Så där det står uG ska det vara uT eller hur menar du?
 
E Emma Svensson6 skrev:
Så där det står uG ska det vara uT eller hur menar du?
mg= milligram och ut eller UT vet jag inte ens vad det skulle vara. Och felaktiga gränsvärden som bara är gjort för att skrämmas även om mätvärdena kanske skulle vara korrekta. Jag skulle inte lita på att enheten är korrekt kalibrerad heller...
 
  • Haha
  • Gilla
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
R
E Emma Svensson6 skrev:
Hej jag flyttat in i en lägenhet och det mullrar dygnet runt vi misstänker att det är något fel på elen och därför har vi testat med en emf mätare.
Varför och varför?

Att tro att muller tyder på "fel med elen" är en mycket konstig slutsats. Det blir ännu märkligare när du letar efter "fel på elen" med hjälp av en "EMF-mätare". Dessutom en EMF-mätare som helt uppenbart är till för att utnyttja folk som har någon form av strålnings- eller EL-fobi.

Mullret beror garanterat på något mekaniskt. En pump, fläkt, kompressor, eller liknande. Tyvärr kan det vara svårt att lokalisera då sådana ljud kan färdas långt i byggnader och inte går att riktningsbestämmas.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
S sjoelund skrev:
mg= milligram och ut eller UT vet jag inte ens vad det skulle vara. Och felaktiga gränsvärden som bara är gjort för att skrämmas även om mätvärdena kanske skulle vara korrekta. Jag skulle inte lita på att enheten är korrekt kalibrerad heller...
G är väl enheten Gauss efter Carl Friedrich Gauss, en tysk matematiker (bl a). Min mattelärare på gymnasiet hade Gauss som sin personliga idol.

Gauss står för magnetisk flödestäthet. Wikipedia säger följande:

Gauss, G eller Gs, efter Carl Friedrich Gauss, är en enhet inom cgs-systemet för det magnetiska B-fältets styrka, det vill säga magnetisk flödestäthet. Uttryckt i SI-enheter motsvarar en gauss 10^-4 tesla.

Jordens magnetfält har en styrka på ungefär en halv gauss. En äldre icke SI-enhet för magnetisk flödestäthet var gamma som var lika med 10^-5 gauss eller 10^-9 tesla eller 1 nanotesla.
 
Släpp funderingarna på diverse fält.

Dovt muller i en byggnad med flera lägenheter beror på ventilation, någon kompressor, pump eller liknande, i samma eller närliggande byggnad. Hissmaskineri. I något fall kan det vara vind som orsakar det.
Vindkraft kan också orsaka ett muller på avstånd.

Är det konstant dygnet runt oberoende av tidpunkt på dagen, väder och årstid lutar det mer mot ventilation eller pump, eller något annat som går konstant.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Var i landet(eller kanske utomlands?) ligger lägenheten?
Vad är det för lägenhet? Är det hyresrätt eller bostadsrätt eller egendomslägenhet?
När är fastigheten byggd? Är det en helt nybyggd hyreslägenhetsfastighet?

Det anges "Ventilation är helt ny, nyss utbytt".
Det tyder på att det tidigare redan fanns en ventilationsanläggning.

Vad säger grannar i andra lägenheter i fastigheten? Hör de också oljudet?

Om man i en lägenhet i ett flerfamiljshus, stänger av huvudbrytaren i sin elcentral, då stänger man inte av flerfamiljshusets ventilationanläggningen utan den fortsätter att gå som tidigare. Ventilationsanläggningen stängs av i flerfamiljshusets teknikrum, där normalt lägenhetsinnehavarna inte har tillträde.

Om ett tidigare ventilationssytemet har bytts ut, kan man tänka sig att ventilationen i det nya systemet har ökats jämfört tidigare gamla ventilationsanläggningen. Då kan det orsaka ljud.

Trådens rubrik "Problem med el?" är litet besynnerlig. Är det inte "muller" som är problemet, som anges som problem i 1:a inlägget?
 
Redigerat:
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
R
Något jag saknar i trådstarten är en mätning av bullret. Det är i.a.f. den mätning jag hade börjat med, låååångt innan jag hade mätt magnetfält :)

Finns det ens något att klaga på? Mekanisk ventilationsanläggning låter, det är ett faktum. Så finns det en sådan i huset kommer det garanterat finnas någon form av ljud från den. Men är det över gränsvärdet?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
G är väl enheten Gauss efter Carl Friedrich Gauss, en tysk matematiker (bl a). Min mattelärare på gymnasiet hade Gauss som sin personliga idol.

Gauss står för magnetisk flödestäthet. Wikipedia säger följande:

Gauss, G eller Gs, efter Carl Friedrich Gauss, är en enhet inom cgs-systemet för det magnetiska B-fältets styrka, det vill säga magnetisk flödestäthet. Uttryckt i SI-enheter motsvarar en gauss 10^-4 tesla.

Jordens magnetfält har en styrka på ungefär en halv gauss. En äldre icke SI-enhet för magnetisk flödestäthet var gamma som var lika med 10^-5 gauss eller 10^-9 tesla eller 1 nanotesla.
Precis. Men bilden av produkten sa "mg". Det verkar alltså inte vara en så seriös produkt
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
tommib
Rekommenderad läsning kring magnetfält

https://www.stralsakerhetsmyndighet...9b4a09b9cd4d7c/magnetfalt-och-halsorisker.pdf

Observera det rekommenderade gränsvärdet på 100 µT, dvs rätt långt ifrån 0,4 µT som den där apparaten påstår är farligt.

I grundfrågan håller jag med alla andra, om det låter så är det med allra största sannolikhet inte elen. Speciellt inte om det nu lät även med elen av.

Ventilation är det mest sannolika boven.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Nu läste jag detta igen från start och blir både förbryllad och beklämd
E Emma Svensson6 skrev:
Hej jag flyttat in i en lägenhet och det mullrar dygnet runt
Ok.
E Emma Svensson6 skrev:
vi misstänker att det är något fel på elen och därför har vi testat med en emf mätare.
Varför misstänker ni elen?

E Emma Svensson6 skrev:
Nej mullret försvann inte,
Varför misstänker ni fortfarande elen?


Det är för mig en gåta att människor, när de i praktiken testar en hypotes, inte sedan förmår att tolka resultatet som i detta fall. Det man läser här är av karaktären "Vi tror att stenar flyter. Vi har nu testat ett antal stenar och samtliga sjönk. Vi tror fortfarande att stenar flyter" (jaja, bortse från pimpsten och liknande).

Det mullrar. Detta kvarstår även när elen är av. Varför i hela fridens namn skulle elen orsaka mullret?
 
  • Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Foliehattsvarning på denna tråd.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
En man med skrämd ansiktsuttryck håller händerna mot huvudet där han bär en foliehatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oh, No
 
  • Gilla
  • Haha
JSten och 1 till
  • Laddar…
A
En annan källa till dovt muller är kylskåp, ens eget eller grannarnas. Däremot kommer det inte låta hela dygnet, de går ju bara intermittent. Är dock högst oklart vilka observationer som gjorts här.

Ang. mätningen av magnetfält så är den helt onödigt. Du kommer aldrig uppnå farliga nivåer i ett bostadshus, det är helt uteslutet. Det går bara inte.
Dessutom, för att kunna förstå vad du mäter och hur du ska tolka resultaten behöver du först ordentlig utbildning (typ högskola/universitet) i vad H-, B-, E-fält är och hur de påverkar materien. En tillverkares information räcker inte. Denna mätare verkar tyvärr vara inriktad mot personer som oroar sig för "elallergi". Pengar i sjön...
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.