mot bottenplattan (iaf tillräckligt för att få ett trappstegs skillnad).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.