Jag tänkte plantera en omgång perenner i stora krukor och/eller pallkrage. Har en uteplats vid min radhuslägenhet där det är stenplattor så därav denna lösning. Gällande den begränsade storleken väljer jag växter som inte kräver så värst mycket utrymme för rötterna. Har bland annat tittat ut prydnadsgräs som har lätt för att övervintra.

Men hur ska jag tänka kring att isolera krukorna och/eller pallkragarna för att klara vintern bra? Väljer (såklart) krukor som är frosttåliga. Ska jag göra något annat? Isolera med väv, markduk, något annat? Tänker som sagt både vad gäller pallkrage och krukor.
 
Var i landet/växtzon ?
 
Har svårt att tro att det gör så mycket skillnad att t.ex. svepa in en kruka i juteväv. Men det ser ju fint och vinterbonat ut :)

Om du bor där snön ligger kvar hela vintern så är det en jättebra isolering. Att skotta upp snö runt komposten är ett klassiskt trick att hålla den varm på vintern.

Jag isolerar inte de krukor med perenner som står ute. Om de inte klarar vintern så var det inte menat :)
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Jag kan bara instämma - isolering värmer inte om det inte finns en intern värmekälla. Det blir samma temperatur i kruka/pallkrage med eller utan juteväv.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Bor i Jönköping.

Okej. Så forumets råd är:

- Köra på i krukor och krage utan att göra något speciellt vad gäller isolering.
- Välja växter som brukar klara vintern bra.
- Leva med att några stryker med.
- Kanske lägga lite granris över jorden?
 
Det är främst vårvärmen/vårsolen som kan bli problem. Då är det dags täcka fötterna. Se till att byttor/behållare inte är för små.

Följande har jag i byttor sedan ett antal år tillbaka (men gäller Skåne): Vingad benved, flera klematisar (de som blommar på årsskotten), uppstammad mindre bok, flera buxbomsklot och bambu (växer ur byttan på 5/6 år). Har också haft en rugge parkslide 🤪 i bytta ... måste till förbränning när man tröttnat ... också viktigt att eventuell rot inte rymmer ...
 
Härligt att höra! Skåne är ju såklart mer gynnsamt men då är min plan inte helt hopplös i alla fall.
Tänkte satsa på växter som har goda förutsättningar att klara vintern (gradering A hos Plantagen t ex).
 
Dränering är viktigt. Det får inte bli för blött under vintern. Använd jord som är bra dränerad, gärna också ett rejält lager av tex leca, gamla krukskärvor eller liknande i botten och framför allt se till att vatten kan rinna ut ur krukan. Dvs ha inte krukor på fat för då blir det tätt under.

I övrigt brukar det gå utmärkt att ha perenner i kruka. Jönköping har ett milt klimat med relativ långsamma förändringar i temperatur, vilket är gynnsamt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Dränering är viktigt. Det får inte bli för blött under vintern. Använd jord som är bra dränerad, gärna också ett rejält lager av tex leca, gamla krukskärvor eller liknande i botten och framför allt se till att vatten kan rinna ut ur krukan. Dvs ha inte krukor på fat för då blir det tätt under.

I övrigt brukar det gå utmärkt att ha perenner i kruka. Jönköping har ett milt klimat med relativ långsamma förändringar i temperatur, vilket är gynnsamt.
Sounds good. Ja, Jönköping är inte så blodigt. Tänkte köra lite blandade, stora utekrukor (typ 40 cm) från Plantagen och någon pallkrage (två i höjdled så rötterna får rum).

Standard för perenner är väl Planteringsjord Kvalité t ex (https://www.plantagen.se/planteringsjord-kvalitet-40-l-529195.html). Ska man blanda den med något annat för att optimera dräneringen? Utöver t ex leca då. Tänkte mest om det är någon annan jord som gäller.

