Hej,

Tänkte bygga ett kallförråd. Jag undrar om det fungerar att ha ett utstick på 50 cm från yttre plintraden?
 
  • Ritning av kallförråd med utstick på 50 cm från yttre plintraden, totalt 3545 mm brett, 2500 mm högt på ena sidan, och 1800 mm högt på andra sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Hej,

Tänkte bygga ett kallförråd. Jag undrar om det fungerar att ha ett utstick på 50 cm från yttre plintraden?
Vilken dimension är bjälklaget på och hur mycket svaj/nednöjning kan du acceptera ?
Jag har upp till 400mm utstick från yttre bärlina på en altan, och sen 2,5m spännvidd till bakre fäste (i huset), vilket funkar alldeles utmärkt med dimensionen 45x170.
 
Tack, jag har inte bestämt dimensionerna riktigt ännu. Enligt träguidens diemensioneringsprogram kan jag ha 50 cm utskick med 145-reglar men det är för en altan. Nu ska jag ställa en vägg därute också, taket vilar på väggen.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag kan acceptera en hel del nedböjning och svaj eftersom det är ett kallgörråd i relativt skyddat läge.
 
Jag skulle gärna ha 60-70 cm utstick. Jag kan ha upp till 45x220 som golvreglar även om det blir lite dyrt.

Golvregeln har stöd vid blå pilar och mot väggen med balkskor (blå ring).
 
  • Ritning av byggprojekt med måttangivelser och stöd vid blå pilar samt mot väggen med balkskor, utstick 60-70 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som begränsar/avgör plintarnas placering? Borde vara billigare med fler eller flytta plintar och det antar jag du redan tänkt på. Därav frågan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om jag får till ett ordentligt utstick slipper jag gräva undan jord för plintarna längst ut. Höjden är begränsad och därför vill jag lägga bjälklaget så lågt som möjligt.
 
D Derbyboy skrev:
Tack, jag har inte bestämt dimensionerna riktigt ännu. Enligt träguidens diemensioneringsprogram kan jag ha 50 cm utskick med 145-reglar men det är för en altan. Nu ska jag ställa en vägg därute också, taket vilar på väggen.
Mm, just det: Bygger du traditionella takstolar/raka upplag, så blir ju väggen och därmed bjälklaget mycket mer belastad än en altan förstås....
Du kanske kan bygga med balkar på längden istället så den väggen inte lastas från taket iaf ?
 
Förrådet ska bli 6 meter brett så det blir svårt.

Jag ska fortsätta gräva lite idag och se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.