Vi har en hydropress ca 14 år gammal, en WellMate WM0060.
Pumpen är en Grundfos CPES3-120, ca 35 år gammal, funkar fint.
Hydropressen tål max 8,6 bar som jag förstår det, och pumpen står det 12 bar på.

Tillslag på pumpen sker vid ca 2,4 bar.
Frånslag sker vid ca 3,6 bar.
Trycket i hydropressen ligger på ca 1,9 bar.
Det kommer ut drygt 5 liter från det att pumpen slagit av till det att den slår på igen.
Det är bra tryck på vattnet hela tiden man spolar från det man börjar och också när pumpen slår till.

Som jag förstått det så är tillslaget bra inställt, och även trycket i hydropressen som är 90% av tillslagstrycket (det är vad jag lyckats googla mig fram till).

Tänker jag rätt om jag tror att det är frånslaget på pumpen som ska höjas? (vill nog ha kvar 2,2 som tillslag om inte ni rekommenderar annat).
Om ja, till maximalt vad?
Hur gör man detta? Har förstått det som att det ska finnas två "skruvar", en där man höjer tillslaget och en som styr differensen mellan till- och frånslag.

Bifogar bild på tryckvakten och hur den ser ut inuti. Ser bara en skruv
Hur gör man?
 
  • Närbild på öppen tryckvakt till hydropress, med synliga kablar och en justeringsskruv inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en tryckvakt av märket Danfoss typ PS 7 B med specifikationer och vred för inställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
Det besvarar en del av min fråga, eller så är det jag som inte fullt ut förstår hur jag ska omsätta informationen till verklighet.
Nån som har möjlighet och lust att mer i detalj förklara utifrån mina frågeställningar?
Mvh nybörjare på hus
 
H HelEli skrev:
Tack!
Det besvarar en del av min fråga, eller så är det jag som inte fullt ut förstår hur jag ska omsätta informationen till verklighet.
Nån som har möjlighet och lust att mer i detalj förklara utifrån mina frågeställningar?
Mvh nybörjare på hus
Man får helt enkelt prova skruva i mindre steg i tryckvakten och kika på manometern om det arbetar i önskad riktning. Stäng av elströmmen helt med skyddsbrytaren innan om du är obekväm med strömsatt utrustning och inte van med el i närheten där du skruvar när du skruvar i tryckvakten.

Är avsikten att får mer vatten per pumpkörning så vill du öka på hysteresen - alltså området mellan avslag tills det slår på igen, och om avslagstrycket höjs så får du följa efter med mer tryck på luften i hydropressen så att dess tryck är typ ca 90% av avslagstrycket...

när du spolar vatten och det plötligt tar tvärstopp för att sedan börja spola igen så vet du att det är för hög tryck i blåsan.

Observera att hydropressen kan nå rumstemperatur när den inte används och lufttrycket ökar och då kan man få fenomenet beskriver ovan medans när du trimmar in den och hydropressen matas på med iskall vatten så kan det fungera utmärkt.

Är det en ejektorpump som suger djupt ned så kanske läget med trycklös vatten inte är önskvärt ens för kort stund och pumpningen har svårt att komma igång innan det blir mottryck igen, så kanske det behövs lite mer gap mellan hydropressens lufttryck och tryckvaktens påslagstryck.

Har du inte en övertrycksskyddsventil redan installerat så bör du lämpligtvis göra det och ställa till typ 7 Bar - ifall pumpen inte skulle stängas av för att tryckbrytaren inte fungerar (skit i membrankammaren eller dess ingångsrör till tryckvankten som gör att det inte slår av sig - fins flera trådar på BH som har råkat på sådant, så det är alltså inte en obetydlig risk) - och glöm inte att övertrycksventilen behöver motioneras ibland...
 
  • Gilla
HelEli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.