Ett par exempel jag sneglat på vad gäller krukor:
https://www.plantagen.se/kruka-felicia-o50-cm-svart-546214.html
https://www.plantagen.se/kruka-milla--o39-cm-svart-2345621.html
https://www.plantagen.se/kruka-crewe-o32-cm-gra-2273054.html
https://www.plantagen.se/kruka-sixten-o45-cm-tra-539807.html
 
Har gjort en ring av olika pallkragar runt min rönn och har perenner i. Randgräs funkia, kärleksört smultron silverarv nävor och nån marktäckare blåklocka. Inget som strukit med under fyra vintrar. Låter löven ligga kvar på hösten vilket kanske hjälper. Zon är jag osäker på då Falköping verkar vela hejvilt mellan zon 3-5.
Har även lite perenner i balkonglådor som jag ställer längs med husgrunden till vintern överlevt två vintrar
 
  • Gilla
Tariax
  • Laddar…
V Vildparti skrev:
Har gjort en ring av olika pallkragar runt min rönn och har perenner i. Randgräs funkia, kärleksört smultron silverarv nävor och nån marktäckare blåklocka. Inget som strukit med under fyra vintrar. Låter löven ligga kvar på hösten vilket kanske hjälper. Zon är jag osäker på då Falköping verkar vela hejvilt mellan zon 3-5.
Har även lite perenner i balkonglådor som jag ställer längs med husgrunden till vintern överlevt två vintrar
Kul! Låter lovande. Funkar det i Falköping kan vi säkert få det att lira här.
Har du kört 1 eller 2 pallkragar i höjd?
 
T Tariax skrev:
Sounds good. Ja, Jönköping är inte så blodigt. Tänkte köra lite blandade, stora utekrukor (typ 40 cm) från Plantagen och någon pallkrage (två i höjdled så rötterna får rum).

Standard för perenner är väl Planteringsjord Kvalité t ex ([länk]). Ska man blanda den med något annat för att optimera dräneringen? Utöver t ex leca då. Tänkte mest om det är någon annan jord som gäller.

Ett par exempel jag sneglat på vad gäller krukor:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Jag gör min egen jord så jag har inte så bra koll på påsjord men det blir säkert bra.
Jag har grus 2-4 mm utan nollfraktion i jorden i lite olika proportioner (små lecakulor går lika bra) men jag tror inte att du behöver göra ngt liknande om du använder påsjord av bra kvalitet. Se bara till att krukorna kan rinna av. Tex genom att sätta små klossar under. Jag har kruktassar.

I odlingslådor blir det bättre dränering (om du inte sätter tät plast på insidan) av sig själv så där är det sällan något problem. Jag har en del känsliga växter som jag gräver upp ur rabatterna på hösten och övervintrar i odlingslådor för att det är bättre dränerat i lådorna.
 
T Tariax skrev:
Kul! Låter lovande. Funkar det i Falköping kan vi säkert få det att lira här.
Har du kört 1 eller 2 pallkragar i höjd?
Två kragar högt
 
Jiji Jiji skrev:
Jag gör min egen jord så jag har inte så bra koll på påsjord men det blir säkert bra.
Jag har grus 2-4 mm utan nollfraktion i jorden i lite olika proportioner (små lecakulor går lika bra) men jag tror inte att du behöver göra ngt liknande om du använder påsjord av bra kvalitet. Se bara till att krukorna kan rinna av. Tex genom att sätta små klossar under. Jag har kruktassar.

I odlingslådor blir det bättre dränering (om du inte sätter tät plast på insidan) av sig själv så där är det sällan något problem. Jag har en del känsliga växter som jag gräver upp ur rabatterna på hösten och övervintrar i odlingslådor för att det är bättre dränerat i lådorna.
Gött! Jag tänkte köra (som jag gör på befintliga odlingskragar) eller markduk som håller jorden på plats. Vatten rinner ju dock igenom den.

Pallkragarna ska som sagt stå direkt på stenplattorna :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
V Vildparti skrev:
Två kragar högt
Gött! Det jag tänkte också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.