Var och hur hittar man vilket regelverk och specifikt vilka stycken i det regelverket som gäller?
- för placering av ny elcentral med snabbsäkringar och jordfelsbrytare i bostad i flerfamiljshus? Huset är ett äldre hus av trä vilket också ska tas i beaktande. Så i citatet ur regelverket bör också vilka specifikationer för detta som ska iakttas samt typ av kapsling och/el tillbehör vid installering på gammal trävägg.
- för hur och vilka kablar som ansluts i snabbsäkringar?
- för när det är ok att lägga en kabel med flera förbrukare till en säkring och när sagda kabel går över gränsen till att dela upp förbrukarna på två kablar och ansluta till två olika snabbsäkringar? Installatören har idag förlagt köksfläkt (klassisk gammal bacho), vattenkokare, kaffebryggare, en rad bänkbelysningar, mikro, liten diskmaskin samt extra uttag så man kan använda bakmaskin, visp, brödrost o dyl. Snabbsäkringen har löst ut vid flera tillfällen.

Kan man googla upp detta regelverk? Jag har försökt men inte fått fram något.
Eller finns det i någon bok man kan köpa eller låna på biblioteket...?
Om jag behöver fler svar om vad som är det korrekta utförande i enlighet till gällande regelverk.

Tacksam för konkret svar med fullständiga citat inkl specifierad källa då det ska upp i rätten och är detta är några av kärnfrågorna i tvisterna mot de inblandade
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
S Solvide skrev:
Var och hur hittar man vilket regelverk och specifikt vilka stycken i det regelverket som gäller?
- för placering av ny elcentral med snabbsäkringar och jordfelsbrytare i bostad i flerfamiljshus? Huset är ett äldre hus av trä vilket också ska tas i beaktande. Så i citatet ur regelverket bör också vilka specifikationer för detta som ska iakttas samt typ av kapsling och/el tillbehör vid installering på gammal trävägg.
- för hur och vilka kablar som ansluts i snabbsäkringar?
- för när det är ok att lägga en kabel med flera förbrukare till en säkring och när sagda kabel går över gränsen till att dela upp förbrukarna på två kablar och ansluta till två olika snabbsäkringar? Installatören har idag förlagt köksfläkt (klassisk gammal bacho), vattenkokare, kaffebryggare, en rad bänkbelysningar, mikro, liten diskmaskin samt extra uttag så man kan använda bakmaskin, visp, brödrost o dyl. Snabbsäkringen har löst ut vid flera tillfällen.

Kan man googla upp detta regelverk? Jag har försökt men inte fått fram något.
Eller finns det i någon bok man kan köpa eller låna på biblioteket...?
Om jag behöver fler svar om vad som är det korrekta utförande i enlighet till gällande regelverk.

Tacksam för konkret svar med fullständiga citat inkl specifierad källa då det ska upp i rätten och är detta är några av kärnfrågorna i tvisterna mot de inblandade
Och sedan beror det på vad man har beställt, det finns inget som säger att så här måste det vara. Så beställer man en central med en säkring till ett helt hus så ska det vara vad man får. Även om jag som installatör skulle skrika högt.
Ofta brukar man hänvisa till att "Svensk standard" ska följas, då får man en anläggning som är bra men kanske saknar en del finesser. Standarden är rätt dyr och den bör en seriös elinstallatör kunna låna ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
SEK Handbok 444 - Elinstallationsreglerna - SS 436 40 00

[länk]
Tack för snabbt svar
Det var ingen billig bok det inte 😅
Vet du om det tillkommit mycket nytt i regelverket sedan februari 2023? Är det kanske så att jag söker en lite äldre upplaga för att finna reglerna som var gällande då när installationen gjordes?
 
Att låta de prylarna dela på en säkring är utanför vad som rekommenderas, eller uttrycks i standarden. Men inget direkt fel. Det beror på förutsättningar och vad som har beställts.

Så vad är det som skall avhandlas i rätten?

Är det om elektrikern har gjort en felaktig installation. Då tror jag att elektrikern klarar sig.
Är det att en elfirma inte har levererat vad ni anser er ha beställt, så kanske det finns ett case, beror på vad som avtalats.
Är det en hyrestvist där en hyresvärd låtit utföra en undermålig elrenovering i en hyreslägenhet, så bli det nog också väldigt osäkert vad utfallet kan bli.
 
