Hejhej hallå

Jag är i färd med att äntligen bygga en altan till lägenheten. Styrelsen ser inget problem med det och bygglov är sökt. Nu är jag i färd med den praktiska planeringen, dvs vem ska göra vad och hur ska det göra.

Det behöver sågas en större öppning i fasad för att kunna komma ut på altanen. Idag är det ett fönsterparti där, och tanken är att det ena fönstret ska ge plats åt en altandörr, likt våningarna över som har balkong (bild).

Så till frågan. Jag är inte nöjd med vad som finns på marknaden gällande fönster. De fönster vi har är träfönster i original, nyrenoverade och med energiglas och vill gärna behålla samma estetik och logik. Kan man då inte relativt enkelt bygga på fönstren så de blir 70-80 cm längre? Det är ju inget nytt glas som ska in, dock isolering, men ändå. Jag är halvt okunnig, men det känns inte som en omöjlighet. Någon som har koll på detta?
 
  • En öppen altandörr med utsikt över en liten balkong med trätrall och grönska i bakgrunden. Inomhus syns en element och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterparti i lägenhet med två fönster och persienner, ett av fönstren är öppet. På fönsterbrädan står flera krukväxter och under fönstret syns ett element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Relativt enkelt= nej.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Relativt enkelt= nej.
Kanske dumt formulerat, men enklare än att bygga ett helt nytt fönster..?
 
C Colafjert skrev:
Kanske dumt formulerat, men enklare än att bygga ett helt nytt fönster..?
Betydligt svårare. Kontakta ett snickeri som är kunniga och har rätt maskiner.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
C Colafjert skrev:
Kanske dumt formulerat, men enklare än att bygga ett helt nytt fönster..?
Det svåra blir att få det stabilt. I en dörr har du två brädor som går uppifrån och ner. Det ger God stabilitet. Ditt förslag riskerar att förvandla nederdelen till en kattlucka.
Själv skulle jag nog hellre gjort en helt ny dörr och använt ditt isolerglas. Minde jobb. Bättre resultat.
 
I Intet skrev:
Det svåra blir att få det stabilt. I en dörr har du två brädor som går uppifrån och ner. Det ger God stabilitet. Ditt förslag riskerar att förvandla nederdelen till en kattlucka.
Själv skulle jag nog hellre gjort en helt ny dörr och använt ditt isolerglas. Minde jobb. Bättre resultat.
Det kanske är bättre, ja. Det är inte så att man bara kan byta ut brädorna som går uppifrån och ner för att förlänga neråt?
 
C Colafjert skrev:
Det kanske är bättre, ja. Det är inte så att man bara kan byta ut brädorna som går uppifrån och ner för att förlänga neråt?
Kan och kan, kan man ju, men de är en del av den ihoplimmade stommen så tar du bort dom faller hela dörren.
Möjligen skulle det gå att skarva på en nederdel genom att hugga bort halvan du skall fästa den i.
Sedan skall nya spanjoletter monteras.
Jag tror att det blir betydligt enklare att köpa en begagnad eller i värsta fall, ny dörr ifall du inte har elhyvel och limknektar. I grunden är en dörr endast en fyrkantig ram med en skiva på var sida.
Men i praktiken är det mer komplicerat. Framförallt måste den vara plan och ha 90 gr. hörn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.