Hej,

Jag har fått följande erbjudanden för ett luft-vatten-system och är osäker på vilket jag ska välja. Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med att avgöra vilket system som är bäst, eller åtminstone vilket som bör undvikas. Alla tips och råd är välkomna.

Jab bor i Göteborg 156 + 155 m2
bygg år 1970
självdragsventilation
energiklass G
Boende 4 , up till 7 i framtiden

Bilder på radioteater
Tack.
----------------------------------------------
Utbyte av oljepanna till Mitsubishi luftvatten
värmepump.
1 st SHWM 140
1 st Hydrobox
1 st Utjäningsskärl 100L med cirkulationspump
1 st VPB 500L
1 st magnetitfilter
1 st Bortkoppling av befintlig värmekälla

pris 172 000
-----------------------------------------------------------------------------
  • Bortkoppling av befintlig värmekälla
  • Leverans och installation av en luft/vatten värmepump, Mitsubishi Electric PUD-SHWM120YAA med Ecodantank 200 liter (varmvatten)
  • Leverans och installation av magnetitfilter.
  • Leverans och installation av vinkeldroppränna med termostatstyrd värmekabel .
  • Trådlös rumskontroll.
  • Markstativ för utedel .
  • Kylrör i kanal .
  • Driftsättning och optimering av värmepump
  • Skriftliga instruktioner.
  • Installationsadress är Göteborg .

pris 139 000
-----------------------------------------------------

Utbyte av oljepanna till Nibe luftvatten värmepump.
1 st Nibe 2122-20
1 st Nibe VVM S320

181 000
---------------------------------------------------------------------
Panasonic 16kW with cylindrical tank (200l)
161 000
--------------------------------------
Panasonic 16kW with rectangular tank (230l)
181 500
---------------------------------------------
Thermia ITEC XT 14 400V (180Lvvb)
Rörmaterial och isolering
El & styrinstallation inkl. justering
Stabilt underlag för utedel
Demontering av befintlig panna samt deponi
Exp-kärl 18L & manometer
Demontering & sanering av oljetank
Rörinstallation ingår i priset
Uppstart och genomgång
184 000
 
  • Bild på ett gammalt element under ett fönster i ett rum med vita väggar och trägolv. Eventuellt relaterad till byte av värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med vita kakelväggar, vit kommod med dubbla handfat, en stor spegel ovanför, bidé, toalett, badkar med dusch, fönster och radiator under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med parkettgolv, stora fönster och några växter på fönsterkarmen. Utanför fönstren syns grönska och en fasad av rött tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
När är huset byggt och isolerat? Vilken framledningstemperatur krävs i värmesystemet för att hålla 20-21 grader inne när det är som allra kallast på året vid DVUT? DVUT för Göteborgsområdet ligger på -10 till -11 °C enligt senaste tabell från Boverket.
 
J Josth skrev:
När är huset byggt och isolerat? Vilken framledningstemperatur krävs i värmesystemet för att hålla 20-21 grader inne när det är som allra kallast på året vid DVUT? DVUT för Göteborgsområdet ligger på -10 till -11 °C enligt senaste tabell från Boverket.
1970
energiklass G
självdragsventilation
 
Ok. Energiklass G är inte så kul. Går åt mycket energi och kräver en kraftig värmepump. Har du några bilder på värmerör och radiatorer med koppel? Kanske går Mitsubishi bort då de inte klarar särskilt hög framledningstemperatur om det krävs en extra hög dito.

Skulle förmodligen ha valt NIBE F2120-20 fast med innerdel VVM 500 och det är sannolikt att ni blir 6-7 personer i framtiden. Då kan det gå åt mycket varmvatten.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Ok. Energiklass G är inte så kul. Går åt mycket energi och kräver en kraftig värmepump. Har du några bilder på värmerör och radiatorer med koppel? Kanske går Mitsubishi bort då de inte klarar särskilt hög framledningstemperatur om det krävs en extra hög dito.
Laddade upp bilder. Jag hörde att radiatorer är kanske nytt och kommer inte from 70 talet
 
Ser ut som vanliga klassiska radiatorer från 60-talet och början på 70-talet. Borde inte kräva extremt hög framledningstemperatur men förmodligen drygt 60 grader i vart fall.
Skulle förmodligen ha valt NIBE F2120-20 fast med innerdel VVM 500 och det är sannolikt att ni blir 6-7 personer i framtiden. Då kan det gå åt mycket varmvatten. Du får börja förhandla om lösningen med de firmor som lämnat offert! Är ju bra om ni blir av med oljepannan och oljetanken på samma gång även om det kan vara särskilda firmor som tar hand om det.
 
Redigerat:
  • Gilla
ByggNV och 1 till
  • Laddar…
Mitt tips är att ta in offerter från olika firmor som kommer ut på besök och får titta på förutsättningarna och lyssna på deras resonemang. Rörisarna var duktiga på element och den biten, medans renodlade värmepumpsinstallatörer hade större fokus på själva värmepumpen. Jag valde till slut en superlokal installatör och det har jag inte ångrat när det har behövts hjälp.
 
C Carl Johansson skrev:
Mitt tips är att ta in offerter från olika firmor som kommer ut på besök och får titta på förutsättningarna och lyssna på deras resonemang. Rörisarna var duktiga på element och den biten, medans renodlade värmepumpsinstallatörer hade större fokus på själva värmepumpen. Jag valde till slut en superlokal installatör och det har jag inte ångrat när det har behövts hjälp.
Båda har besökt huset, och detta är resultatet av deras besök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.