S Solvide skrev:
Var och hur hittar man vilket regelverk och specifikt vilka stycken i det regelverket som gäller?
- för placering av ny elcentral med snabbsäkringar och jordfelsbrytare i bostad i flerfamiljshus? Huset är ett äldre hus av trä vilket också ska tas i beaktande. Så i citatet ur regelverket bör också vilka specifikationer för detta som ska iakttas samt typ av kapsling och/el tillbehör vid installering på gammal trävägg.
Det står i SS 437 01 02.
Där står typ bara "lämplig" placering, åtkomlig med lagom fritt avstånd framför (minst 0.7 meter).
Höjden beror på vad som är lämpligt för brukaren.
Kan du säga mer specifikt vad du undrar över?
S Solvide skrev:
- för hur och vilka kablar som ansluts i snabbsäkringar?
Det finns inga sådana regler, utan det är tillverkaren som styr.
Normalt är det installationskabel som FK, EKK eller en fasskena.
Men jag tror inte jag förstår frågan.
S Solvide skrev:
- för när det är ok att lägga en kabel med flera förbrukare till en säkring och när sagda kabel går över gränsen till att dela upp förbrukarna på två kablar och ansluta till två olika snabbsäkringar?
Menar du (grupp)ledning eller enskild förbrukare på gruppen?

Det finns idag inget förbud mot flera ledningar på samma dvärg. Hage QC har t.o.m stöd för det. Förr fanns det ett förbud. Men man gör inte så. Det är nåt fel om man skulle behöva använda samma säkring till flera utgående gruppledningar.

Om du menar förbrukare så ska man ju dimensionera varje grupp och dess säkring till de förbrukare som man förväntas använda på gruppen. Normala grupper är 10 A / 1.5 mm² vilket medger upp till 2.3 kW. Behöver man mer så kan man antingen installera en grövre gruppledning med högre säkring eller dela upp på flera gruppledningar, vad som är lämpligt och möjligt.

Det finns lite grova tumregler i SS 437 01 02, kapitel 7.2.1.8.1 och 11.4.

7.2.1.8.1 Eluttag för flyttbara elapparater i bostadskök, pentry och liknande" kursiv text om eluttag i elstandardSS 437 01 02
Text ur standardiseringsdokument som beskriver regler för placering av eluttag vid arbetsbänkar längre än 400 mm samt integrerade ljusarmaturers undantag från dimensionering.

Utdrag ur standard SS 437 01 02 kapitel 11.4, som beskriver krav på gruppledning för belysningsinstallation och eluttag, speciellt krav för bostadslägenheter och förrådsutrymmen.
S Solvide skrev:
Installatören har idag förlagt köksfläkt (klassisk gammal bacho), vattenkokare, kaffebryggare, en rad bänkbelysningar, mikro, liten diskmaskin samt extra uttag så man kan använda bakmaskin, visp, brödrost o dyl. Snabbsäkringen har löst ut vid flera tillfällen.
Det ser jag som direkt fel. Det är ingenting du ska behöva diskutera eller övertyga din elektriker om, utan ring då chefen och begär att de gör om och gör rätt.
S Solvide skrev:
Kan man googla upp detta regelverk? Jag har försökt men inte fått fram något.
Eller finns det i någon bok man kan köpa eller låna på biblioteket...?
Om jag behöver fler svar om vad som är det korrekta utförande i enlighet till gällande regelverk.
De kostar pengar tyvärr.
Det finns bra böcker som einstallation yrkesmannaskap men de väger kanske inte så tungt i en rättegång.
S Solvide skrev:
Tacksam för konkret svar med fullständiga citat inkl specifierad källa då det ska upp i rätten och är detta är några av kärnfrågorna i tvisterna mot de inblandade
Detta forum är inget ställe där du kan begära utdrag ur standarder. Dessa har jag förvärvat med egna surt förvärvade medel. Men berätta gärna mer, via PM om du vill.
 
  • Gilla
  • Älska
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att låta de prylarna dela på en säkring är utanför vad som rekommenderas, eller uttrycks i standarden. Men inget direkt fel. Det beror på förutsättningar och vad som har beställts.

Så vad är det som skall avhandlas i rätten?

Är det om elektrikern har gjort en felaktig installation. Då tror jag att elektrikern klarar sig.
Är det att en elfirma inte har levererat vad ni anser er ha beställt, så kanske det finns ett case, beror på vad som avtalats.
Är det en hyrestvist där en hyresvärd låtit utföra en undermålig elrenovering i en hyreslägenhet, så bli det nog också väldigt osäkert vad utfallet kan bli.
Ja, att det är utanför vad som rekommenderas. Men det räcker ju inte att säga bara så i rätten. Så jag behöver ju alltså specifikt de texter som jag efterfrågade inkl källorna.

