C cpalm skrev:
Slingan är i praktiken en antenn, så en galvanisk avskiljning måste släppa igenom "radiosignalen".
Behöver inte släppa igenom någon radiosignal alls eftersom man givetvis sätter signalgeneratorn och slingan tillsammans efter galvanisk åtskillnad.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Tror Oasa R1 är ett fullkomligt uselt köp, crowdfundat alltså mest sälj.
Tyckte mest den var intressant för de tekniska koncept de integrerat. Om den är bra att äga är en helt annan sak..

Och AI i en liten gräsklippare med begränsad effektbudget .. *host*host* ;)
 
D
spikplanka spikplanka skrev:
Tyckte mest den var intressant för de tekniska koncept de integrerat. Om den är bra att äga är en helt annan sak..

Och AI i en liten gräsklippare med begränsad effektbudget .. *host*host* ;)
Tänker även hur bra den funkar i praktiken. En massa fint säljmaterial är en sak, få det att funka på riktigt en annan. Tror det blir totalt flopp. Men hoppas jag har fel!
 
C
spikplanka spikplanka skrev:
Behöver inte släppa igenom någon radiosignal alls eftersom man givetvis sätter signalgeneratorn och slingan tillsammans efter galvanisk åtskillnad.
OK, du menar att man särskiljer drivningen av slingan från laddaren. Jo, det skulle nog vara görbart (med dubbla kort) men problemet är ju att det delvis just är slingkortet och dess nätdel du vill skydda. Det är förvisso någon sorts kommunikation mellan roboten och slingkortet, men det borde gå att bena ut.
 
R
spikplanka spikplanka skrev:
* Horisontellt rullklippningsblad medför mindre slitage på gräs och mindre underhåll.
Mindre underhåll skulle jag ta med en stor nypa salt. Kanske mer sällan, men när det väl är dags att slipa eller byta den där så tror jag att det är ett både dyrt och mer komplicerat jobb än de sammanlagda resurser man skulle lagt på att byta ut de rakbladsknivar som de flesta konkurrenter använder.

Jag skulle hålla mig från de klippare som inte har rakblad.
 
R
spikplanka spikplanka skrev:
Tänkte ett par tusen på en begagnad. Har funderat på att modifiera befintlig robotklippare som kanske är "omodern" med dåligt batteri. Sätter man in en ny kontroller och batteri så får man ju något häftigt.
Tror inte att begagnade kvalitetsklippare är så billiga bara för att batteriet måste bytas. Batteribyte är en del av underhållet och inget som borde göra att klipparen i sig slumpas bort.

Om den däremot har många körtimmar så går det nog att få en billigt. Då får man dock vara beredd på att det är mer än batteriet som är slitet och att det kan komma dyra byten av delar i närtid.
 
F
C cpalm skrev:
Intressant, det hade jag faktiskt inte noterat.
Gissar att problemet är att laddstationen är "flytande", och detta transientskydd därmed bara kan ta upp relativa potentialskillnader mellan terminalerna. Uppstår det däremot en alltför stor potentialskillnad mellan sekundär- och primärsidan i trafon så bryter den igenom isolationen i denna.

När jag själv fick blixtnedslag var det mycket riktigt trafon som tog smällen, medan däremot laddstation och robot klarade sig fint. Och jag har förstått att det är ett vanligt scenario.
Når vi hade ett blixtnedslag 50m från vårt hus, på den nivån att det blåste ner mig från altanen så gick transformatorn sönder, som jag tolkade det genom elnätet. Fick den bytt och efter det så fick jag inte ”grön prick” så jag trodde slingan var av. Resistansmätte den och det var inga problem, lånde en megger och meggade slingan på 1000V men den höll isolationen. Visade sig vara nån förstärkardel på ett kort som troligtvis fått en kyss via slingan.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
Mindre underhåll skulle jag ta med en stor nypa salt. Kanske mer sällan, men när det väl är dags att slipa eller byta den där så tror jag att det är ett både dyrt och mer komplicerat jobb än de sammanlagda resurser man skulle lagt på att byta ut de rakbladsknivar som de flesta konkurrenter använder.

Jag skulle hålla mig från de klippare som inte har rakblad.
Det råder inte heller nån som hels tvekan om att en flerskärig cylinderklippare har många gånger högre energiförbrukning än en tallrik med 3 rakblad.
 
F fsn skrev:
s RTK är ett bra och lite prisvärdare alternativ till HQ?
R RoAd skrev:
Mindre underhåll skulle jag ta med en stor nypa salt. Kanske mer sällan, men när det väl är dags att slipa eller byta den där så tror jag att det är ett både dyrt och mer komplicerat jobb än de sammanlagda resurser man skulle lagt på att byta ut de rakbladsknivar som de flesta konkurrenter använder.

Jag skulle hålla mig från de klippare som inte har rakblad.
Cylinderns har ju många fördelar men i en robot... Känns lite för tidigt och ogenomtänkt.
Den lär ha rätt klent gods för att hålla nere vikten. Vad händer när den blir lite böjd och inte kan slipas automatiskt? Vad händer med större jack från tex en påkörd sten?
Att byta eller slipa mer än maskinens egen backlaping lär som du skrev inte bli så billigt i längden.

Vad händer när en gren eller kotte fastnar? Stannar hela maskinen. Det behövs ju inte mycket för att få en cylinder att nypa, på en robot lär det vara ännu känsligare.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Aldrig hört talas om Kress innan idag 🤔
var ett tyskt kvaltitets märke är nu china ägt dom gick samma väg som aeg
 
M maria01 skrev:
var ett tyskt kvaltitets märke är nu china ägt dom gick samma väg som aeg
Låter som många märken idag tyvärr.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
En slinglös klippare skulle aldrig fungera på min tomt. Precisionen på klippningen måste vara på centimetern närpå vissa ställen. För lite och jag får gå och klippa terrasskanten manuellt, för mycket och klipparen tippar över...
...här hade jag velat ha en "trappfunktion" så som finns i robotdammsugare.

Sättningar i ytterkanterna på tomten gör att gräsmattegränserna rör på sig i praktiken. En slinga följer med i dessa.

Jag hade dock gärna haft den slingfria funktionen där gräsmattan ansluter mot asfalt och stenläggning.
 
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter som många märken idag tyvärr.
Hittat info att Kress är en premium-Worx. Andra delar och mjukvara men samma ägare.
 
F
S sinuslinus skrev:
Hittat info att Kress är en premium-Worx. Andra delar och mjukvara men samma ägare.
Är det andra delar och annan mjukvara så är det helt olika utvecklingsorganisationer och ägarskapet är då bara en ägare och säger inget om kvaliten relaterat till Worx.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.