Har precis köpt ett hus och påbörjat en del renovering. Huset är från 59 och murat med lättbetong och tegel som fasad på kortsidorna.

Drog bort tapeten i vardagsrummet och såg en spricka i hörnet. Det är långsidan på huset som släppt i överkant då sprickan är som stört i toppen och avtar längre ned. Som mest är det ca 5 m.m.

Har ingen aning om hur länge den varit där och om det är något att oroa sig för. Är det bara att spackla och sen hålla koll på att den inte kommer tillbaka? Eller är det bättre att redan nu bygga in någon form av förstärkning?


Huset står rätt stadigt på Berg så tror inte det kan vara några större sättningar i marken. Men jag är å andra sidan ingen expert.
 
  • Spricka i vägghörn med måttband som visar sprickans bredd i en renovering av ett hus från 1959, byggt med lättbetong och tegelfasader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En spricka i hörnet av en vägg där tapeten är bortdragen, bredvid en trädörr med glasrutor i ett renoveringsprojekt från ett 1959-hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i hörnet på ett hus från 1959 med tegelvägg på kortsidan och fasad av lättbetong, belägen under takrännan vid en stupränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Har samma problem med mitt hus (hus från 1961). Den första sprickan jag upptäckte knackade jag upp ett mindre v-format på och sedan spacklade igen. Där kom sprickan tillbaka efter några månader. De andra sprickorna jag upptäckte i huset knackade jag upp ganska ordentliga v-format på och laga med 'väggspackel Finja laga väg'. Spacklade sedan över de sista miliminterna och de har hållit sig bra, inga nya sprickor.

Kan je detta men ringde våran besiktningsman och frågade om dessa sprickor, om det var någon fara med dessa. Fick till svar att det är sättningar och mycket vanligt, ej någon risk för den bärande konstruktionen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Gustaf Efternamn Gustaf Efternamn skrev:
Hej

Har samma problem med mitt hus (hus från 1961). Den första sprickan jag upptäckte knackade jag upp ett mindre v-format på och sedan spacklade igen. Där kom sprickan tillbaka efter några månader. De andra sprickorna jag upptäckte i huset knackade jag upp ganska ordentliga v-format på och laga med 'väggspackel Finja laga väg'. Spacklade sedan över de sista miliminterna och de har hållit sig bra, inga nya sprickor.

Kan je detta men ringde våran besiktningsman och frågade om dessa sprickor, om det var någon fara med dessa. Fick till svar att det är sättningar och mycket vanligt, ej någon risk för den bärande konstruktionen.
Jag tänker också att det nog inte är någon fara. Spacklat och målar och kan då se om det blir fler sprickor.
 
D divander skrev:
Jag tänker också att det nog inte är någon fara. Spacklat och målar och kan då se om det blir fler sprickor.
Det är sådant man får räkna med när man murar hus. All betong och murbruk spricker med 100% säkerhet. Det enda som skiljer är hur mycket det spricker. Den här sprickan uppkom säkerligen inom de första åren efter att huset byggdes. Marken sätter sig alltid lite, samt att murbruket spricker lite när det brinner/härdar. Du behöver med 99% sannolikhet inte oroa dig för att det ska bli värre.
Prova att spackla ihop det, och måla. Men risken är stor att det lossnar, då det är svårt att få in spacklet djupt nog. Fungerar det inte så kan du prova med någon silikonliknande mjukfog istället.
 
namnbyte
Nej absolut inte siliconbaserad fog, det ska vara målarfog/latexfog annars kommer du aldrig kunna måla över den.
 
A AG A skrev:
Det är sådant man får räkna med när man murar hus. All betong och murbruk spricker med 100% säkerhet. Det enda som skiljer är hur mycket det spricker. Den här sprickan uppkom säkerligen inom de första åren efter att huset byggdes. Marken sätter sig alltid lite, samt att murbruket spricker lite när det brinner/härdar. Du behöver med 99% sannolikhet inte oroa dig för att det ska bli värre.
Prova att spackla ihop det, och måla. Men risken är stor att det lossnar, då det är svårt att få in spacklet djupt nog. Fungerar det inte så kan du prova med någon silikonliknande mjukfog istället.
Bra. Då känner jag mig lite lugnare. Ja sprickor blir det ju nästan alltid men ville bara kolla med lite fler ögon för att vara säker på att jag inte missat något. Snackar med vanligt väggspackel. Funkar inte det och det lossnar eller spricker får jag justera det senare.

Har även en annan spricka längs golvet där det under är en garageport. Den ser ut att vara lite dåligt förstärkt så där kanske jag lägger in en förstärkningsbalk i taket på garaget.
 
  • Sprucken vägg nära golvlist med papper och isolering som lossnat, uttag synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det varken sa eller menade jag heller. Jag sa silikonliknande för att bättre förklara konsistens och liknande. Det jag syftade på var alltså någon form av latex-/målarfog.
namnbyte namnbyte skrev:
Nej absolut inte siliconbaserad fog, det ska vara målarfog/latexfog annars kommer du aldrig kunna måla över den.
 
D divander skrev:
Bra. Då känner jag mig lite lugnare. Ja sprickor blir det ju nästan alltid men ville bara kolla med lite fler ögon för att vara säker på att jag inte missat något. Snackar med vanligt väggspackel. Funkar inte det och det lossnar eller spricker får jag justera det senare.

Har även en annan spricka längs golvet där det under är en garageport. Den ser ut att vara lite dåligt förstärkt så där kanske jag lägger in en förstärkningsbalk i taket på garaget.
Nej, väggspackel kommer sannolikt inte fungera så bra. Använd istället någom form av mjukt Mur-, och putsbruk. C-bruk exempelvis. Men sedan finns det även betongspackel och putspackel. Där får du nog höra dig för i butiken vilken produkt som är att föredra. Om du inte väljer C-bruk alltså.
 
Husfix??
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Husfix??
Jag har aldrig använt Husfix själv. Men enligt vad den är tänkt som, så tror jag att det är perfekt för detta ändamål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.