Har haft Automower sedan 2012 med alla möjliga problem längs vägen, vilket man nog ändå får säga är helt normalt. Har fått bråka med skadedjur som slitit upp och ätit av kablar, klippare som dränkt sig i vattenpöl osv osv. Med en tomt man ständigt förändrar så börjar jag bli lite trött på kabel-elendet och jag kikar på vad jag ska byta till för kabel-lös klippare - men det hjälper ju inte problemet jag har här och nu.

Jag har följande situation nu - dels en smal korridor på ett ställe, ca 5-6 meter ifrån laddstationen som jag förstår att klipparen kan ha svårt att pricka av sig självt, men om den bara hade följt begränsningskabeln så hade det inte varit ett problem. Men det har den slutat att göra.

Är det någon inställning som jag råkat pilla på eller är det något annat tips från er alla som jag ska kika närmare på?
 
12 år med robotklippare, du borde vara expert på grejorna😀.

Menyerna är ju ganska svåra att misstolka, har du angett för ett område att klipparen ska följa beg.kabeln önskat antal meter (5-6 m) och vilken riktning (höger/vänster) den ska ta?

Antar att detta tidigare har fungerat? Hur beter den sig när du från menyerna testar yttäckningen till det önskade området?
 
E etompau skrev:
12 år med robotklippare, du borde vara expert på grejorna😀.

Menyerna är ju ganska svåra att misstolka, har du angett för ett område att klipparen ska följa beg.kabeln önskat antal meter (5-6 m) och vilken riktning (höger/vänster) den ska ta?

Antar att detta tidigare har fungerat? Hur beter den sig när du från menyerna testar yttäckningen till det önskade området?
Detta problemet är nytt även för mig dessvärre. Det är när klipparen ska hem den inte följer begränsningskabeln. Ut funkar det (tror jag - har iofs inte kollat nyligen, så om det hänger ihop så får jag kika över hur inställningarna är).
 
rampante rampante skrev:
Detta problemet är nytt även för mig dessvärre. Det är när klipparen ska hem den inte följer begränsningskabeln. Ut funkar det (tror jag - har iofs inte kollat nyligen, så om det hänger ihop så får jag kika över hur inställningarna är).
OK, tolkade det som det var vid utgång problemet uppstod.

Du har ju fördröjningstiderna för de olika söktyperna att justera, minska den till 0 min. för beg.kabeln och öka för guiden. Normalt brukar man dock ha tvärtom.

Den kommer då att "hugga" på beg.kablen så fort den stöter emot kabeln, efter x minuter kommer den senare att ta guiden (om den passerar över).
 
Är guidekabeln hel?
 
S saabdea skrev:
Är guidekabeln hel?
Har ingen guide installerad. Men den borde väl ändå haka på begränsningsslingan och följa den hem tycker jag, eller?
 
  • Gilla
Petter @ och 1 till
  • Laddar…
Vad händer när batteriet är på uphällningen? Kör den bara runt med avstängd klippmotor utan att hitta hem och stannar sedan på gräsmattan med tomt batteri?

Du har inte lyckats starta den i läge "biyta" där den klipper tills batteriet är slut men går ej hem.
 
B
rampante rampante skrev:
Har ingen guide installerad. Men den borde väl ändå haka på begränsningsslingan och följa den hem tycker jag, eller?
Du kan väl montera två guidekablar på den där, och styra när du vill den ska följa den ena eller andra?
 
B Boan skrev:
Du kan väl montera två guidekablar på den där, och styra när du vill den ska följa den ena eller andra?
Om det vore en äkta 420 så hade jag det... Min är en gammal 320, som vart tvunget att flashas till 420 när jag fick byta laddstation efter ett åskväder...
Men å andra sidan - eftersom jag har en 420-programvara så kanske jag kan ha 2 guider oxå... det har jag inte tänkt på.
 
E etompau skrev:
Vad händer när batteriet är på uphällningen? Kör den bara runt med avstängd klippmotor utan att hitta hem och stannar sedan på gräsmattan med tomt batteri?

Du har inte lyckats starta den i läge "biyta" där den klipper tills batteriet är slut men går ej hem.
Det stämmer - den kör runt med avstängd klippmotor utan att hitta hem.

Hur lyckas man starta den i biyta menar du? Den går ut som vanligt från laddstationen och gör sitt jobb... men hittar sen inte hem
 
rampante rampante skrev:
Det stämmer - den kör runt med avstängd klippmotor utan att hitta hem.

Hur lyckas man starta den i biyta menar du? Den går ut som vanligt från laddstationen och gör sitt jobb... men hittar sen inte hem
Om den går ut på inställd timertid så faller nog idén om biyta.
Text som beskriver olika driftslägen, huvudområde och biyta, från en manual för en gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Märkligt problem. När uppstod felet? Gjordes det något med maskin/installation som du kan koppla till felet?
Har du dubbelkollat inställningar för att hitta laddaren?
.
 
Jag har två olika arbetsområden, dvs helt separata slingor som jag manuellt byter emellan (stiften på laddstationen). Tror det bara är den ena slingan som stökar medans den andra funkar. Ska dubbelkolla det - isåfall är det ju nåt med dragningen av den slingan det är fel på, men om det är samma på båda så är det nån inställning istället ju
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.