Har precis installerat jordfelsbrytare i huset och det fungerar nästan överallt vilket är lite över förväntan med tanke på att det är ett relativt gammalt hus.

Jag delade upp det i två brytare enligt inne/ute för att slippa onödiga avbrott om någonting utomhus pajar och så långt verkar allt gå bra men så fort jag slår till brytaren inne i garaget så tar det 1 sekund eller något och sen slår jordfelsbrytaren ifrån.

Bifogar en bild på centralen i garaget för det är här jag tror något vajsing händer som gör att den löser.

Elcentral i ett garage med tre säkringar på vänster sida borttagna och tre säkringar på höger sida aktiva, samt kablar och jordfelsbrytare installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De tre säkringarna till vänster har jag som ni ser tagit bort då dom matade en gammal 3-fashandske i metall som kändes rätt onödig att ha kvar så den plockade jag ner. Det är de tre säkringarna till höger som jag vill använda. Dom matar lite belysning i taket samt ett par uttag, inget mer avancerat än så.

Ut från huset matas garaget med tre faser och en nolla och såhär ser det ut i undercentralen i garaget.

Ser ni något uppenbart som gör att jfb slår ifrån så fort en förbrukare slås på? Innan jordfelsbrytare installerades har allting fungerat normalt där ute. Den löser även direkt om jag kopplar in exempelvis motorn till garageporten som bara har en eurokontakt utan jord om det säger något.

Är felet möjligen att inkommande nollan här delas upp i en jordskena och en nollskena? 🤷‍♂️

Tacksam för tips! 🙏
 
Redigerat:
Ja, inkommande skyddsjord ska bara kopplas vidare till utgående skyddsjordar och inte kopplas ihop med nollan.
Edit :
Om du inte har någon inkommande skyddsjord, så får du dra nytt eller flytta JFB till garaget. Obs att detta är mer komplicerat och bör utföras av en, som är säker på olika matningsfall och centraler.
 
Redigerat:
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja, inkommande skyddsjord ska bara kopplas vidare till utgående skyddsjordar och inte kopplas ihop med nollan.
Ok tack! Vad innebär det rent praktiskt? Är det något en elektriker kan lösa rätt enkelt eller behöver man dra en ny femledare ut till garaget där PE och N är separerade?
 
Du måste koppla isär jord och nollskenan, inkommande in på jordskenan sen vidare in genom jfb och ut på nollskenan.
 
L Lutte skrev:
Du måste koppla isär jord och nollskenan, inkommande in på jordskenan sen vidare in genom jfb och ut på nollskenan.
Jordfelsbrytaren sitter inne i huset alltså vid huvudcentralen där, i garaget finns bara den här "undercentralen". Kanske vara lite otydligt förklarat.
 
Se uppdaterat inlägg #2
 
Ditt garage matas med gemensam nolla och skyddsjord (kallas PEN). Det går inte om man har en jordfelsbrytare före. Så koppla för guds skull inte bara isär nolla och jord i garaget (det blir 0-400Vi uttagen, akut brandrisk).

Kabeln mellan centralerna måste bytas.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ditt garage matas med gemensam nolla och skyddsjord (kallas PEN). Det går inte om man har en jordfelsbrytare före. Så koppla för guds skull inte bara isär nolla och jord i garaget (det blir 0-400Vi uttagen, akut brandrisk).

Kabeln mellan centralerna måste bytas.
Ok tack, det var det jag var rädd för lite. Kan jag behålla nuvarande kabel och sätta en separat jfb ute i garaget istället?

Jag har en 5G6-ledare som går ut dit också (idag enbart för laddbox) så det går ju att lösa genom att göra om elen helt där ute och sätta upp en ny undercentral och sådär men tänkte mest som en enklare lösning just nu att sätta en separat jfb ute vid garaget istället.
 
Redigerat:
berisen berisen skrev:
Kan jag behålla nuvarande kabel och sätta en separat jfb ute i garaget istället?
Du fick svaret i det redigerade inlägget #2, dvs dra nytt eller flytta jordfelsbrytaren till garaget.

Edit: Du redigerade ditt inlägg som jag svarade på under tiden jag skrev mitt svar.
 
R roli skrev:
Du fick svaret i det redigerade inlägget #2, dvs dra nytt eller flytta jordfelsbrytaren till garaget.
Tack missade det. 🙂

Ska diskutera lite med min elektriker och se vad han tycker jag bör göra.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
berisen berisen skrev:
Jordfelsbrytaren sitter inne i huset alltså vid huvudcentralen där, i garaget finns bara den här "undercentralen". Kanske vara lite otydligt förklarat.
Missade den detaljen, skyller på att jag var nyvaken. Då blir det lite svårare, ser att du redan har fått dom alternativen som då är aktuella och korrekta i det fallet. Lycka till
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Tack missade det. 🙂

Ska diskutera lite med min elektriker och se vad han tycker jag bör göra.
Menar du att en elektriker har utfört den här jordfelsbrytainstallationen?

Jag förutsatte att det var (dåligt) hempul. Det här är en typ av miss man bara inte får göra.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Menar du att en elektriker har utfört den här jordfelsbrytainstallationen?

Jag förutsatte att det var (dåligt) hempul. Det här är en typ av miss man bara inte får göra.
Ja men i det här fallet var det dålig och bristfällig information från mig som kund så jag tar lite på mig den biten med garaget. Nu när jag vet att det finns flera lösningar framåt på problemet så är det inte hela världen.
 
Det spelar ingen roll vad du har berättat om garaget. Det där skall elektrikern se när han installerar jordfelsbrytaren, och han skall testa att det fungerar i hela anläggningen.

Det enda som skulle kunna ursäkta, är om garaget var helt bortkopplat, och du har kopplat in det själv i efterhand.

Det finns smärre variationer på den här typen av fel som skulle inneburit att garaget inte skulle blivt skyddat. Och lite mer långsökt, men möjligt om man inte har koll på anläggningen, så kan den här typen av slarv ge flytande nolla, med brand som följd.

Det här är en typ av fel man inte får göra.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
kanske är lyft men ibland får du säkra av garaget inne före jfb för att få en jfb i garaget att funka om du har 3-faser och pen ut. Sorry om det blev dubbel post
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.