Hej på er,

Som oerfaren och nybliven ägare till en liten båt/jolle på knappt 3m och 30kg så tänkte jag rådfråga er som kan huruvida man får nyttja sin 2-takt, 5hk utombordare i skogssjöar, tjärn, sjöar bla bla.

Jag pratade med varenda arbetsledare och sakkunnige på kommunen men ingen kan varken säga JA eller NEJ..

Just den sjö jag tänker på är Öran i Haninge kommun. Tacksam för svar👍🏼
 
4774
L Linus.H skrev:
Hej på er,

Som oerfaren och nybliven ägare till en liten båt/jolle på knappt 3m och 30kg så tänkte jag rådfråga er som kan huruvida man får nyttja sin 2-takt, 5hk utombordare i skogssjöar, tjärn, sjöar bla bla.

Jag pratade med varenda arbetsledare och sakkunnige på kommunen men ingen kan varken säga JA eller NEJ..

Just den sjö jag tänker på är Öran i Haninge kommun. Tacksam för svar👍🏼
Ring kommunen och fråga. Det borde vara det säkraste svaret du kan få. Men mig veterligen är inte , heter den inte Örjan?, Öran en vattentäkt så om kommunen äger den ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna det förutom vissa perioder som är av vikt för djuren, fiskar och det däremellan när de har parningsperiod fram till barnen lämnar boet.
 
  • Gilla
Linus.H
  • Laddar…
R
Nej det finns mängder med småsjöar med motorförbud, gäller dock inte Elmotor..
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Eftersom du frågar om ”alla” sjöar så nej.
Det finns sjöar där det säljs fiskekort och där det endast får användas elmotor eller ingen motor. Eller inget flytetyg.

Jag vet några ställen där de med funktionshinder kan använda elmotor men andra får inte använda någon motor.

Och så vidare.
 
  • Gilla
Linus.H
  • Laddar…
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
4774
Jag rättar mig själv 😉. Sjön heter öran.
 
  • Gilla
Linus.H
  • Laddar…
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
4774
L Linus.H skrev:
Hej på er,

Som oerfaren och nybliven ägare till en liten båt/jolle på knappt 3m och 30kg så tänkte jag rådfråga er som kan huruvida man får nyttja sin 2-takt, 5hk utombordare i skogssjöar, tjärn, sjöar bla bla.

Jag pratade med varenda arbetsledare och sakkunnige på kommunen men ingen kan varken säga JA eller NEJ..

Just den sjö jag tänker på är Öran i Haninge kommun. Tacksam för svar👍🏼
Ringde du kommunen? Vore intressant att höra vad de säger.
 

Bästa svaret

Det ger inte hela bilden men ett tips kring den specifika sjön och för sjöar i stockholms söderorter generellt är att får man fiska är vattnet troligtvis med och täcks av sportfiskekortet som oftast per vatten anger regler kring båt samt motor. Annars har du ett lapptäcke med lokala klubbar och ägare men hur det är här är lite oklart.

https://www.ifiske.se/fiskekort-sportfiskekortet-stockholm.htm?rules=1376

Gällande Öran så ser jag att bara en mimimal del är med i sportfiskekortet och min gissning är då att resterande är privat mark som respektive markägare kan ge lov för.

Då ge generella reglerna säger att "Fiske från båt utan motor och från flytring är tillåtet i samtliga sjöar, dragrodd får ske med max 3 spön per båt, om inget annat anges vid fiskevattnets beskrivning" och att de specifika reglerna för Öran inte nämner något ytterligare så ser jag det som säkert att använda båt med motor i alla fall på den minimala delen som är upplåtet genom sportfiskekortet. Notera dock att de även skriver "Då fisken i sjön inte är ätbar bör fisket bedrivas så att fiskarna kan återutsättas oskadda"

Ett aber i det hela är dock att för att få i en båt så måste man troligtvis utgå från en del som inte är upplåten till sportfiskekortet och då är det lite oklarare vad som gäller. Att ro borde ingen kunna protestera mot och min personliga gissning är att givet kvicksilverhalten i vattnet som genererade rekommendationen ovan kring att äta fisken så används inte vattnet i sjön som dricksvattentäckt (eller backup till sådan) som mestadels är det som genererar förbud kring användandet av motor

Karta över sjön Öran i Stockholm där vissa områden inte täcks av sportfiskekortet, markerade med röda diagonala linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.