Tvisten innefattar allt du kan tänka dig och mycket mycket mer. Ber om ursäkt för min sparsmakade info här. Men man ska ju inte ropa hej innan man kommit över ån, inte avslöja på förhand vilka kort man har. Och info på nätet ses av många och sprids fort.

Jag kan väl iaf säga att advokat har sett båda ärendena möjliga och vill driva dem båda samt att här har hänt saker som sent omsider satt igång två utredningar.

Kabelns överbelastning är en bisak. Det stora med den försiggår i andra änden pga den och hur det är monterats där som kan ge ytterligare följder. Fackmannamässigt och proffessionellt är inga ord som passar in här öht. Elsäkert trodde jag länge att de gjort iaf. Men nej, inte ens det har det tyvärr visat sig.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det handlar om denna tråd [länk] så är det något som är fel, ja, men ett fel där man vill höra båda sidor.
Det finns ett ordspråk som säger att man ska vara försiktig med vad man önskar sig, för man kan få det. 😂
Och jo, jag önskade mig en elrenovering.... 🙄
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det står i SS 437 01 02.
Där står typ bara "lämplig" placering, åtkomlig med lagom fritt avstånd framför (minst 0.7 meter).
Höjden beror på vad som är lämpligt för brukaren.
Kan du säga mer specifikt vad du undrar över?

Det finns inga sådana regler, utan det är tillverkaren som styr.
Normalt är det installationskabel som FK, EKK eller en fasskena.
Men jag tror inte jag förstår frågan.

Menar du (grupp)ledning eller enskild förbrukare på gruppen?

Det finns idag inget förbud mot flera ledningar på samma dvärg. Hage QC har t.o.m stöd för det. Förr fanns det ett förbud. Men man gör inte så. Det är nåt fel om man skulle behöva använda samma säkring till flera utgående gruppledningar.

Om du menar förbrukare så ska man ju dimensionera varje grupp och dess säkring till de förbrukare som man förväntas använda på gruppen. Normala grupper är 10 A / 1.5 mm² vilket medger upp till 2.3 kW. Behöver man mer så kan man antingen installera en grövre gruppledning med högre säkring eller dela upp på flera gruppledningar, vad som är lämpligt och möjligt.

Det finns lite grova tumregler i SS 437 01 02, kapitel 7.2.1.8.1 och 11.4.

[bild]
[bild]

[bild]

Det ser jag som direkt fel. Det är ingenting du ska behöva diskutera eller övertyga din elektriker om, utan ring då chefen och begär att de gör om och gör rätt.

De kostar pengar tyvärr.
Det finns bra böcker som einstallation yrkesmannaskap men de väger kanske inte så tungt i en rättegång.

Detta forum är inget ställe där du kan begära utdrag ur standarder. Dessa har jag förvärvat med egna surt förvärvade medel. Men berätta gärna mer, via PM om du vill.
Här på forumet svarar jag kort att firman "svarat" med att tiga och skicka ockerfaktura samt kategoriskt vägrat redovisa eller ens visa upp egenkontroll/funktionskontroll ...och nu har vi upptäckt varför. Deras katastrof till installation is a gift that keeps on giving.
Inte ens de skitsaker som "besiktningen" tog upp åtgärdade firman. 😖
PMar dig.
 
A
I hb 446 skriver man:
(Den boken handlar om elsäkerhet vid arbete men resonemanget bör vara det samma)
 
  • Citat från hb 446 om elsäkerhetsregler samt arbetsmiljöfaktorer vid elinstallationer och elanläggningar i Sverige.
Redigerat:
A avh67f skrev:
I hb 446 skriver man:
(Den boken handlar om elsäkerhet vid arbete men resonemanget bör vara det samma)
Tack för svaret men det är tyvärr för allmänt skrivet.
Det behövs de specifika reglerna för just de fel jag tog upp för att kunna argumentera i rätten att de faktiskt är fel att göra på det viset.
 
Letar du efter detaljerade tillvägagångssätt så får du leta, för reglerna är inte så skrivna utan öppnar dörren för alternativa tillvägagångssätt.
Det enklaste för dom allra flesta är att skriva in att installationen ska följa Svensk standard, i standarden finns lite mer detaljerade "råd".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan man som konsument hänvisa till el-ama när man kräver en installation enligt svensk standard? Många detaljer saknas i standarden.
 
Ja visst kan man det, men då troligen inte rent generellt utan man får TROLIGEN hänvisa till berörd "punkt". Det gör man ju på alla lite större jobb.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.