Hej!
Finns det någon smart människa som har några idéer hur man kan få till en betongplatta under befintlig byggnad.
Idag är det en nivåskillnad på 60-70cm och hela logen vilar på bärande stolpar där grundstenarna finns. Grundstenarna är ju långt ifrån fyrkantiga så det är svårt att få någon L-stöd/lecasten dikt ann. Någon kanske har gjort liknande procedur och vill dela med sig om lite tips.

Idéer mottages tacksamt 🙏.
 
  • Loge med träbjälklag som vilar på bärande stolpar, nivåskillnad på ca 60-70 cm från mark till bjälklag, travade trästolpar och en lastpall inom logen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd byggnad på ojämna grundstenar, bärande på stora stenar. Gräns mellan trävägg och gräs med synlig nivåskillnad och vegetation runt stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Gjut sidorna först, fyll med grus och sen på med mer betong.

Men varför vill du gjuta? Känns som en ganska bra grund som det är.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Beroende på vad du vill ha så antingenI-element mellan plintarna eller traditionell form om du inte behöver isoleringen. Eller mura med exempelvis leca.
 
Jag vill gjuta
AXS AXS skrev:
Gjut sidorna först, fyll med grus och sen på med mer betong.

Men varför vill du gjuta? Känns som en ganska bra grund som det är.
Tack för tips 🙂.
Vill kunna ställa fordon. Är trägolv idag.
 
Det ser ut som man kanske vill bygga en form där eftersom marken/existerande plintar inte är så raka så prefab stöd kanske blir svåra att få till, men ev kan man såga till sådana ?

Kan man gjuta en oisolerad platta ?
Blir det några ncakdelar (förutom att den inte är isolerad då förstås och det blir svårt/dyrt att hålla det varmt)?

Är själv nyfiken då jag pga planering och ekonomi funderar på att bygga ett förråd på bara singel först, men kanske om ett par år kan vilja gjuta platta i efterhand...
 
  • Gilla
Lotzki80
  • Laddar…
Har du mycket sten över så kan du ju först mura en grundmur mellan plintarna och sedan gjuta plattan innanför. Jag såg någon göra så för några år sedan och det blir snyggt.
 
  • Gilla
Lotzki80 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.