Min första fråga som nybliven husägare.


Saknar i dagsläget fläktar i badrum och tvättstuga. Det är 1,5-plans villa där båda badrummet ligger på nedre våning och toaletten på övre plan ovanför badrummet. Ventilationskanaler finns med självdrag. Vill installera PAX eller motsvarande i alla dessa tre utrymmen. Vad jag förstår och har kunnat sett hittills är ventilationskanalerna från badrum och toalett ihopkopplade på ovanvåningen och går ut genom taket. Ingen av ovannämnda kanaler går igenom kallvind utan direkt genom bjälklag och ut genom taket.

Frågor:
1. Hur hanterar jag den ihopkopplade ventilationen vid installation av fläkt? Ser risken med att trycka fukt från badrummet på nedre plan till toaletten på ovanvåningen.
a)Kanalfläkt ovanför ihopkopplingen, b) fläkt i båda utrymmena med backventil/kallrasskydd? c) Annat?

2. Hur fungerar kallrasskydd och hur ska man tänka? Förstår att det är för att inte kall luft ska ta fel väg.

3. Hur ska man tänka med isolering av ventilationskanalerna om jag nu installerar fläkt och "trycker" mer fuktig luft än tidigare med risk för kondensutfällning i bjälklaget?
 
Ihopkopplade frånluft rör så måste du suga ut luften från taket sett
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Ihopkopplade frånluft rör så måste du suga ut luften från taket sett
Tack för svar! Då blir det alltså en kanalfläkt med eventuell hygrostat?
 
H Höggas skrev:
Tack för svar! Då blir det alltså en kanalfläkt med eventuell hygrostat?
Du måste ha ett grundflöde men kan givetvis öka detta vid dusch
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Precis så jag tänkte. 👍
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.