Hur mycket är vinstskatten vid husförsäljning?

Spelar det någon roll om man ägt huset i 1 år eller om man haft det 5 år?

om man köpt en fastighet med 2st hus på och styckar av det ena och säljer måste man då betala någon vinstskatt?

Knäppa frågor kanske men man måste ju fråga för att veta
 
Så som jag har förstått det så om du köper ett hus för 1milj och sedan säljer det för 1,5milj så är 500.000 vinst och på det skall du betala 20% (100000) i vinstskatt (22% (110000)efter nyår).
Däremot om du skjuter in vinsten i den nya bostaden så betalar du en ränta på 0,5% på det beloppet istället (tar 44 år innan du kommit breakeven)
 
Hemmakatten
Det är bara om man bott (varit folkbokförd) minst ett år i ett småhus eller lägenhet och säljer detta hus för att köpa ett nytt för stadigvarande bruk som man kan skjuta upp en ev. reavinstskatt. Om man styckar av sin fastighet och säljer den ena delen får man betala reavinstskatt och den är inte uppskjutningsbar. Den nya avstyckade fastigheten åsätts ett taxeringsvärde av skatteverket och skillnaden mellan detta värde och försäljningspriset (minus försäljningskostnader) blir då reavinsten. På den vinsten skall 20% (från nästa år 22%) betalas i skatt.
 
Observera att den kommande vinstskatt nu efter nyår (0,5%) betalar du på hela vinsten, dvs 500.000:- i detta fallet. Inte den latena skatten, dvs 110.000:-.

Det kan bli ganska mycket, med tanke på att den återkommer varje år.
 
Tycker systemet för reavinstskatt är lite sjukt?

Om man köper ett hus för 1.000 000.- år 1990.
Sen säljer det för 2.000 000.- år 2000.

Då är ju vinsten en miljon. Men den miljonen man köpte huset för 1990 är ju inte ekvivalent med en miljon år 2000.

Logiskt sett så borde man räkna upp den miljonen i samma takt som inflationen för att få en relevant mellanskillnad.

Men andra ord... Det man kunde köpa för 100kr år 1990 kanske det behövs 140kr för att köpa samma varor år 2000. Inte sant?
 
Ett annat sätt som kan ses mer rättvist.

Taxeringsvärdet vid inköpet. Räkna upp det med valutansförändring genom åren.
Sen taxeringen vid försäljningen.

Skillnaden där emellan vore bättre underlag för realisationsvinst.
 
kan nån förklara detta med att skjuta upp reavinsten, lite mer?
 
Du skattar bara för 30% av vinsten, inte hela. Man får ju dra av mäklar arvodet också. Och man kan ju betala in hela reavinstskatten med en gång om man vill, även om man investerar i nytt boende.
 
Olni 65

Du skrev att man skall betala 0,5% på vinsten man gjort under åren framöver. Kan detta verkligen stämma, Jag ringde för nån vecka sedan skattemyndigheten och frågade och eftersom vi sålde vår BR i nov 07 (tillträdet är i maj 08 dock).De sade att om man skall begära uppskov på vinstskatten så är det då 0,5% på det beloppet man räknar så låt säga att jag begär uppskov med skatten som är på ca 111.000 kr och jag har sedan tidigare ett gammalt uppskov på ca 144.000 kr alltså totalt 255000 kr som jag då betalar en årlig avgift på 0,5% =1275 kr/år.

Är jag helt ute och cyklar?

Hoppas ni forstår vad jag menar och att jag inte är för luddig.
 
Det är 0,5% på uppskovsbeloppet, inte på skatten. Har de sagt annorlunda har antingen de fel, eller alla andra.

Här finns en trevlig länk där man kan titta och jämföra vad som är mest förmånligt, skjuta upp vinsten eller ta lån för att betala vinstskatten.

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,179745,00.html

Fast det är ju för sent att göra det nu, det skulle gjorts 2007 om jag förstått det rätt. :(
 
Tack för svar, skall kolla in länken snarast.

Hon jag pratade med på myndigheten sade att så som jag funderade, alltså det jag skrev tidigare här i forumet var rätt tänkt, så man blir ju lätt förvirrad.:confused:

Grejen är ju den att eftersom de nya ägarna ej fått tillträde och alla bankaffärer ej är lösta så har man ju inte pengar att betala vinstskatten med (skall väl betalas senast 12 feb?) Kunde väl iofs lånat av banken kanske men vi är inne på att begära uppskov för att få loss pengar till bygget, en stor del av vinsten sätter vi naturligtvis på det nya boendet. ja ja allt blir nog bra till slut.
 
Vi sålde vårt hus förra året och gjorde en vinst på 1,9 milj nu kommer vi till vad man kan dra av för att få ner detta belopp så mycket som möjligt? Mäklararvodet är ett då är vi nere på 1,8. Någon som vet?
 
Öland: Ta fram kvittopärmen och börja titta vad som har gjorts med huset. Verandabygget, garaget, bergvärmepumpen, panormafönstret, markiserna, den inredda vinden, alla fruktträden och häcken etc. Jag vet inte vad du gjort med huset, men det är typexempel på värdehöjande åtgärder som du får göra avdrag för. I övrigt är du att gratulera till en god värdeutveckling på huset.
 
Tack, Vi får väl leta igenom kvittona, värmepump och fönster har vi kvitton på, men trädgården har vi tyvärr inte mycket kvitton kvar på. Hur långt tillbaka kan man använda kvitton?
 
Kvitton kan i princip användas från den dag man köpte huset, så länge det handlar om värdehöjande åtgärder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.